Öppna kategorin

Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

57 inlägg 9683 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Camaro1969  
#725024 har bara sålt åt holmen och sca, men håller precis på gå med i mellanskog.

jag brukar vara lite tvärtemot övriga och ofta visar det sig vara rätt bra i längden.

så nu gör jag tvärtemot :)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

skogshare  
#725046
Mangan skrev:Just nu går sågverket bättre än massa. Jag misstänker att Södra gärna vill ha industrier både för både kokt och sågat.


För att få största möjliga del av de stora potentiella förädlingsvinsterna från högförädlade träprodukter gäller det för Södra med flera, menar jag, att inte bara ha en stark ställning när det gäller råvaruförsörjningen och en effektiv sågverksrörelse, utan ännu mer att direkt eller indirekt ha kontroll över - alternativt systematisk samverkan med - så stor del som möjligt av förädlingsleden och distributionskedjan till slutkonsument. Detta inses, som udda jämförelse, bland annat av de stora, mexikanska drogkartellerna, vilket framgick nyligen i den skrämmande granskningen av dessa av "Uppdrag Granskning".

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725060 Södra har förlängt gallringspremien om 25 kr /fub på massaved till sista dec 👍
Södra har höjt priset på klentimmer och kubb med 30 kr /m3fub 👍 👍 👎
Södra har höjt timmerpriset med 30 kr/m3 fub 👍 👎 👎 👎
Inte tillräckligt på sågtimmer i förhållande till marknaden eller vad jag tror bokslutet kommer att landa på för 2021.
Får hoppas det kommer mer.
Väntar ett tag till… 😉

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

PetterJ  
#725108 Jag är övervägande positiv till föreningen med de argument ”Sjögården” anger tidigare i tråden. Med en liten skogsgård, skogen som hobby och sällsynta avverkningar är Södramodellen bra i långa loppet tycker jag. Jag får visst flöde även de år skogen bara står på tillväxt. Säljer jag till privat behöver det jag får ut utöver föreningen placeras med risk för att få likvärdig avkastning över tid. Bekvämt med föreningen. Kapitalet går även att handla med internt om man vill minska exponeringen.

Nu är jag relativt ny i branschen men har än så länge sett fler fördelar än nackdelar med föreningen.

Delar helt klart bilden kring timmerpriset. Gärna extra höjningar på talltimret! Där överhåller jag just nu.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

jannee  
#725116 Södra och Sydved har bevisligen hjälpt upp priserna på massaved.
Men att släppa in NÅGON av dessa att sköta skogen är som att släppa in räven i hönshuset.
Det bästa du kan göra fast kanske något omständligare är att låta någon som verkligen har god renommé på avverkning och gallring göra jobbet för att i ett senare skede sälja till dem som för tillfället betalar bäst.
Södras efterlikvid kan du både ha och mista enär de privata sågverken direkt kan ge ett betydligt bättre pris (ibland).
Självfallet ska du ändå var medlem i föreningen, men nyttja den när dess offerter är optimala, inte annars.
Att i vått och torrt hjälpa en industri att nå framgång kan var helt ok, men då ska du även kunna nyttja alla dess fördelar detta på sikt borde ge.
Föreningen borde vara konkurrenskraftig gentemot den privata aktören, när den inte är det måste det ändock vara något som inte är helt ok med föreningen.
Ensam är svag tillsammans äro vi starka, detta borde visa sig i föreningens erbjudanden.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Mellberg  
#725183 Alla som är nya skogsägare, bli medlem i en skogsägareförening, då kan ni få hjälp med all skötsel av skogen. Ni blir även likabehandlade och kan få goda råd i stort sett gratis. Ni blir trygga i ert skogbrukande. Via föreningen kommer ni även att kunna lära er mer om skogsföretagande.

Vet att de som varit Södra Skogsägarna trogna de sista 50 åren, skrattar varje dag när de kollar sina skogskonton. :D

Norraskogs storlek och ägarskap i Husum ger en framtidstro här i Norr. 👍

Så bli medlem redan imorgon. 😎

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725194
jannee skrev:Södra och Sydved har bevisligen hjälpt upp priserna på massaved.
Men att släppa in NÅGON av dessa att sköta skogen är som att släppa in räven i hönshuset.
Det bästa du kan göra fast kanske något omständligare är att låta någon som verkligen har god renommé på avverkning och gallring göra jobbet för att i ett senare skede sälja till dem som för tillfället betalar bäst.
Södras efterlikvid kan du både ha och mista enär de privata sågverken direkt kan ge ett betydligt bättre pris (ibland).
Självfallet ska du ändå var medlem i föreningen, men nyttja den när dess offerter är optimala, inte annars.
Att i vått och torrt hjälpa en industri att nå framgång kan var helt ok, men då ska du även kunna nyttja alla dess fördelar detta på sikt borde ge.
Föreningen borde vara konkurrenskraftig gentemot den privata aktören, när den inte är det måste det ändock vara något som inte är helt ok med föreningen.
Ensam är svag tillsammans äro vi starka, detta borde visa sig i föreningens erbjudanden.

Du har en klok tanke när det gäller att det gäller att tänka på vem man släpper in i sin skog.
Det är inte alla entreprenörer eller virkesinköpare som har engagemanget i att göra ett bra arbete i nivå med vad skogsägarna önskar.
Storskaliga skötselmodeller fungerar inte överallt och som skogsägare är det viktigt att vara tydlig med vad vill med sin skog.
Tycker nog inte Södra är vare sig bättre eller sämre i hur jobben utförs.
Men är man med och styr och ställer och har dialog med alla som arbetar i sin skog brukar resultatet bli bra.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Camaro1969  
#725200
Mellberg skrev:Alla som är nya skogsägare, bli medlem i en skogsägareförening, då kan ni få hjälp med all skötsel av skogen. Ni blir även likabehandlade och kan få goda råd i stort sett gratis. Ni blir trygga i ert skogbrukande. Via föreningen kommer ni även att kunna lära er mer om skogsföretagande.

Vet att de som varit Södra Skogsägarna trogna de sista 50 åren, skrattar varje dag när de kollar sina skogskonton. :D

Norraskogs storlek och ägarskap i Husum ger en framtidstro här i Norr. 👍

Så bli medlem redan imorgon. 😎


bra införsäljning :)

men tror de "otrogna" har fetare skogskonton, som dessutom bara kan vara skogskonto i 10 år =)

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725214 Tror nog de som sålt till Södra har fått ungefär lika mycket i slutänden av sin verksamma tid.
Man har fått ut mindre i avverkningen men har byggt upp ett kapital som insats och emitterade insatser.
Efterlikviden har nog ungefär motsvarat det som andra köpare lägger som ”bara för dig tillägg”.
Sen har det sitt värde att man bidrar till skogsindustriutvecklingen i södra Sverige och att näringspolitiken präglas av enskilda skogsägare och inte bara utifrån bolagens bästa.
Som liten skogsägare blir man i alla välkommen även om man inte hugger 1000 m3f i varje avverkning.
För egen del tycker jag principen ”lika pris för lika prestation” är sympatisk och den känns rätt accepterad hos både stor och liten.
Men hoppas diskussionen fortsätter… 😉

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Fredrik Reuter  
#725227 En fråga som kan vara berättigad att diskutera är:

Vad har, primärt Metsäliitto i Finland, lyckats med som inte svenska skogsägarföreningar gjort?

Ref. till tråden 57% högre pris för grantimmer i Finland.

I den frågan tycker jag också man kan lägga in det faktum att Metsäliitto endast verkar på breddgrader som Mellanskog och Norra. De har alltså inte ens tillgång till den "högproduktiva" skogen i vårt Götaland, ändå har de högre priser.

Något man faktiskt kan fundera över är om den avslöjade kartellen mellan UPM, Stora Enso och Metsäliitto har gjort att de nu inte "vågar" agera prisdämpande på marknaden?

Ref: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/ ... ommer-idag och blog/Fredrik+Reuter/virkeskopare-i-kartell_b-1466.html

Eller kan det faktum att Metsäliitto finns i hela Finland spela in?

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725241 De har lyckats få ett effektivare och ärligare måttsystem. Här i Sverige har sega gamla gubbar i stugorna som vill ha klasser och toppmätt på sågverket stretat emot.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

HannuRöj  
#725256 Nu är jag inte den som vet bäst vad det gäller rotköp och skillnader mellan Finland och Sverige men skriver ändå 😀.
Nån annan får gärna fortsätta.

En skillnad är att vi har inga dagens prislistor. Sammt såndana längt- och diameterkorrieringstabeller som ni har i Sverige används inte här, varje sågtimmer blir betalt av samma kubikpris.
Att virkesköparen tar hänsyn kvaliten, vilka längder kan appteras, vad ska skotningsavståndet och vägtransporten vara, sommar/vinter osv. tas hänsyn på förhand på kubikpriset. Priserna kan variera vid varje köp och vid varje kund och är väldig svårt jämförbara med varandra, även apptering kan variera.
Detta för att det är köparen som betalar avverkningskostnaden och har egna entreprenadörna, skogägaren kan inte påvärka mycket själva avverkningen. Hur optimaliskt har stammarna blivit appterat är en ävighetsfråga som aldrig har ett rätta svar.

Nya trenden är att ännu mer virket köps av stampris. Det ser jag som positiv utväcklig som underlättar mycket marknadet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).