Motorsåg och handhållet

Williamms Röjsågsrenoveringar.

210 inlägg 25727 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#718915 Nu är vevhuset ihop.
1625781679_img_0947.jpg
1625781671_img_0948.jpg
1625781667_img_0949.jpg
1625781682_img_0951.jpg
1625781651_img_0952.jpg
1625781680_img_0954.jpg

Ursäkta bildkvalitén..

Det finns inte bara "månskensbonde" utan också "Midnatsmekaniker"

/Williamm

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718921 Ha.. Midnattsmekaniker!

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#719195 Hej!

Ni som var uppmärksamma kanske såg att det var två hva343 på biltaket tidigare i tråden. Det är en 343F och en 343FR.
Den ena ska fixas och till baka och den andra får jag. Vilken som ska tillbaka spelar ingen roll.
Jag hade tänkt spara FR:en då jag behöver en för gräs.
Så jag fixade F:en först:
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

Jag har ingen bild före, men den var i samma skick som FR:en som jag inte fixat med är i utvändigt:
1626031766__mg_0965.jpg
1626031774__mg_0966.jpg
1626031770__mg_0967.jpg


Men jag kom nu på att jag har en 343 gräsröjere till på g. (Jag vet inta vad det är för variant, men jag hopps det är en r)
Och i så fall blir det ju två gräsröjare. Så jag funderar på att spara F:en i stället.
Jag behöver ju en skogsröjare i vinter också och 343 är väldigt trevlig och lättskruvad. F:en gick också väldigt bra i motorn tyckte jag.
Vad tycker ni? Har någon koll på en 343 var en föregångare till 345 eller om det var en parallellgående "Bondvariant"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

DDD80  
#720300
williamm skrev:Hej!

Ni som var uppmärksamma kanske såg att det var två hva343 på biltaket tidigare i tråden. Det är en 343F och en 343FR.
Den ena ska fixas och till baka och den andra får jag. Vilken som ska tillbaka spelar ingen roll.
Jag hade tänkt spara FR:en då jag behöver en för gräs.


Kanske en dum fråga, men vad är skillnaden mellan R och F? Ser lite skillnader i tekniska datan men dessa säger mig inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#720302
DDD80 skrev:
williamm skrev:Hej!

Ni som var uppmärksamma kanske såg att det var två hva343 på biltaket tidigare i tråden. Det är en 343F och en 343FR.
Den ena ska fixas och till baka och den andra får jag. Vilken som ska tillbaka spelar ingen roll.
Jag hade tänkt spara FR:en då jag behöver en för gräs.


Kanske en dum fråga, men vad är skillnaden mellan R och F? Ser lite skillnader i tekniska datan men dessa säger mig inte så mycket.

F: har kortare rör, brantare vinkel på växeln, lägre torn, och tummgas. Och en motor som varvar högre.
R: har längre rör, växel som följer marken, längre torn, pekfingergas, och en motor som varvar mindre.
F är för skog, R för gräs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

DDD80  
#720304 Tack, men jag antar att det i sig går att köra skog med R också om man byter skyddet?

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#720306
DDD80 skrev:Tack, men jag antar att det i sig går att köra skog med R också om man byter skyddet?

Japp! Det går bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#724645 Så!

Nu är fs200:an klar.
1629806929__mg_8666.jpg
1629806929__mg_8667.jpg
1629806941__mg_8668.jpg
1629806949__mg_8669.jpg

Den går bra, men jag behövde skruva ut H på ca 4 varv. Men först gick den bra på ett knappt varv med stoppet. Undra vad det kan vara.

Den känns starkare än min hva235 som jag har öppnat dämparen ganska mycket för att få den att gå skapligt.
Men jag tror jag kommer mixtra lite med fs200:an också för att få den lite piggare. Ergonomin på handtaget är lite sämre, men den vibrerar mindre trots att den inta har någon avvibrering.

Ps:
Trimmerhuvudet som följde med är skit, men det går nog att byta. De från Husqvarnas är bättre och de nya från Stihl ser också bra ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724743 Byt soppa alkalyt soppan verkar ha blivit ännu sämmre nu testa vanlig 98 +olja så kommer du få en ahah upplevelse

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#724752 Jag kanske ska testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724754 Om de inte ändrat de sista två dagarna är Aspen lika jämn som den varit hittils. De andra alkylat märkena vet jag inte, men har rätt bra koll på Aspen.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#724758
Mange skrev:Om de inte ändrat de sista två dagarna är Aspen lika jämn som den varit hittills. De andra alkylat märkena vet jag inte, men har rätt bra koll på Aspen.

Jag har inte häller märkt någon skillnad. Och dunken jag har är några veckor gammal så det bör inte vara det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724777
Mange skrev:Om de inte ändrat de sista två dagarna är Aspen lika jämn som den varit hittils. De andra alkylat märkena vet jag inte, men har rätt bra koll på Aspen.

Har en dunk aspen sågen går skit dåligt på toppvarv men fungerar med 98 + att magnet ventilen i förgasaren får fnatt av aspen och annat alkylat.
men laddar man på alkylatet med lite toulen och frysskydd så fungerar det och det betyder att det är dåligt energiinnehåll i alkalytet.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724793
Mange skrev:Om de inte ändrat de sista två dagarna är Aspen lika jämn som den varit hittils. De andra alkylat märkena vet jag inte, men har rätt bra koll på Aspen.

Jag kör med OK alkylat och blandar med HVA-olja. Har inte heller märkt att soppan blivit sämre den senaste tiden.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Röjsågsrenoveringar.

Williamm  
#724794 Det med alkylat vs macksoppa har inta med mina röjsågsrenoveringar att göra... Det finns redan trådar om bränsle.
Och hittills har det kommits fram till ett bästa bränsle. För att tycker olika.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).