Öppna kategorin

Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

57 inlägg 9649 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Värmlänning  
#724919
Toban skrev:Fördelen med en förening kontra AB är att i en förening så är 1 medlem = 1 röst.

Är ni missnöjda med något så är det bara att skriva en motion till årsmötet där den behandlas och omröstas.
Exempelvis på nästa årsmöte så måste styrelsen lägga fram ett förslag för hur eventuellt överskott ska disponeras. Här är det fritt fram för medlem att komma med annat förslag, exempelvis att när det har blivit rekordvinster så ska 80% av överskottet delas ut till medlemmarna och 20% föras över till ny räkning.

Jätteenkelt är det. Ja, förutsatt att andra medlemmar tycker att det är ett bra förslag.

I Södras fall så kommer nog de flesta i ledningen att få väldigt fina bonusar, eftersom det är rekordår. Så om ledningen får bra bonusutfall så bör ju så även ske till ägarna. Men som sagt. Det är upp till er medlemmar att lägga egna förslag till årsmötet och sedan ta er dit och rösta. Annars kommer styrelsens förslag att få bifall och då kan jag lova er att medlemmarnas intresse kommer i sista hand.

Asgarv!! Vart fanns rösträtten när Östavallsågen lades ner?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

axwell  
#724920 Elis76 verkar nog inte i södra delen av Norra Skogs område.
Kan tänka mig att medlemmar runt Umeå ha lättare för att dela Elis beskrivning, åsså Mellberg(?).

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

SkogsBasse  
#724922 Lite negativa tankar från mig. Håller med om Gudrun/Per och mycket av det andra.

Sjögården skrev:... ta vara på det stora mängd barkborreskadat timmer som medlemmarna har fått skapligt betalt för i sortimentet 1600.

Men innebär detta att när de säljer det sågade 1600 virket att de också bara kräver skaplig ersättning av de som köper det?

Sjögården skrev:...- Medlemmarna måste ha en direkt avkastning på sitt insatskapital för att det skall vara intressant att behålla kapitalet i föreningen.

Usch detta ger mig pyramidspels vibbar och om jag minns rätt så var det väl inte många 100k som styrelsen hade som insatskapital.
Har nog hellre de pengarna i en index fond.

Min känsla är att avskaffa insatskapitalet och flytta de utbetalningar till efterlikvid hade varit en bra väg framåt. Kaptitalet för detta kanske skulle komma från likvidering av sågverken eftersom det ändå vekar vara massa som gör de store vinsterna?

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724928 Just nu går sågverket bättre än massa. Jag misstänker att Södra gärna vill ha industrier både för både kokt och sågat.

Jo, Södras resultat ger avkastning till den som bidrar med kapital likväl den som är leverantör av virke. Det blir lite lurigt att få in kapital till investerin om det inte ger någon avkastning.

Gå med i Södra är nog mer som att köpa andel i industri än att att få högsta priset för virket.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

syre  
#724943 Som skogsägare från nordvästra Götaland vet vi vad en framgångsrik skogsägarförening betyder. När Södra gick upp i vårt område 2007 steg virkespriserna kraftigt i området, även för de som levererade till skogsbolagen, nu är trycket från Värmland stort att Södra skall expandera norrut för att samma skall ske där. Mellanskog är en för svag förening för att vara prisbildande på samma sätt För liten industri). Om vi förutsätter att industriverksamheten ger samma vinst i bolagen som föreningarna så tar vi svenska skogsägare hand om föreningsvinsten (c:a 25% avkastning på inbetalt insatskapital årligen) . Bolagens vinster går till företrädesvis utländska aktieägare. Ännu viktigare är våra föreningsföreträdares arbete med att försvara våra intressen mot E-U och svenska politiker, bolagens skötsel av skog - jättehyggen mm som visas för jämnan på TV:n är ett stort problem för oss alla i skogsdebatten

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Toban  
#724973
Värmlänning skrev:
Toban skrev:Fördelen med en förening kontra AB är att i en förening så är 1 medlem = 1 röst.


Asgarv!! Vart fanns rösträtten när Östavallsågen lades ner?


Nu tänker inte jag läsa igenom Norrskogs stadgar, men jag gissar att styrelsen har långtgående befogenheter i den dagliga driften. Precis som vilken förening som helst.
Är du missnöjd med beslutet så hade du som medlem kunnat:
1. Samlat ihop tillräckligt med medlemmar som delar din åsikt och inte beviljat styrelsen ansvarsfrihet pga nedläggningen var negativ för föreningen
2. Samlat in tillräckligt många medlemmar för att tvinga styrelsen att utlysa extra årsmöte för att behandla nedläggningen och där samlat tillräckligt med röster för att stoppa nedläggningen
3. På ordinarie årsmöte motionerat för en återstart innan maskinerna var sålda och samla tillräckligt med röster
4. Sitta på internet och gnälla

Uppenbarligen så tyckte majoriteten av medlemmarna att det var rätt beslut att lägga ner sågen alternativt så sket de högaktningsfullt i det

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

WarPeter  
#724981
Toban skrev:
Värmlänning skrev:
Toban skrev:Fördelen med en förening kontra AB är att i en förening så är 1 medlem = 1 röst.


Asgarv!! Vart fanns rösträtten när Östavallsågen lades ner?


Nu tänker inte jag läsa igenom Norrskogs stadgar, men jag gissar att styrelsen har långtgående befogenheter i den dagliga driften. Precis som vilken förening som helst.
Är du missnöjd med beslutet så hade du som medlem kunnat:
1. Samlat ihop tillräckligt med medlemmar som delar din åsikt och inte beviljat styrelsen ansvarsfrihet pga nedläggningen var negativ för föreningen
2. Samlat in tillräckligt många medlemmar för att tvinga styrelsen att utlysa extra årsmöte för att behandla nedläggningen och där samlat tillräckligt med röster för att stoppa nedläggningen
3. På ordinarie årsmöte motionerat för en återstart innan maskinerna var sålda och samla tillräckligt med röster
4. Sitta på internet och gnälla

Uppenbarligen så tyckte majoriteten av medlemmarna att det var rätt beslut att lägga ner sågen alternativt så sket de högaktningsfullt i det

Eller så hade dom inte verktygen att nå ut till de 6000 medlemmarna som behövde samlas. Jag har ingen aning men om jag sätter mig in i den situationen så kanske det känns lite hopplöst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

WarPeter  
#724985
Toban skrev:I Södras fall så kommer nog de flesta i ledningen att få väldigt fina bonusar, eftersom det är rekordår. .

Man kan ju också se en fara i detta, att höjning av virkespriset sänker ledningens bonus. Hade man haft bonus som gynnades av höga virkespriser kanske strategin hade ändrat sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Badbollen  
#724990 Detta bonussystem är en nyhet för mig. Ni som verkar vara experter på Södra - hur stora bonusar har styrelsen fått genom åren?

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724992 Samma bonus gäller för alla södra anställda Max bonus är en månadslön. För att bonus ska falla ut ska avkastningen vara över 10% räknas varje kvartal. Förra året var det bonus på q4 iår ännu på q1 och q2. Det är olika delar för alla delar varje vo har olika mål Wood har olika för de olika sågarna osv, vad som gör att det blir 100% bonus. Min bonus var 56% av 1/4 månadslön förra året. Så slipper ni fundera på detta.😅

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

WarPeter  
#724995
Tåndemåla skrev:Samma bonus gäller för alla södra anställda Max bonus är en månadslön. För att bonus ska falla ut ska avkastningen vara över 10% räknas varje kvartal. Förra året var det bonus på q4 iår ännu på q1 och q2. Det är olika delar för alla delar varje vo har olika mål Wood har olika för de olika sågarna osv, vad som gör att det blir 100% bonus. Min bonus var 56% av 1/4 månadslön förra året. Så slipper ni fundera på detta.😅

Det känns som en lösning som ingen kan säga mycket negativt om, snyggt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725015
Badbollen skrev:Detta bonussystem är en nyhet för mig. Ni som verkar vara experter på Södra - hur stora bonusar har styrelsen fått genom åren?

Styrelsen har årsarvode som stämman beslutar.
Ingen bonus till styrelsen.
Så skall det vara… 😉

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725016
Tåndemåla skrev:Samma bonus gäller för alla södra anställda Max bonus är en månadslön. För att bonus ska falla ut ska avkastningen vara över 10% räknas varje kvartal. Förra året var det bonus på q4 iår ännu på q1 och q2. Det är olika delar för alla delar varje vo har olika mål Wood har olika för de olika sågarna osv, vad som gör att det blir 100% bonus. Min bonus var 56% av 1/4 månadslön förra året. Så slipper ni fundera på detta.😅

Tack för den informationen, inte mycket att anmärka på. 😀

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725017
Skogsola skrev:Slakteriföreningen konkade mer eller mindre. Södra var också illa ute ett tag men räddades av staten.

Staten blev utköpt efter några år av Södras medlemmar och fick tillbaka pengarna + en bra avkastning.
Allt enligt en återköpsklausul.
Dessutom fick medlemmarna betala in förtida insatser som en del av räddningsplanen.
Minns vad det var ett svårt beslut om detta hos min far.
Många lämnade Södra men de som deltog i räddningen och stannade i Södra räddade mycket åt oss som kom efter.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Sjögården  
#725020
Mangan skrev:Just nu går sågverket bättre än massa. Jag misstänker att Södra gärna vill ha industrier både för både kokt och sågat.

Jo, Södras resultat ger avkastning till den som bidrar med kapital likväl den som är leverantör av virke. Det blir lite lurigt att få in kapital till investerin om det inte ger någon avkastning.

Gå med i Södra är nog mer som att köpa andel i industri än att att få högsta priset för virket.

Det ligger en hel del av vad du skriver, jag tillhör nog dom som tycker Södramodellen normalt fungerar rätt bra. Södra Cell har genom åren gett oss bra avkastning på vårt insatskapital och en bra efterlikvid trots att Södra betalt ett hyggligt massavedspris.
Men det är viktigt att inte målet om en hög kapitalavkastning blir en stor begränsning i viljan att hålla marknadsprisnivån uppe.
Det som sker på timmermarknaden just nu tyder på det.
Om det tycker jag inte.. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).