Motorsåg och handhållet

FR 345 Flödar över

9 inlägg 1847 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FR 345 Flödar över

brandjon  
#723827 Fick precis en FR 345 röjsåg som startar när man inte har bränsleslangen ansluten men går alldeles för fett tills den dör när bränsleslangen är ansluten till förgasaren.

Är det bara nålventilen som stänger inflödet av bränsle och troligen orsak till att vevhuset blir fyllt eller finns det flera vanliga fel som är orsak till detta?

Det sitter ju även en primer på dessa men ser väldigt ny och helt ut och har även kollat membranen som såg nya ut.
Det är modellen med dubbla insug.

Hur får man enklast ur spärren till förgasarinställningen? Bägge vreden verkar vara spärrade så att man max kan vrida 1/2 varv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

Williamm  
#723840
brandjon skrev:Fick precis en FR 345 röjsåg som startar när man inte har bränsleslangen ansluten men går alldeles för fett tills den dör när bränsleslangen är ansluten till förgasaren.

Är det bara nålventilen som stänger inflödet av bränsle och troligen orsak till att vevhuset blir fyllt eller finns det flera vanliga fel som är orsak till detta?

Det sitter ju även en primer på dessa men ser väldigt ny och helt ut och har även kollat membranen som såg nya ut.
Det är modellen med dubbla insug.

Hur får man enklast ur spärren till förgasarinställningen? Bägge vreden verkar vara spärrade så att man max kan vrida 1/2 varv.

Avbitartång brukar funka bra.

Det kan vara nålventilen. Primern bör inta påverka åt det hållet. Det är när den inta får bränsle som det kan vara primern som läcker.

Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

brandjon  
#723844 kollade nålen och ser helt ny ut inget som helst skav. tryckte även ner armen till nålventilen max, men flödar fortfarande över direkt man drar några drag på snöret. Jag har inga spärrar på H/L-skurvarna som sticker upp utan dessa verkar man kunna trycka ner en yttre hylsa och sen justera. Tog 1 varv ut på bägge som grund, oklart om rätt eller fel. Råkar ha en FC2245 liggandes med samma interna delar så skulle kunna byta förgasare mellan dem om jag ville, men råkade se när jag tog av plasten på sidan att det övre insuget (det utan choke) har en plastrestriktor i sig i FC2245 (8mm) som inte finns i FR345an (14mm). Frågan är om det påverkar vakum/bränslet på nåt negativt sätt. Tyvärr satt den limmad så kunde inte bara flytta över den. Tvärsnittet i det insuget torde vara minst dubbla arean i Husqvarnan jmf med Jonserreden...

   TS
Avatar Fallback

Re: FR 345 Flödar över

Ingoberra  
#723845 Låter som armen till nålventilen står för högt. Du kan blåsa i bränsle ingången för å se om den tätar

Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

brandjon  
#723847 Får dubbelkolla igen även om jag tror armen var verkligen långt ner. Membranet med plattan på var lite stelt så möjligen skulle det kunna spöka eventuellt. Vad är grundinställningen på denna, är det 1 varv ut på bägge eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

brandjon  
#723886 Blåste lite och utan locket på så tätar ventilen, men med locket på så tätar den inte. Bytte membran på den sidan och böjde ner armen nån 1/10-del så verkar den funka hyfsat. Sågen startade i alla fall, men dålig tomgång. Möjligen spökar förgasaren igen och ska justeras mera, får återkomma i nästa vecka när jag hunnit kolla mer. Annat pockar på just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

brandjon  
#724863 Blev att slänga i en ny kolv också även om den andra såg bra ut (trots att de nypt), efter det funkar tomgång och fullvarv ok. Gissar min inställning var drygt 1 varv på låg och kanske 1,5 på hög. Får bli en längre provkörning när röjningen ska igång igen. Med hjälp av en tunn mejsel gick det att trycka ner spärrarna runt ställskruvarna och sen skruva ur nålarna och ta bort spärrarna permanent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724907
brandjon skrev:Blåste lite och utan locket på så tätar ventilen, men med locket på så tätar den inte.

Då äf någ fel med bränslenålens inställning om pckning/membran äf rättvoch i rätt ordning.

Användarvisningsbild

Re: FR 345 Flödar över

brandjon  
#724909 Absolut, slängde i ett nytt membran och gissar det löste problemet. Bytte som sagt även kolv, men ingen märkbar skillnad på kompressionsprovet så tveksam att den var felet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).