Öppna kategorin

Har jag gått och blivit religiös ?

13 inlägg 2058 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har jag gått och blivit religiös ?

axwell  
#724139 Har just upptäckt att både jag och frugan betalar "Trossamfundsavgift".

Ingen av oss är med i Svenska kyrkan eller liknande.
Själv är jag en sån där hedning som inte heller tror på helvetet.

Några tusen/år tillsammans.

Vi är båda pensionärer sen flera år dvs låga inkomster.

Skatteverket skriver på sina sidor att det bara är att kontakta samfundet om man vill ändra på villkoren ( Moment22) :roll: :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

Torbjörn Johnsen  
#724141 Du har blivit ”kollektivansluten” i din barndom som alla andra svenskar😎

Men här finns en blankett som du kan fylla i och skicka till din församling.
https://www.svenskakyrkan.se/filer/1374643/Anmälan%20utträde.pdf

Det tar ett år eller så innan det påverkar skattesatsen men sen slipper man kyrkskatten. Allt utom en ”begravningsavgift” som de har räknat ut att alla kommer att nyttja.

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

axwell  
#724143 Nej jag gick ur Sv kyrkan på 1970 eller 1980-talet, frugan några årtionden senare.
Sen några år har vi ju begravningsavgiften, den är dock betydligt lägre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

Ldsaren  
#724146 Samma här gått ur för länge sen , betalar skatt så det räcker o behöver ändå till massa annat .
Vi betalar inkomstskatt mest i hela Eu

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

Tosca  
#724149 Har du blivit tvångsvärvad i något trossamfund?

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

axwell  
#724154
Torbjörn Johnsen skrev: Allt utom en ”begravningsavgift” som de har räknat ut att alla kommer att nyttja.


Ja eller, får man med sig den i graven om Borgelig begravning tillämpas.

Jag tror att Kyrkan snor dom pengarna och att dödsboet betalar den borgeliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

axwell  
#724157
Tosca skrev:Har du blivit tvångsvärvad i något trossamfund?


Fan tro´t, nä men nån form av bedrägeri, skattemyndigheten brukar ju dela ut miljarder till svindlare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724163
axwell skrev:
Torbjörn Johnsen skrev: Allt utom en ”begravningsavgift” som de har räknat ut att alla kommer att nyttja.


Ja eller, får man med sig den i graven om Borgelig begravning tillämpas.

Jag tror att kyrkan snor dom pengarna och att dödsboet betalar den borgeliga.


Du tror rätt mycket ändå. 😉

Begravningsavgiften går till o sköta kyrkogårdarna. Kremera o gräva ner. Begravningshuvudmannen skall tillhandahålla lokal för borgelig begravning.

Sedan kyrkan skildes från staten. Så ska vi registrera tiden vi jobbar med sånt som inte ingår i begravningssvgiften.

Sedan finns det ett begravningsombud i varje kommun. För att ta till vara icke kyrkotillhörigas intressen.

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

alias  
#724166
axwell skrev:Har just upptäckt att både jag och frugan betalar "Trossamfundsavgift".

Ingen av oss är med i Svenska kyrkan eller liknande.
Själv är jag en sån där hedning som inte heller tror på helvetet.

Några tusen/år tillsammans.

Vi är båda pensionärer sen flera år dvs låga inkomster.

Skatteverket skriver på sina sidor att det bara är att kontakta samfundet om man vill ändra på villkoren ( Moment22) :roll: :mrgreen:


Låter som att du har lite detektivarbete framför dig.

Är det nytt för i år, eller har det skett hela tiden men att du observerat först nu?

Jag tolkar det som att det endast är trossamfunden som är listade i länken nedan därsom avgiften kan dras på skattsedeln - det begränsar ju vilka samfund som kan ha fått pengarna. Vilken procentsats som dragits kan rimligtvis begränsa antalet ytterligare.

Du har inte fått någon "medlemstidning" eller dylikt från något samfund?

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 05629.html

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

axwell  
#724172
alias skrev:Är det nytt för i år, eller har det skett hela tiden men att du observerat först nu?


Första gången jag ser det och det här beskattningsåret 1.34 %.

Försökte chatta med skatteverket, chatten stänger kl 15.00, skickade istf. en allmän fråga.

Får försöka med inloggning under kontorstid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

tallen100  
#724178 Vi ska be för dej😇🙏
😉

Avatar Fallback

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724180
Vedmaskin skrev:
Begravningsavgiften går till o sköta kyrkogårdarna. Kremera o gräva ner. Begravningshuvudmannen skall tillhandahålla lokal för borgelig begravning.

Sedan kyrkan skildes från staten. Så ska vi registrera tiden vi jobbar med sånt som inte ingår i begravningssvgiften.

Sedan finns det ett begravningsombud i varje kommun. För att ta till vara icke kyrkotillhörigas intressen.


I vårt pastorat organiserade de det så att några vaktmästartjänster endast jobbar med det som finansieras av begravningsavgiften och några jobbar med församlingsverksamheten. Mer veckoarbetstid för begravningsgänget och mer helgarbete för församlingsgänget. Begravningsombudet är dock gladare då denne har mer transparanta siffror att jobba med i sin övervakning.

Användarvisningsbild

Re: Har jag gått och blivit religiös ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724187
busholle skrev:
Vedmaskin skrev:
Begravningsavgiften går till o sköta kyrkogårdarna. Kremera o gräva ner. Begravningshuvudmannen skall tillhandahålla lokal för borgelig begravning.

Sedan kyrkan skildes från staten. Så ska vi registrera tiden vi jobbar med sånt som inte ingår i begravningssvgiften.

Sedan finns det ett begravningsombud i varje kommun. För att ta till vara icke kyrkotillhörigas intressen.


I vårt pastorat organiserade de det så att några vaktmästartjänster endast jobbar med det som finansieras av begravningsavgiften och några jobbar med församlingsverksamheten. Mer veckoarbetstid för begravningsgänget och mer helgarbete för församlingsgänget. Begravningsombudet är dock gladare då denne har mer transparanta siffror att jobba med i sin övervakning.


Vi har också delat upp i ute o inne vaktmästare. Men sen kan det vara en del grejer man hjälper innesidan med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).