Skotare

Renovering Rottne blondin

171 inlägg 29846 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering Rottne blondin

AKKAMAAN  
#723871 Du gör ett enastående bra jobb. Bästa tråden på ett bra tag.
Hur säkerställer du att de övre och nedre hålen blir exakt centrerade med varandra på resp halva av midjan??

Mitt höjdmått på bilden är ju en viktig faktor i hur belastade lagren blir. Likaså diametern på ledtappar/lager.
Låter som du sätter i nån typ av överdimension på lagren i och med att du gör lageröronen större?

En spontar kommentar om
inte den stadigaste konstruktionen som gjorts på en skotare

Bortsett från att stålkvaliteten så är denna midja nog inte den svagaste heller. Ganska standard byggd om man jämför med t ex SM868 eller ÖSA250
Tänker på t ex MiniBrunetten vars "höjdmått" är bara hälften eller ännu mindre av vad din Rottne har...
1629221064_rottne_rapid_midja_renovering.jpg

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

lodin92  
#723882 Vilket arbete, grymt 👍 hur gör du för att få ut tapparna, gissar de har suttit bra?

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#723907
Bosse1 skrev:Bra att se texten på påsarna nr är guld 👍

Bra med Rottne som kört samma artikel nummer på Blondin delar sen sjuttiotalet också, tror de lade till en nolla på alla nummer på åttitalet men annars är de samma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#723910
AKKAMAAN skrev:Du gör ett enastående bra jobb. Bästa tråden på ett bra tag.
Hur säkerställer du att de övre och nedre hålen blir exakt centrerade med varandra på resp halva av midjan??

Mitt höjdmått på bilden är ju en viktig faktor i hur belastade lagren blir. Likaså diametern på ledtappar/lager.
Låter som du sätter i nån typ av överdimension på lagren i och med att du gör lageröronen större?

En spontar kommentar om
inte den stadigaste konstruktionen som gjorts på en skotare

Bortsett från att stålkvaliteten så är denna midja nog inte den svagaste heller. Ganska standard byggd om man jämför med t ex SM868 eller ÖSA250
Tänker på t ex MiniBrunetten vars "höjdmått" är bara hälften eller ännu mindre av vad din Rottne har...
1629221064_rottne_rapid_midja_renovering.jpg


Tackar för responsen! De nya lageröronen har bara större ytterdimension, de har samma ledlager som orginal så tapparna återanvänds. Det övre örat har ingen låsning på ledlagret orginal, så det jämnar väl ut belastningen?
Angående konstruktionen, känns bara som att ledlagren får ta all vertikal belastning, är väl inte vad ett ledlager är gjort för? Jämför bara med hjullastare o väghyvlar som som har glidlager?
Kul med nån som är intresserad av detaljer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#723912
1629272993_153.jpg
1629273008_154.jpg
1629273023_155.jpg
1629273055_156.jpg
1629273072_157.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#723913
lodin92 skrev:Vilket arbete, grymt 👍 hur gör du för att få ut tapparna, gissar de har suttit bra?

Tackar! De satt inte så hårt, några pump med hydraulcylinder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

totte  
#723931 Mycket fint arbete!

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724011
totte skrev:Mycket fint arbete!


Tackar! Som sagt hellre tio timmar i verkstan än en timme svärande i skogen med haveri!
Börjar dra ihop sig för huggarsäsong snart, bara älgflugorna frusit ihjäl....
Ser fram emot många timmar i blondinen i vinter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering Rottne blondin

AKKAMAAN  
#724015
RottneBlondin1980 skrev:
AKKAMAAN skrev:Du gör ett enastående bra jobb. Bästa tråden på ett bra tag.
Hur säkerställer du att de övre och nedre hålen blir exakt centrerade med varandra på resp halva av midjan??

Mitt höjdmått på bilden är ju en viktig faktor i hur belastade lagren blir. Likaså diametern på ledtappar/lager.
Låter som du sätter i nån typ av överdimension på lagren i och med att du gör lageröronen större?

En spontar kommentar om
inte den stadigaste konstruktionen som gjorts på en skotare

Bortsett från att stålkvaliteten så är denna midja nog inte den svagaste heller. Ganska standard byggd om man jämför med t ex SM868 eller ÖSA250
Tänker på t ex MiniBrunetten vars "höjdmått" är bara hälften eller ännu mindre av vad din Rottne har...
$matches[2]


Tackar för responsen! De nya lageröronen har bara större ytterdimension, de har samma ledlager som orginal så tapparna återanvänds. Det övre örat har ingen låsning på ledlagret orginal, så det jämnar väl ut belastningen?
Angående konstruktionen, känns bara som att ledlagren får ta all vertikal belastning, är väl inte vad ett ledlager är gjort för? Jämför bara med hjullastare o väghyvlar som som har glidlager?
Kul med nån som är intresserad av detaljer!

Vet inte om du uppfattade vad jag menade....
Det är ju viktigt att hålen i ledöronen
1. centrum är parallella på både vänstra och högra midjehalvan. grön linje
2. upptill och nedtill har centrum i samma linje, både i färdriktningen och sidledes, röd linje
3. inte pekar i olika riktning, gul linje
Om dessa 3 saker inte är exakt och 100% precist så kommer man att få brytningar i konstruktionen när man utför styrning.
Min fråga var hur du säkerställt detta?

Man kan ju tänka sig att ta hjälp av ett rörämne med exakt samma ytterdiameter som innerdiametern på de nya lagerlägena för att fixera dessa när man svetsar i dem...

$matches[2]


Här en tråd om detta med arborrning på Maskinisten, men det behövs login för att se de övriga bilderna
1629316253_arborrning_midja_renovering.jpg

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724101 Vet inte om du uppfattade vad jag menade....
Det är ju viktigt att hålen i ledöronen
1. centrum är parallella på både vänstra och högra midjehalvan. grön linje
2. upptill och nedtill har centrum i samma linje, både i färdriktningen och sidledes, röd linje
3. inte pekar i olika riktning, gul linje
Om dessa 3 saker inte är exakt och 100% precist så kommer man att få brytningar i konstruktionen när man utför styrning.
Min fråga var hur du säkerställt detta?

Man kan ju tänka sig att ta hjälp av ett rörämne med exakt samma ytterdiameter som innerdiametern på de nya lagerlägena för att fixera dessa när man svetsar i dem...

$matches[2]


Här en tråd om detta med arborrning på Maskinisten, men det behövs login för att se de övriga bilderna
1629316253_arborrning_midja_renovering.jpg
[/quote]

Har givetvis mätt in dem så noga jag kan innan svetsning, men...
Allt du beskriver stämmer till 100% om det gäller konstruktioner med fasta glidlager och där öronen har anliggningsytor i höjdled, då är arborrning ett måste.
Nu handlar det om sfäriska ledlager, där innerbanan är ledbar i förhållande till ytterbanan.
Mina åsikter om dina synpunkter:

1 grön linje: Linjen på den högra halvan är helt rak. Den vänstra halvan där jag bytt lagersätena blir linjen också helt rak eftersom ledlagren anpassar sig efter axeltapparna på den högra. Axlarna har dessutom en avsats så innerbanan blir fixerad i höjdled. Det gör att öronen på både traktor o kärra ej har kontakt mer än via ledlagren.

2 röd linje: Om du har två ledlager blir linjen rak när du trär i en axel eftersom innerbanan är vridbar, inom rimliga gränser givetvis, men nu handlar det inte om några stora avvikelser. Ett annat resultat om lagersätena blir fel i färdriktningen är att nosen på maskinen kan bli högre eller lägre, men ett par cm vid grillen kan jag leva med.

3 gul linje: Återigen, ledlager är flexibla så linjen blir helt rak oavsett om ytterbanorna inte är på tusendelen.

Upp till var och en om man vill arborra även med sfäriska ledlager, jag gjorde det inte, övertygad om att det här kommer fungera bra utan onormala belastningar på lagren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724261 Lägger ut ännu en efterlysning om någon vet om en skrotad Blondin med schaktblad, är intresserad av ett blad.
Var väl inte jättemånga tillverkade, men det borde finnas nåt därute!
Bifogar en sprängskiss på det.
1629482055_20210709_134024.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Mattias94  
#724286 Vilken imponerande renovering, har nog inte förstått vad mycket jobb du lagt ner på detta farsan. 👍

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724316
Mattias94 skrev:Vilken imponerande renovering, har nog inte förstått vad mycket jobb du lagt ner på detta farsan. 👍


Tackar! Kul att du kollar vad farsgubben håller på med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724767
1629887649_158.jpg
1629887680_160.jpg
1629887662_159.jpg
1629887695_161.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#724770 Här kommer en video på provkörningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).