Skogsnyheter

816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sverige

22 inlägg 5666 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sverige

Torbjörn Johnsen  
#724894 Idag kom Ludwig & Co:s (f.d LRF-Konsult) rapport över skogsfastighetspriernas utveckling. De beskriver en marknad där priset på skogsfastigheter gått helt bananas i södra och mellersta Sverige under 2021. Priserna räknat per kubikmeter virkesförråd har ökat runt 16% i den delen av Sverige och nytt snittpris för Götaland är 816 kr/m3sk för första halvåret 2021. Räknat per hektar blir det 126 000 kr/ha skogsmark.

I mellersta Sverige är snittpriset 570 kr/m3sk (84 000 kr/ha). Priserna i norra Sverige har hittills i stort sett legat still under året och ligger på 302 kr/m3sk (30 000 kr/ha). Efter rapportperioden, i juli och augusti, säger dock Ludwig & Co att priserna nu ökar även i norr.

Ett stort köpintresse kombinerat med litet utbud och låga räntor har drivit priserna och skillnaden mellan priset på skogsfastigheter och priset på skogsråvara blir allt större. Köparna måste räkna in andra värden eller inteckna högre virkespriser i kalkylen för att motivera dagens prisnivå.

Ludwig antyder i sitt pressmeddelande att det finns risk för en prisdämpning när utbudet nu förväntas stiga men tror ändå på en stabil fastighetsmarknad framöver.

Ni kan läsa hela pressmeddelandet här

Hur ska man tolka köpintresset och prisnivån i södra halvan av landet. Vad tror ni?

1. Virkespriserna kommer att stiga ordentligt i framtiden så det gäller att passa på att köpa nu!

2. Skogsägare kommer att få mer betalt för annat (kollagring, ekosystemtjänster...) vilket gör det lönsamt att köpa skog.

3. Jag har råd att hålla mig med en dyr hobby och att äga skog ligger helt i linje med mina intressen (jakt, skogsbruk, maskiner...).

4. Det är åt h...e för dyrt men eftersom jag sitter med en nästan betald fastighet och grannskiftet bara blir till salu "once-in-a-lifetime" så är det bara att lätta på lädret.

5. Andra skäl?

Shoot!
Priset på skogsfastigheter skenar. Bild: ludwig.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724902 3 och 4 driver nog priset mer än de andra två.

Gäller priserna både privatägd och bolagsägd skog?

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724903 5. Jag har tjänat en förmögenhet på annan verksamhet och behöver nu något kul där jag kan plöjja ner pengar utan att allt går till skatt.

EDIT: Alltså få bra rull på den positiva räntefördelningen för att flytta skatt från näringsverksamhet till kapital. Då är det bara ännu bättre om man betalt mycket pengar för sin skogsfastighet då underlaget ökar. Sen är det givetvis spekulation om priset på skog fortsätter öka, eller åtminstone inte minska.

Användarvisningsbild

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

rejser  
#724910 5. Skog köpes för att den inte ska få avverkas ur miljösynvinkel.

Något som jag märker börjar dyka upp, föreningar där folk går ihop för att låsa upp mark från brukande

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724912
David S skrev:5. Jag har tjänat en förmögenhet på annan verksamhet och behöver nu något kul där jag kan plöjja ner pengar utan att allt går till skatt.

EDIT: Alltså få bra rull på den positiva räntefördelningen för att flytta skatt från näringsverksamhet till kapital. Då är det bara ännu bättre om man betalt mycket pengar för sin skogsfastighet då underlaget ökar. Sen är det givetvis spekulation om priset på skog fortsätter öka, eller åtminstone inte minska.


Den typen av köpare sorterar jag in under trean. Det verkar vara en del som tycker att 20-30 miljoner är helt ok för att hålla sig med jakt och ett fint boende på fritiden och så småningom pension.

Användarvisningsbild

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

SkogsBasse  
#724917 3:an tror jag mest på.

Att personer med enskild firma och intjänade förmögenheter skulle vara drivande låter inte troligt för tjänar man bra så gör man väl om till AB och ett AB får väl inte köpa.

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

alias  
#724923
David S skrev:5. Jag har tjänat en förmögenhet på annan verksamhet och behöver nu något kul där jag kan plöjja ner pengar utan att allt går till skatt.

EDIT: Alltså få bra rull på den positiva räntefördelningen för att flytta skatt från näringsverksamhet till kapital. Då är det bara ännu bättre om man betalt mycket pengar för sin skogsfastighet då underlaget ökar. Sen är det givetvis spekulation om priset på skog fortsätter öka, eller åtminstone inte minska.


Tycker inte att räntefördelningsmotivet håller.

Vet att jag har läst en avhandling om räntefördelning (tror att författaren kan ha hetat Sune Håkansson och verkat på BTH) och jag vill minnas att slutsstsen ändå var att det var bättre att köpa en fastighet billigt än dyrt (logiskt nog) än att trissa upp priset för att få ett högre räntefördelningsunderlag. Då var det bättre att köpa en större fastighet eller ytterligare en fastighet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Alvarsson  
#724924 Enligt min mening så är det bubbelvarning så det skriker för tillgångspriser generellt!

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724926 Nej jag kanske raljerade lite. Men om man nu anser att man kan undgå skatt genom att höja räntefördelningsunderlaget så är inköp av skogsfastighet vägen att gå.

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724927 Medelklassen, särskilt den övre, har mer pengar än den vet var den skall göra av den. Renoverat huset, köpt två bilar, sätter av i pensionsfonder och har ändå miljoner över.

De flesta chansköper något kul på börsen, men en del tänker att det vore roligt med lite skog på landet.

Sen tror jag nog ändå att det oftast är grannen som köper. 😀

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

jannee  
#724929 Visst finns det personer som endast köper för att placera kapital men de flesta är ändå lite mer ekonomiska och räknar på hur lönsamt eller olönsamt köpet blir.
En som har skog, kan skog älskar att hålla på med skog men även har maskiner för att sköta skog blir det inte sällan en sådan som inhandlar medelstora fastigheter, trots att priset ändå blir i högsta laget.
Sedan har vi gruppen som redan är stora men till varje pris vill bli större, lite av samma som vanliga företag köper upp varandra, just bara för att växa och för att de kan det, men även för s.k. samordningsvinster.
Skogsavdragen spelar en betydande roll när man köper till fastigheter.

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Elmhult  
#724931 5. Utländska köpare? Har bekant som flyttat hit från London med familj, hästar och högerstyrda bilar och deras anledning var för att Sverige är så otroligt billigt. De tycker hus och mark i Sverige är rena juldagsrea med låga priser.

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Robur Clivus  
#724932 Personligen är jag ganska övertygad om att detta är ett större fenomen än just skogsmarkspriser, vi har en sällan skådad tillgångsinflation i mer eller mindre samtliga tillgångsslag i hela västvärlden som pågått under 30-40 år. När detta vänder kommer det inte att bli kul. Här finns tex en intressant hedgefondsförvaltare som släpper månatliga marknadskommentarer baserade på historiska nyckeltal för de finansiella marknaderna i USA, tex kan man utläsa att de värderingsmultiplar som tex börsen uppvisar nu är på samma nivå som strax innan 1929 kraschen vilket med en buy and hold strategi beräknas ge -7,5% avkastning per år, kommande tio år. https://www.hussmanfunds.com/comment/mc210614/
Vi försöker bygga kassa och skapa maximal soliditet i vårt skogsföretag för att kunna vara förberedda om och när det blir rea.

Användarvisningsbild

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Älgfoderodlare  
#724939 Det ränteläge vi har idag, spelar nog mycket stor roll just vi köp av "förväntat" hållbara investeringar. Samt att det verkar finnas pengar, inte bara i kap. hos enskilda / företag utan även att låna. En mäklare jag pratade med, berättade att det finns de som köper fritidshus i Härjedalens fjällområden osett o lägger 10 milj. på en stuga de aldrig ens sett annat än i annons.
Under mitten av 90 - talet då vi hade högt ränteläge o det knappast gick att FÅ låna pengar. Gick jag miste om en skogsaffär p.g.a. en banks oförmåga att förutse en bättre framtida marknad. Fastigheterna var på tot. 512 ha, med bl.a. ett skifte med en fäbodvall om ca. 70 ha samt 5 stugor. Utgångspriset var 575.000 :-. Då banken velade så länge innan jag till slut fick lånelöfte, var både mäklare o säljare lite desperata o sålde samma dag som jag fick löftet, fast. för 525.000 :-. Med en sån summa då, hade man inte ens behövt avverka för att ha råd med den. Idag går sådana fast. för mellan 12 - 16 milj. o blir sällan långlivade på marknaden. Jag antar att det finns de som idag lägger samma pengar på att äga skog likväl som en stuga för 10 milj, men av helt skilda intressen. Det blir nog lite av "show off" mentalitet som styr i båda fallen ! Lite av punkt 3 o 5 kanske ? !

Avatar Fallback

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

jannee  
#724942 Hur framtiden än kommer att gestalta sig kommer ALDRIG gårdarna upp till sitt rätta värde, så enkelt är det.
Man har i evinnerliga tider fått höra att nu har den och den har nu allt förköpt sig, betalat på tok för mycket.
Ytterst sällan man hört att någon fått gå ifrån, däremot skedde det lite då och då på 50 talet att folk budade lite mer än vad de klarade av när gårdar såldes öppet på auktioner.
När några lindrigt sagt nyktra kunde stå och buda mot varandra, just av skälet att den andre budgivaren INTE skulle få den (gården).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).