Föryngring

Åkerplantering

64 inlägg 30315 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

r93  
#724188
jannee skrev:Ämnen med glyfosat ska vara förbjudna att saluföra i Sverige (även Danmark).
Nya Roundup ska ändå fungera hyfsat bra mot gräs men EJ mot buskar/träd.
Problemet med stark gräsväxt är svålen som förhindrar fukt från att nå plantrötterna.
Gamla åkrar kan även ha gott om maskros, maskrosrötter är något som svin gillar, vilket kan innebära att dessa rotar runt och upp granplantorna, men även rötter från långrot älskas av gris.
Har du inte hitintills haft några gris kan du kanske negligera detta.
Du kan även plantera utan att göra någon markbehandling men spruta runt plantera med Roundup någon/några månader efter planteringen och på så sätt minimera konkurrensen från gräs och dylikt.
Värt att tänka på är att plantor med stor grönmassa även kräver god tillgång på vatten dessutom inte plantera för tidigt (tillräckligt varmt), de ska helst börja växa direkt efter plantering.


Nej, EU fick skjuta på förbudet som jag förstår, dom har problem med att bevisa att det ska vara så farligt som många vill hävda.

https://www.k-rauta.se/produkt/ograsmed ... 3060002970

Här kan vilken villaägare som helst handla, dock blir det dyrt med småflaskor.

Jag har en åkerplantering som gjordes för tre år sedan, en ganska blöt bit, markberedning genom högläggning, ingen gräsbekämpning.

gräset blev meterhögt, och jag trodde att det hela hade misslyckats, men granen är verkligen en överlevare!

Dock har vildsvinen förstört en del, samt aspsly har kvävt en del med, men runt 60% av granarna ser fina ut, satte även några talllar som test & dom växer med.

Så skog kommer det att bli, Asp, Björk; & Al växer bra där granen inte kommer, tänkte gå över det med röjsågen till våren och glesa ut lövträden, och rädda lite fler granar.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724194
r93 skrev:
https://www.k-rauta.se/produkt/ograsmed ... 3060002970

Här kan vilken villaägare som helst handla, dock blir det dyrt med småflaskor.


Slut på lager i web och alla butiker.

Jag tro inte glyfosfat får säljas till allmänheten.

https://www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/n ... tradgardar

"Dessa växtskyddsmedel kommer inte längre få användas i till exempel trädgårdar och parker
Medel med glyfosat

Roundup E (regnr 5118), mot vegetation i trädgårdar och på allmänna platser.
Roundup Gel (regnr 5066), mot vegetation i trädgårdar och på allmänna platser.
Roundup Gel Max (regnr 5305), mot ogräs, rot-och stubbskott i hemträdgårdar.
Roundup Plug (regnr 5359), mot rot- och stubbskottsbildning av lövträd.
Roundup Q (regnr 4562), mot vegetation i trädgårdar och på allmänna platser.
Roundup Terrace (regnr 4996), mot vegetation i trädgårdar och på allmänna platser."

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724197 Finns på Ebay tii hyfsat pris
https://www.ebay.com/itm/334100267993?e ... %3A2334524

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724208 jag vill helst undvika roundup , jag har tillgång till det men är inte glad för att använda det. denna åkerplätten ligger dumt till mellan riksväg och järnväg så är inget vilt på biten men där är grannar så vill helst undvika ev. klagomål på gift ( då jag själv inte har licens eller rätt att använda detta )
jag har kört en del bitar med en gammal stenupptagare och upp och ner med hydrauliska tryckstången , jag tycker inte detta har blivit optimalt så tänkte prova med en enskärig plog eller ev en 2 skärig så det blir lite mer porös mark runt om plantan.
precis som du säger jannee så ju större planta desto mer fukt krävs

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

r93  
#724209
nilsszzon skrev:jag vill helst undvika roundup , jag har tillgång till det men är inte glad för att använda det. denna åkerplätten ligger dumt till mellan riksväg och järnväg så är inget vilt på biten men där är grannar så vill helst undvika ev. klagomål på gift ( då jag själv inte har licens eller rätt att använda detta )
jag har kört en del bitar med en gammal stenupptagare och upp och ner med hydrauliska tryckstången , jag tycker inte detta har blivit optimalt så tänkte prova med en enskärig plog eller ev en 2 skärig så det blir lite mer porös mark runt om plantan.
precis som du säger jannee så ju större planta desto mer fukt krävs



Jag har en tvåskärig plog som min 430 orkar dra, hade jag åkerplanterat idag så hade jag kört med den, det hade sparat många sköna tusenlappar, sedan planterat på tiltan. blev inte så imponerad av högläggningen.

Dessutom så har inte gräset kvävt några granar, utan det är vildsvin och lövsly som varit problemet.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724216 Jag har beskådat en åkerplantering i grannsocknen. Grimslöv markberedde med s.k. omvänd tova.
Det sägs att det planterades med barrotsplantor (gran) men jag såg i alla fall inga plantor när jag beskådade eländet
Däremot var gräset närmare meter högt där inte vildsvinen rotat om.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724245 r93, det låter som ett bra utfall hos dig som tur är

jannee, det kan ju bero på när granen planterades med, kan ju varit mitt på sommaren i torka har svårt att tänka mig att granen inte skulle klara sig överhuvudtaget bland gräsväxten om det är barrot och man har planterat dessa på rätt sätt

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

r93  
#724274 Ja, med tanke på förutsättningarna så är jag nöjd, satte täckrot, där det var torrare planterade jag i ”hålan” efter högläggningen, och i ”tovan” där det var blötare, det verkar ha fungerat.

Som sagt, gräset är nog mitt minsta bekymmer, utan det är lövsly och vilt.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Sjögården  
#724283 Enskärig plog och packa tiltan med traktorhjulen är nog det bästa om man vill plantera direkt.
Är det mycket gräs och framförallt kvickrot är det nog bara att gräsrensa ett par år. Roundupbehandling håller i ett eller två år ,då slipper man det arbetet.Dessutom kan det minska vildsvinens bökande efter kvickrotsrötter.
Har man mycket dovhjort eller rådjur krävs viltbehandling eller stora barrotsplantor.
Oftast blir resultatet bättre än man tror när man står där i gräshavet.. 😉

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724292 När det gäller den misslyckade åkerplanteringen jag tidigare nämnt är jag osäker på om det var våren 18 eller 19 den gjordes.
När jag beskådade eländet gjorde jag det endast från åkerkanten och kunde då inte skönja en enda planta, endast högt gräs och en delvis kultiverad mark där då grisar gått fram, men granplantor - nada.
Vem/vilka som planterat och gräsröjt (om det över huvud taget gjorts) är för mig okänt.
Jag fick höra av en virkesinköpare vart jag skulle åka om jag vart intresserad av att beskåda en TOTALT misslyckad åkerplantering.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724294 tråkig attityd på virkesköparen att nämna andras olycka. jag vet de som har riktigt fina och välskötta skogar som gick totalbet under sommaren 2018 på en del hyggen.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724325 Jag tycker tvärtom.
Bra att få information om hur man INTE ska bete sig om man vill åkerplantera.
Omvänd tova + barrotsplantor är tydligen INTE att rekommendera, sen få "experterna" uttala sig bäst de vill.
Planterade själv våren 2018, 2019, 2020 några ha och det är endast plantor satta 2020 som inte alls vill sig, däremot har plantor satta våren 2021 gått väldigt bra.
Vi är flera som tydligen 2020 fått "dåligt" material från Trekanten, många som är missnöjda.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724427 information om hur man inte ska göra tycker jag med är guld att få , att få information om en specifik skogsägare och bit mark som blivit tokmisslyckad är inte okej enligt mig. absolut informationen att " en kille satte barrot på åkermark och det gick åt skogen trots att X och X utfördes " men att säga nisse i svängen han misslyckades helt åk gärna och glo på det

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724433 Jag vet INTE vem som äger marken eller åkern, endast jag vet är vad den är belägen.
Om det sedan är en stadsbonde eller en gammal stofil eller en ung spoling, ej mig veterligt.
Anser att det är HELT fel att bara förevisas det som skötts bra eller går bra, för mig minst lika viktigt att bese sådant man inte ska göra, så man själv slipper göra misstagen.
Men visst Nilsszzon, man kan blunda och tro att allt går så bra, gå på vilka "goda" råd som helst, ha en övertro att "fackfolk" vet allt bäst.
Jag vet nu i alla fall att omvänd tova på en åker INTE fungerar alls, däremot tror jag en harv som gör riktigt DJUPA fåror kan vara mer lyckat.
En plogtilta där man vänder gräs mot gräs för att sedan sätta i den omvänd tiltan är i princip något liknande omvänd tova.
Nää bättre då att göra en DUBBELBRED DJUP plogfåra (ned i alven om det finns möjlighet) för att sedan sätta mitt i fåran, om det nu inte är risk för stående vatten.
Du slipper problem med kvickrot, maskrosor, öppen bar jord de närmaste 2 till 3 åren och senare bör granplantorna vara så stora att de själva kan ta hand om eventuell gräsväxt.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#804536 Hej!!
Här kommer en uppdatering. Första planteringen lyckades bra tycker jag de är nu riktigt fina!!. Den andra växer bra, de är nu ca 1,50-1,80 cm, fick tyvärr tag på lite dåliga plantor där, men de har tagit sig bra. Plastade en åker förra året, byggde om plastläggaren, tyvärr gick den väldigt dåligt, efter det, misslyckat blev resultatet!!. Ny ombyggnad till detta år, nu går den väldigt bra,lite justeringar återstår. Plastade 4 små åkrar i år och planterade björk där (ca 1200 st), så det ska bli intressant att följa. Uppdatering kommer!!.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).