Skogsnyheter

NorraSkog uppfinner framtiden?

10 inlägg 3492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NorraSkog uppfinner framtiden?

hfab  
#724248 Jag förstår inte vad NorraSkog håller på med.
Är det verkligen brist på entreprenörer?
Eller är det brist på lönsamhet för entreprenörer?
Hade det varit vettigare att börja producera OSB eller spånskivor?
Bästa skogs affären är att sälja bort marken?
Sänder det ut bra och positiva signaler?
Är det bara kortlivade produkter vi ska producera?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

Kse  
#724299 Det är nog brist på folk som vill jobba för slavlöner.

Användarvisningsbild

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

Elis76  
#724301 Det är allmänt känt sedan länge att det är stor brist på utbildade skogsmaskinförare i de nordligaste länen.
Mest bekymmersamt är det i de västra länsdelarna.

Detta berör samtliga skogsbolag och sågverk, inte enbart Norra.

Avatar Fallback

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

hfab  
#724303
Elis76 skrev:Det är allmänt känt sedan länge att det är stor brist på utbildade skogsmaskinförare i de nordligaste länen.
Värst är det i de västra delarna av länen.

Detta berör samtliga skogsbolag och sågverk, inte enbart Norra


Vad har du för belägg för att det är brist på utbildade förare?
Är det för att det har stått i tidningen?

Är det även allmänt känt att det konkursar flera duktiga entreprenörer varje år?

Är det allmänt kännt att Norra i vissa fall inte ens vill prata med intresserade entreprenörer?

Problemet är inte brist på folk som vill jobba i skogen.
Problemet är en bristande betalnings vilja.

Min uppfattning är att Norra håller på att ta över stafettpinnen efter SCA.

Norras nya målsättning är att göda styrelsen

   TS
Avatar Fallback

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

tallen100  
#724312 På landsbygden finns det i regel gott om folk som mer eller mindre är uppvuxna i maskiner, såna kommer snabbt upp i produktion.
Så att skylla på att det är stor brist på förare hela tiden låter mest som bortförklaringar...

Avatar Fallback

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

hfab  
#724323
tallen100 skrev:På landsbygden finns det i regel gott om folk som mer eller mindre är uppvuxna i maskiner, såna kommer snabbt upp i produktion.
Så att skylla på att det är stor brist på förare hela tiden låter mest som bortförklaringar...

Men om man upprepar en lögn nog ofta, blir det inte en sanning då 😉 ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

Arvid0  
#724324 Men det är väl en fri marknad? Varför ska norra betala mer för skogsentreprenörer än holmen eller annan privat aktör? Norra har väl heller inga egna maskiner utan köper upp entreprenörer/uppdrag? Om de sedan väljer att inte arbeta med vissa finns det säkert anledningar till de?
Sedan är det tråkigt att entreprenörer kursar men så är det i alla branscher och jag kan inte förstå att man ger sig in i skogsentreprenörsbranschen med de villkor som är.

Avatar Fallback

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

hfab  
#724331 Visst är det en fri marknad, absolut.
Men en förening har väl ändå som huvudmål att skapa största möjliga medlems nytta?
En stor nytta jag själv ser som skogsägare är tillgång till duktiga entreprenörer.
Nu är jag själv entreprenör och vet att kvalitet kostar pengar.

Jag vet även att vi alla har olika syn på vad som är kvalitet.
Och för att reda ut vilka olika krav/mål vi alla har med just vårt skogsbruk så krävs en fungerande dialog.
Den dialogen tror jag måste ske mellan skogägaren och entreprenören för att minimera risken för missförstånd.

Arvid0 skrev:Om de sedan väljer att inte arbeta med vissa finns det säkert anledningar till de?
Sedan är det tråkigt att entreprenörer kursar men så är det i alla branscher och jag kan inte förstå att man ger sig in i skogsentreprenörsbranschen med de villkor som är.


Nog finns det anledningar att inte samarbeta med vissa som är oseriösa ex.
Men då den enda uppenbara anledningen är att entreprenörer vill ha skälig ersättning för utförda arbeten.

Du förstår inte att någon ger sig in i branschen med de villkor som är?
Men ifrågasätter varför Norra ska betala mer än tex Holmen?
Är det verkligen bara jag som insett att ersättningen till skogsmaskins entreprenörer är pressad bortom all rimlighet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

Arvid0  
#724350
hfab skrev:Visst är det en fri marknad, absolut.
Men en förening har väl ändå som huvudmål att skapa största möjliga medlems nytta?
En stor nytta jag själv ser som skogsägare är tillgång till duktiga entreprenörer.
Nu är jag själv entreprenör och vet att kvalitet kostar pengar.

Jag vet även att vi alla har olika syn på vad som är kvalitet.
Och för att reda ut vilka olika krav/mål vi alla har med just vårt skogsbruk så krävs en fungerande dialog.
Den dialogen tror jag måste ske mellan skogägaren och entreprenören för att minimera risken för missförstånd.

Arvid0 skrev:Om de sedan väljer att inte arbeta med vissa finns det säkert anledningar till de?
Sedan är det tråkigt att entreprenörer kursar men så är det i alla branscher och jag kan inte förstå att man ger sig in i skogsentreprenörsbranschen med de villkor som är.


Nog finns det anledningar att inte samarbeta med vissa som är oseriösa ex.
Men då den enda uppenbara anledningen är att entreprenörer vill ha skälig ersättning för utförda arbeten.

Du förstår inte att någon ger sig in i branschen med de villkor som är?
Men ifrågasätter varför Norra ska betala mer än tex Holmen?
Är det verkligen bara jag som insett att ersättningen till skogsmaskins entreprenörer är pressad bortom all rimlighet?


Men en förening har väl ändå som huvudmål att skapa största möjliga medlems nytta?
- varför blir nyttan mindre med utländsk arbetskraft?
Sedan köper väl Norra in entreprenörer på uppdragsbasis? Jag som skogsägare får ju inte tillgång till Norras uppköpta entreprenörer annat än om man jag ber Norra utföra ett uppdrag Sedan kan ju de/norra välja om Kalles, Lasses eller Smirnovs skog o röj utför arbetet, det vet ju inte jag

Min erfarenhet från byggbranschen är att utländska jobbar bättre än svenska.

Är du skogsägare väljer du ju själv vem du vill anlita som entreprenör. Överlåter du det på t ex Norra utan att kolla vem som kör eller ger dom direktiv är du förmodligen inte så insatt, samma som om du ska t ex bygga ut ett hus.

Du förstår inte att någon ger sig in i branschen med de villkor som är?
Men ifrågasätter varför Norra ska betala mer än tex Holmen?
- Ja jag förstår inte varför en förening ska ha entreprenörer med högre ersättning än ett företag. Många tycker de får för dålig ersättning/betalt av Norra jämfört med företagen redan idag, ska då Norra höja ersättningen så lär det bli ännu mindre betalt och färre kommer då välja Norra.

Är det verkligen bara jag som insett att ersättningen till skogsmaskins entreprenörer är pressad bortom all rimlighet?
-Nä som jag skrev, jag fattar inte att man ger sig in I branschen med de villkor som är. Sedan är det jättetråkigt för entreprenörer som drabbas. Men jag tror inte man bara kan höja ersättningen för de utländska kommer ju då vara ännu billigare. Tyvärr måste fler gå ikull och skogsbolagen bli tvingade att höja ersättningen för att få något utfört. Men så länge entreprenörer går med på att bara gå +/- 0 så kommer de utnyttjas. Min uppfattning är också att de flesta entreprenörerna oftast är förare från början och inte har någon företagsekonomisk utbildning. Hade fler skogsentreprenörsbolag drivits av "större" bolag/investerare så hade det nog sett annorlunda ut. Det finns en anledning till att just skogsbranschen (entreprenörssidan) oftast är fåmansbolag och att investment bolag inte går in och investerar i branschen.

Avatar Fallback

Re: NorraSkog uppfinner framtiden?

hfab  
#724361
Arvid0 skrev:
Men en förening har väl ändå som huvudmål att skapa största möjliga medlems nytta?
- varför blir nyttan mindre med utländsk arbetskraft?

Sedan köper väl Norra in entreprenörer på uppdragsbasis? Jag som skogsägare får ju inte tillgång till Norras uppköpta entreprenörer annat än om man jag ber Norra utföra ett uppdrag Sedan kan ju de/norra välja om Kalles, Lasses eller Smirnovs skog o röj utför arbetet, det vet ju inte jag

Min erfarenhet från byggbranschen är att utländska jobbar bättre än svenska.

Är du skogsägare väljer du ju själv vem du vill anlita som entreprenör. Överlåter du det på t ex Norra utan att kolla vem som kör eller ger dom direktiv är du förmodligen inte så insatt, samma som om du ska t ex bygga ut ett hus.

Du förstår inte att någon ger sig in i branschen med de villkor som är?
Men ifrågasätter varför Norra ska betala mer än tex Holmen?
- Ja jag förstår inte varför en förening ska ha entreprenörer med högre ersättning än ett företag. Många tycker de får för dålig ersättning/betalt av Norra jämfört med företagen redan idag, ska då Norra höja ersättningen så lär det bli ännu mindre betalt och färre kommer då välja Norra.

Är det verkligen bara jag som insett att ersättningen till skogsmaskins entreprenörer är pressad bortom all rimlighet?
-Nä som jag skrev, jag fattar inte att man ger sig in I branschen med de villkor som är. Sedan är det jättetråkigt för entreprenörer som drabbas. Men jag tror inte man bara kan höja ersättningen för de utländska kommer ju då vara ännu billigare. Tyvärr måste fler gå ikull och skogsbolagen bli tvingade att höja ersättningen för att få något utfört. Men så länge entreprenörer går med på att bara gå +/- 0 så kommer de utnyttjas. Min uppfattning är också att de flesta entreprenörerna oftast är förare från början och inte har någon företagsekonomisk utbildning. Hade fler skogsentreprenörsbolag drivits av "större" bolag/investerare så hade det nog sett annorlunda ut. Det finns en anledning till att just skogsbranschen (entreprenörssidan) oftast är fåmansbolag och att investment bolag inte går in och investerar i branschen.


Det kan ha undgått vissa att skogsbruket är under attack från flera håll samtidigt.

För att på något sätt kunna behålla och helst stärka acceptansen för det vi håller på med krävs som jag ser det två radikala förändringar.

1.Vi måste minska all negativ publicitet.
Vi kan givetvis inte tysta dem som är kritiska till skogsbruk.
Men vi kan jobba för att ingen markägare någonsin ska ha anledning att vara missnöjd och känna ett behov av att skrika ut sitt missnöje i media.

För att nå fram till 100% nöjda markägare så krävs en tydlig och ärlig kommunikation i alla led.
Och hur vi ska få till den kommunikationen med någon som inte behärskar språket är för mig en gåta.

2. Skogsbruket måste på riktigt bli lönsamt. Det måste finnas ekonomi i att ta hänsyn.


Är du skogsägare väljer du ju själv vem du vill anlita som entreprenör. Överlåter du det på t ex Norra utan att kolla vem som kör eller ger dom direktiv är du förmodligen inte så insatt,
Om jag vill sälja till Norra kan jag antingen hugga själv eller låta dem skicka sina entreprenörer.
Som du vet är det sämre pris på leverans virke.
Givetvis har jag koll på samtliga avverknings grupper i närheten och tog för givet att mina direktiv skulle förmedlas till avverkningsgruppen.


Att utländska arbetare ofta jobbar HÅRDARE än svenskar kan jag hålla med om.
Om det alltid är bättre tvivlar jag på. Billigare. Absolut!
Större risk för fel och skador pga brister i kommunikationen. Definitivt!

Det finns ett mervärde i att ha lokala entreprenörer. Och det kommer förmodligen alltid att vara dyrare än utländska entreprenörer.

Vi kan gå wish vägen och köpa allt billigare och inbilla oss att det håller samma kvalitet som det lokala.

Eller så kan vi se till helheten och betala lite mer för att behålla så mycket lokalt som möjligt.


Vi har ju faktiskt sett hur det blir då skogsentreprenad drivs av stora bolag och investerare.
Dom hade ju inte råd att hålla sig med egen personal och maskiner.



Nog från mitt håll angående utländska maskingrupper.


Massabruk. Är det framtiden?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).