Föryngring

Åkerplantering

64 inlägg 30313 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Icegrip  
#657679 Ser ut att ta sig bra! Tallen lär växa bra där. Hur är det med betesskador i Nordmaling? Gissar att det inte är våldsamma älgskador där, men kronviltet?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#657728
Icegrip skrev:Ser ut att ta sig bra! Tallen lär växa bra där. Hur är det med betesskador i Nordmaling? Gissar att det inte är våldsamma älgskador där, men kronviltet?

Nej, några "våldsamma" skador orsakade av djur är det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#717220 Hejsan! Dax för årlig rapport. första planteringen växer på bra, sista året man klipper mellan raderna skulle jag tro. Den andra är inne på sitt tredje år nu, dåligt plantmaterial där tyvärr,men det finns plant så det räcker.Trevlig midsommar på er!!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Icegrip  
#717222 Ser ju ut att ta sig bra! 👍

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724102 Ska plantera en mindre åkerbit våren 2022 , tänkte köra med en enskärig plog som markberedning.

blir stora barrot plantor gran , är det ngn vinst att köra med plogen nu till hösten eller det är bättre att avvakta till en månad innan plantering eller i direkt anslutning?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724105 Skulle tänka så tätt inpå planteringen som möjligt. Men det är bara magkänsla.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724108 ja jag tänker lite som dig Skogsola, eftersom där är så mkt gräsväxt så är det nog bäst att göra det så tätt inpå

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724121 Behandla med Roundup NU, vänta 3 veckor därefter plöjer du.
Du ska plöja nu därför att då hinner jorden att sätta (packa) sig och eventuell luft försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Ove Lindberg  
#724124 Helt rätt Jaanne

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

339  
#724148 Ska man köpa och använda den Roundup som finns i handel idag och helt saknar den förbjudna substansen, så är den behandlingen bara bortkastade pengar.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

r93  
#724164
339 skrev:Ska man köpa och använda den Roundup som finns i handel idag och helt saknar den förbjudna substansen, så är den behandlingen bara bortkastade pengar.


Vad menar du? Glyfosat är väl inte förbjudet?

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Torbjörn Johnsen  
#724168
nilsszzon skrev:Ska plantera en mindre åkerbit våren 2022 , tänkte köra med en enskärig plog som markberedning.

blir stora barrot plantor gran , är det ngn vinst att köra med plogen nu till hösten eller det är bättre att avvakta till en månad innan plantering eller i direkt anslutning?


Vad är det för typ av jord (textur)? Sandigt, moigt, mjäla eller lera? När vi markberedde vårt Lövskogsprojekt (på mjäla/lera) plöjde vi en vecka innan. När vi skulle plantera var tiltorna som betong. Vi lånade då en fräs och fräste plogdragen (efter en treskärig) och då blev det fint att plantera. Det kom mycket fröogräs i fräsbäddarna men inte så mycket "gammalt gräs". Det fanns det mer av på de dragen som vi planterade utan att fräsa. Jag upplevde att gräskonkurrensen var lindrigare i frässpåren år ett (än i det bara plöjda) men värre år 2. @Fredrik Reuter får kommentera om jag minns fel. Roundap minskar konkurrensen från befintligt gräs men har troligen inte så stor effekt mot alla frö(banks)växter som kommer allteftersom. Dessa kanske t om blir värre när det är plöjt eller fräst?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nilsszzon  
#724170 det är ganska stenig mark , de plantorna jag tänkt sätta är mellan 50-80cm XL barrot så de bör klara gräsvegetationen hyfsat bra
har planterat 10.000st XL plantor detta året och tycker de ser väldigt bra ut , lite tyngre att planta med större rotsystem men annars bara fördelar

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724185 Roundup är väl inget alternativ om man inte är bonde med spruta och är van att hantera bekämpningsmedel.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#724186 Ämnen med glyfosat ska vara förbjudna att saluföra i Sverige (även Danmark).
Nya Roundup ska ändå fungera hyfsat bra mot gräs men EJ mot buskar/träd.
Problemet med stark gräsväxt är svålen som förhindrar fukt från att nå plantrötterna.
Gamla åkrar kan även ha gott om maskros, maskrosrötter är något som svin gillar, vilket kan innebära att dessa rotar runt och upp granplantorna, men även rötter från långrot älskas av gris.
Har du inte hitintills haft några gris kan du kanske negligera detta.
Du kan även plantera utan att göra någon markbehandling men spruta runt plantera med Roundup någon/några månader efter planteringen och på så sätt minimera konkurrensen från gräs och dylikt.
Värt att tänka på är att plantor med stor grönmassa även kräver god tillgång på vatten dessutom inte plantera för tidigt (tillräckligt varmt), de ska helst börja växa direkt efter plantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).