Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497799 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#723986
gnisten83 skrev:Har du knappar för snabbväxlarna på alla spakar?
Hitech har ingen mek fram/back spak men har knappar för dps på de på de andra 2

Original satt det bara på 1-4 spaken. Men jag monterade dit knappar även på fram-back. Har saknat det speciellt vid slåtter när jag vill växla ner innan jag byter färdriktning.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#724032 Kan bero på lite vilken årsmodell din är, ligger den runt 95-96 kan det vara "kvarlevor" från innan DPS kom för då var det 4wd on-off på H-L, snabbväxel på 1-4 och Spärr på fram-bak. så kan ju vara att det har legat kvar i kabelhärvan bara.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#724037 På grannens 03a så är det bara knappar till snabbväxeln i en spak

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#724165
Axl skrev:har alla 6000 samma storlek på hytten? blev lite nyfiken på den här traktorn:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ltra-6250/ hur är det vändbar stol i sån? Hur funkar det med Klaravik, kan man komma i kontakt med säljaren och kolla på traktorn innan köp?

Finns till salu igen för 325000

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#725759 Lite uppdatering om min montering av ventilpaketet.
Ordnade krökta spakar för att få dom närmare och ge en bättre arbetsställning. Nu tycker jag man sitter riktigt bra. Blev gärna lite krokig rygg förut med raka spakar.
För att kunna åka två i traktorn har jag gjort så att spakarna är enkelt vridbara alternativt borttagbara. Spaken sitter nerstucken i en delvis urborrad skarvmutter och låses med vingskruvar.

Det enda negativa är att det blir knöligare att vända runt. Förut kunde jag köra stolen max bak och sedan svänga runt i ett svep. Men nu får jag akta så ryggstödet inte tar i spakarna. Har dock ett par idéer på hur detta kan lösas genom att elektriskt eller mekaniskt flytta hela paketet in/ ut i hytten på skenorna de sitter på i lådan. Om jag bestämmer mig för att behovet är stort nog vill säga.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#726573 Vad är normal driftstemperatur på hydraul/transmissionsoljan vid vägtransport i en 6000 traktor? Jag körde ett lass (totalvikt ca 12 ton) med kärra ca 2 mil och tomtransport tillbaka efter 2 timmar och konstaterade att tempen gick upp till 66 grader från kall (15 gr) med lass och till 70 grader vid returtransporten. Känns lite hög temperatur när det inte är varmare ute.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#726575 70 låter ju lite högt
Skräp i kylaren?tar bromsarna högt?gamla filter/olja?
Bromsarna på släpen släpper riktigt?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#726584 Servade för 25tim sedan med ny olja och filter. Allt rullar lätt och ingen värme i kärrans hjul. Kylen blåstes efter gräskörning. Motortempen ligger helt normalt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#726588 Du har inte haft nån hydralspak liggandes i flytläge?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#726589 Inte det heller.
Kollat kylen igen och var rent.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#726593 Hmmm hydralpumpen?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726597 Du har inte extra hög nivå i bakaxeln?
Står ju låg hög o extra hög på stickan och nånstans i bruksanvisningen? stod de nåt att de skapade mer värme i lådan då

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#726598 Inget med det suger luft vid nåt filter

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#726610 Jag hade en önskan om att få koll på vad som är normalt innan jag börjar leta fel. Kanske ska vara så och då är det bara bra att veta och inte bara tycka. Maskinen har inte larmat, det är bara jag som tycker det är varmt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#726614 Har du nån koll på om det är oförändrat efter olje/filter ute?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).