Öppna kategorin

Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

57 inlägg 9647 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

WarPeter  
#724773 Jag har roat mig lite det sista att läsa och försöka förstå mig på skogsägarföreningarnas roll i svenskt skogsbruk förr och nu. Jag inser att de i perioder haft avgörande betydelse för att kunna ha en stabil avsättning för virke och att dom gjort viktiga insatser under till exempel i samband med stormarna Gudrun och Per.

Samtidigt kan jag inte tycka att det är något annat än ett misslyckande att vi hamnat i dagens situation där ekonomin för skogsägare bara blivit svagare och svagare i årtionden utan att föreningarna inte ser det som sitt viktigaste problem att lösa.

Om man tittar på Södra specifikt så beskriver de sitt uppdrag enligt nedan:
Vårt uppdrag från våra 53 000 ägare är att främja skogsgårdens lönsamhet och trygga avsättningen av medlemmarnas skogsråvara.

När man sedan läser om deras strategi så är skogsägarna inte i fukus längre, utan snarare utvecklingen av deras Industri.

Jag må vara naiv eller ha för begränsad kunskap men när jag läser om hur skogsägare tidigt formerade sig i lokala föreningar för att ta stärka sin roll emot industrin kan jag sakna detta idag.

Vad tycker ni andra, är dagens tre föreningar den setup visat sig fungera och som bäst fyller sitt mål över tid eller finns det behov av alternativ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Torbjörn Johnsen  
#724782 Intressant tråd för en intressant och angelägen diskussion (som inte verkar förekomma alls någon annan stans konstigt nog).

En grundproblematik är väl att skogsägarföreningarna idag sitter på två stolar när de har omfattande industriengagemang. Det som en gång skulle hjälpa till att hålla priserna på rundvirke uppe bidrar nu istället till att hålla tillbaka prisutvecklingen när man eftersträvar "marknadspriser", vilket är desamma som andra industriägare är beredda att betala för råvaran.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

gurka  
#724784
WarPeter skrev: eller finns det behov av alternativ?


Det är väl tyvärr så att en del skogsägare har behov av kapital på kort sikt annars tror jag att om vi kan undvika att teckna nya avverkningskontrakt i tre månader (fram till första Dec.) skulle det nog att sätta fart på prisutvecklingen.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Elmhult  
#724786 Jag har inte varit med i södra så länge men de snackar alltid om att om jag får dåligt betalt för timret så får jag ändå igen det om södra går bra. Men är det verkligen så? Fick några tusen spänn sist.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724791 Är det inte så att skogsägarföreningarna genomgått samma förändringar som andra "ideella" föreningar som t.ex. Oljekonsumenternas Förbund och Kooperativa Förbundet. OKQ8-mackar och Coop-varuhus skiljer ju sig inte numera särskilt mycket från sina konkurrenter förutom att eventuella vinster inte hamnar i fickorna hos någon "kapitalist" eller något bolag utan hos medlemmarna. Samma gäller skogsägarföreningarna. Stora skillnaden mellan dessa andra kooperativa föreningar och skogsägarföreningarna är ju att medlemmarna inte köper från kooperativen utan istället säljer. Men lika lite som OK och Coop har lägre priser än sina konkurrenter så betalar skogsägarföreningarna inte bättre än sina konkurrenter.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Torbjörn Johnsen  
#724792
Elmhult skrev:Jag har inte varit med i södra så länge men de snackar alltid om att om jag får dåligt betalt för timret så får jag ändå igen det om södra går bra. Men är det verkligen så? Fick några tusen spänn sist.


Du kan ju sätta Södras efterlikvid i jämförelse med prisskillnaden mot Finland eller Österrike. I Finland betalades 715 kr/m3fub som rikssnitt i juli och i Österrike över 1000 kr.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

jannee  
#724797 Man är allt lite kluven när det gäller föreningar.
I början brukar allt vara så bra men ju längre tiden går blir själva föreningen ett självändamål.
Medlemmarna är något som bara ska finnas till.
Ett väldigt stort typexempel är Arla.
Jag VET.
Södra köper eller i alla fall köpt in råvara till betydligt högre pris än vad de betalat till sina medlemmar (ägare).
Vad jag inte vet är hur den kohandel de bedriver med sågverken egentligen gestaltar sig.
Bara detta att ett sågverk kan betala bättre än vad föreningen gör för t.ex massaved, massaved som senare går just till föreningens kokerier.
Allt handlar säkert om någon typ av byteshandel, men.....
Säkert är att vi skogsägare inte får det bästa priset för vår råvara.
Tyvärr är vi skogsägare troligtvis lite för godtrogna och inte lite solidariska mot våra föreningar.
Idag får du LÄTT för timmer 100 kr/fub mer av ett privat sågverk än vad Södra är villig att ge.
100 kr/fub får du ALDRIG i efterlikvid, ändå får Södra virke så det räcker, inte undra på att Södra i sin tur kan sälja timmer till privata sågverk och på så sätt dumpa prisbilden.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Knagge  
#724804 Södras massavedsvältor är alltid stora.
Det är en genomgående trend att de apterar mer massaved än köpsågverken.
Men det är omöjligt att bevisa.
Det är min uppfattning.
Och det är väl ett av skälen att de inte vill köpa rotposter.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

fendt311  
#724806 Försök få igen insatskapital i föreningen ni är med i. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

isteskog  
#724807 De sista åren har det inte varit några problem att ta ut insatskapitalet i Mellanskog.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

r93  
#724810 Södra är ju allmänt illa omtyckta, och det kanske det finns fog för.

Men för mig som liten skogsägare så är jag glad för att dom finns.

När jag tog över gården så sålde jag min första rotpost till bolag A, dessa var väldigt stora i vårt område förr, bättre betalt än södra etc.

Jag fick stora körskador i skogen och vägarna blev sönderkörda. ”Det blev ju tyvärr ingen tjäle i år” blev svaret, sedan skyllde alla på varandra tills jag gav upp.

Andra rotposten flera år senare så blev det bolag B

Dom slarvade bort min skogsbruksplan, det var då man bara hade den i pappersform.
Han som hade slarvat bort den hade sedan slutat tydligen, så jag fick aldrig ngn ny.

Efter det så har det blivit södra, även dom har kört sönder vägar och till och med taket på logen.

ETT samtal till inspektorn så har problemet varit löst utan gnäll.

Så södra har det blivit på senare tid, visst sämre pris men en ny skogsbruksplan och nya vägar kostar en hel del pengar.

Just nu så hör jag för med flera bolag då man har fått lite erfarenhet men just nu så är det ganska svalt intresse.

Men det handlar ju om 7-800 kubik kanske, lättare att förhandla om man ska hugga 5000 kubik.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

jannee  
#724816 Här i söder får vi vara väldigt glada för att vi har TVÅ större aktörer, det hade med största sannolikhet varit Norrlandspriser om det bara varit EN, framförallt då på massaveden.
Men även betydligt sämre priser från de privata sågverken för timret.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

fendt311  
#724821
isteskog skrev:De sista åren har det inte varit några problem att ta ut insatskapitalet i Mellanskog.

Är du säker på att det är insatskapital? Inte är medlems kapital? Insats kapital brukar vara när du vill avsluta insats i någon förening.

Avatar Fallback

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724826
Torbjörn Johnsen skrev:En grundproblematik är väl att skogsägarföreningarna idag sitter på två stolar när de har omfattande industriengagemang.


"Idag?"

Södra startade sina första industrier på 40-talet, och första massabruket invigdes 1958...

Användarvisningsbild

Re: Är skogsägarföreningarna skogsägarnas föreningar?

fendt311  
#724827 Hade en granne som skulle avsluta sitt insatskapital i en förening. Var över 100 000kr. Varit förening trogen under alla år. Som alla andra föreningar för han. Som bonde hela livet. Föreningarna var obligatoriska för honom.
På års styrelse möte meddelades. Föreningen dras med underskott. Så därför avslås begäran. Han stod framför mig och sa. Jag är så jävla besviken. Detta var för ca20år sedan. Men jag glömmer det aldrig. Jag som var ung då. Blev väldigt fundersam. Han som aldrig brukar svära. Detta var en känd slakteri förening.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).