Bilar

Fel på v50 diesel

65 inlägg 52247 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#724421 Byttes spridare eller nå annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724428 Inte riktigt koll på vad som byttes, hände på finska sidan, körde över gränsen Haparanda- Torneå. Sen kom felet. Men reparatören visade när han drog isär nån kontakt från tvåans cylinder så hände inget. Gick på tre cylindrar.
Dom beställde reservdel, bytte den. Dagen efter gick bilen felfritt. Fungerar än idag med massa mil sedan felet uppstod och fixades.

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724434 Ska jag försöka översätta från kvittot som är på finska, så är det munstycke som är bytt. Borde vara spridare då tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#724442 Tack för info!

Ja det låter som så..
Är det specat vad delen kostade?
Tyckte det ändå lät billigt med 4700 för att få
Den bytt..

Jag hamnade på volvo i söderhamn.
De hade ingen, inte heller i bollnäs eller hudik, (som jag kunde tänka mig åka till å få den bytt) rätt dåligt kan tyckas att de inte har dem på hyllan då det är en rätt vanlig motor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724443 Det va släkt till mig som hjälpte mig. Dom kände en kille som nyligen öppnat bilverkstad hemma hos sig. Men han hade all utrustning, dator etc. Så därav kanske han håller ok priser för att få kunder. Även hans verkstad/garage va på gården så kanske inte har hyra att betala.
Han va väl lite i startgroparna med verkstaden. Men kunnig. Inget "ovanligt" fel sade han.
Men bilen va hemsk att åka med innan den blev lagad. Fick nästa planera att det va fritt fram i rondeller , korsningar . Typiskt att det hände när jag som längst bort hemifrån också. Men kvittot är på 470 euro.

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724444 Ska försöka hitta kvittot

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724446 Kvittot finns någonstans, ska bara försöka hitta det. Kan se vad själva delen kostade då

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#724451 bra tips att lossa elkabeln för att se om den går sämre, då vet man ju även vilken som är cylinder 4

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

V50d2  
#724452 Delen kostade 390 euro
Arbete 1,40 Tim. 81,20 euro
Nån summa på -1,20 euro. Avrundning kanske.
Totalt 470 euro

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#725421 spridare bytt, gick väldigt smidigt.. tog 1 timme kanske med rengöring och allt..

men den går inte riktigt jämnt utan tickar lite så då blir det till att försöka koda in spridarna..

har sett att icarsoft senaste handdator ska kunna göra detta, men känns ändå osäkert om det kommer fungera.
men man kan ju testa och se, annars finns det ju öppet köp på prylen..

det är en sån här jag funderar på

https://www.prylteknik.se/icarsoft-vol- ... d2-scanner

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

svante64  
#725483 Hej jag har en Volvo c30 som jag bytt spridare på. Jag fick ett tips på att lära spridarna att fungera. Man skall köra bilen, varva upp till 3000 varv sedan ska man motorbromsa ner till 1600 varv sedan ska man öka till 3000 varv motorbromsa till 1600 varv. Så ska man hålla på tills spridarna tystnar. Det funkade iallafall för mig.

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#725549
svante64 skrev:Hej jag har en Volvo c30 som jag bytt spridare på. Jag fick ett tips på att lära spridarna att fungera. Man skall köra bilen, varva upp till 3000 varv sedan ska man motorbromsa ner till 1600 varv sedan ska man öka till 3000 varv motorbromsa till 1600 varv. Så ska man hålla på tills spridarna tystnar. Det funkade iallafall för mig.


hej!

vet du vad motorn heter i din C30?

jag har läst något att de själva ska adaptera / Lära sig... men inte märkt någon skillnad ännu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

svante64  
#725595 Det är en D2 och jag körde nog närmare 1 timme med att öka och motorbromsa hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Elmhult  
#725609 Delas motorn med ett annat bilmärke? Kan vara billigare skaffa reservdel till den istället för en Volvo. Polarens V50 delar ju jättemycket med Ford Focus och dom delarna är ju billigare. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#725621
svante64 skrev:Det är en D2 och jag körde nog närmare 1 timme med att öka och motorbromsa hela tiden.


Kan det vara en D4164T?

Min är en D4162T

Vilken växel körde du på typ?

Ska man köra så i trafiken så blir nog övriga inte så glada😃

Tänkte om det va typ på 1:an hemma på byvägen…
Senast redigerad av Camaro1969 tis 31 aug 2021, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).