Motorsåg och handhållet

Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

18 inlägg 8080 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724043 Jaha, nu vet man var man ska köpa batterisåg 😀 (Lär inte hända så länge 550XPn och MS200an lever, men därefter. Om jag lever förstås).
Lite överraskande är det allt. Hva 536 LiXP kom på delad nionde plats.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

JensSkoog  
#724044 Jaha, det var bra att du uppmärksammade på det, @Ent :mrgreen: :mrgreen:
Men ska jag ha något med batteri får det bli det Stihl eller Hva. :-bd

Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724051
JensSkoog skrev:Jaha, det var bra att du uppmärksammade på det, @Ent :mrgreen: :mrgreen:
Men ska jag ha något med batteri får det bli det Stihl eller Hva. :-bd

Länk till testet https://www.radron.se/tester/boende-tra ... a/artikel/
Kan inte utläsa vilka som testat eller vilken erfarenhet dessa har. Något för Fredrik att kolla upp kanske, köpa in en Meec och jämföra med Hva? 3000 pix och då ingår laddare och 5 Ah batteri. Extra batteri ca 1500. Har tydligen vunnit fler tester också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724089 Sedan länge tar jag Råd och Röns tester med en stor nypa salt. De vänder sig knappast till skogsägare och skogsentreprenörer i alla fall...

Noterade också att de tydligen hade med en 536 LiXP i testet. För några år sedan bytte ju den sågen namn till 535i XP, så man kan ju undra när testet egentligen gjordes...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724093
Niking skrev:Sedan länge tar jag Råd och Röns tester med en stor nypa salt. De vänder sig knappast till skogsägare och skogsentreprenörer i alla fall...

Noterade också att de tydligen hade med en 536 LiXP i testet. För några år sedan bytte ju den sågen namn till 535i XP, så man kan ju undra när testet egentligen gjordes...
/Niklas


Jo jag köpte för länge sedan en kamera som de givit bra betyg. Kameran tog rätt kassa bilder så den fick åka tillbaka. Jag kontaktade R&R och frågade hur de kunnat ge så gott betyg och fick nåt snömos om att de vägde in många aspekter där bildskärpan bara var en, dock viktig sådan. De anlitar väl diverse testlabb och då blir det som det blir. Därför intressant om någon här kunde syna Meecen. Att bensindrivna Meec är bästa sorten vet jag av egen erfarenhet😅 Säkert 15 år, gått prickfritt och startar bättre än 550XPn!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724096
JensSkoog skrev:Jaha, det var bra att du uppmärksammade på det, @Ent :mrgreen: :mrgreen:
Men ska jag ha något med batteri får det bli det Stihl eller Hva. :-bd

Ja, det är väl de märken man i första hand skulle fokusera på. Men det är alltid lika kul med uppstickare. Tex när de på den ganska dyra färgaffären fick frågan om varför Biltemas utefärg kom högre än märkesfärgerna i Folksams test. Nåt bra svar kunde ju inte ges den gången i alla fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724097 På Julas egna grönytor kör de tydligen Husqvarna å inte Meec... 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Torbjörn Johnsen  
#724100 Nu har Jula fått ännu mer att klippa efter att de köpte den anrika Gyllene Uttern, Hotell och restaurang i Gränna. Åkte förbi häromdagen och då hängde det Jula-flaggor i alla flaggstänger. Måste medge att det kändes lite....malplacerat?

Mer info om deras hotellköp hittar ni här.

Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

anersimyra  
#724107 Läser man utdrag ur testet så framgår det tydligt att det är amatörer som gjort testet då de samtliga tyckte att det var ” bökigt ” att fila kedjan då ” greppet blev dåligt ” på de korta svärden..🤔 att sen avgöra hur bra en såg är med ledning av hur snabbt kedjan blir slö visar tydligt att testet är rent nonsens..😖

Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724111 Det blir ett kedjetest i stället för ett sågtest. Men för många kanske allt som sitter ihop är en 'såg'😅. Jag har villaägande bekant som ligger väl över genomsnittet i händighet som klagade på att hans gamla motorsågar var för klena. Jag slipade upp hans trubbiga kedjor på Jula-kedjeslipen och han förundrades över vilken supersåg han plötsligt hade att kapa ved med. Jag visade honom hur han skulle fila, men jag vet inte hur det blev med den saken 🙄.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724173
Torbjörn Johnsen skrev:Nu har Jula fått ännu mer att klippa efter att de köpte den anrika Gyllene Uttern, Hotell och restaurang i Gränna. Åkte förbi häromdagen och då hängde det Jula-flaggor i alla flaggstänger. Måste medge att det kändes lite....malplacerat?


Gyllene Uttern har ju flaggat lite olika genom åren.

1629408051_gyllene.jpg

Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Sune77  
#724615 Kan säga att jag är inte imponerad av meecs batterisåg.
En bekant hade med en sådan när vi skulle röja jaktpassen och röja 2 dikes renar på 10 meter.
Trädens diamanter var mellan 15-25 cm, så det mesta hamnade i vedhögen.
Som dom nyfikna nördarna vi är så plockade jag ner min Oregon cs300 från hyllan med motsvarande batteri som den bekanta hade ett på 4ah.
( hade med mig 2x6 ah kan dock säga att meecs största är 5ah )
Vi körde tomt på 4ah batterierna och bytte sedan användare på sågarna och detta är vår slutsats.

- Meec sågen är på 40 v och Oregon på 36v, men Oregon kändes starkare.

- Oregon sågen gick längre på varje laddning.

Slutsatsen vi drog är den att ingen av maskinerna är gjorda för dom som är lite flitigare användare av motorsågar.
Vi skulle kunna kalla oregonen för ok till en som hugger 5-10 kbm ved om året.
Domen för Meec sågen, den överlevde inte dag 2.

Och ja bägge sågarna hade powersharp kedjor för gubbaskrällena var lata, så skärutrustningen var lika.

Hälsar
Dom som inte vill dö nyfikna 🤓

Avatar Fallback

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Ent  
#724617
Sune77 skrev:Kan säga att jag är inte imponerad av meecs batterisåg.
En bekant hade med en sådan när vi skulle röja jaktpassen och röja 2 dikes renar på 10 meter.
Trädens diamanter var mellan 15-25 cm, så det mesta hamnade i vedhögen.
Som dom nyfikna nördarna vi är så plockade jag ner min Oregon cs300 från hyllan med motsvarande batteri som den bekanta hade ett på 4ah.
( hade med mig 2x6 ah kan dock säga att meecs största är 5ah )
Vi körde tomt på 4ah batterierna och bytte sedan användare på sågarna och detta är vår slutsats.

- Meec sågen är på 40 v och Oregon på 36v, men Oregon kändes starkare.

- Oregon sågen gick längre på varje laddning.

Slutsatsen vi drog är den att ingen av maskinerna är gjorda för dom som är lite flitigare användare av motorsågar.
Vi skulle kunna kalla oregonen för ok till en som hugger 5-10 kbm ved om året.
Domen för Meec sågen, den överlevde inte dag 2.

Och ja bägge sågarna hade powersharp kedjor för gubbaskrällena var lata, så skärutrustningen var lika.

Hälsar
Dom som inte vill dö nyfikna 🤓


Vad bra, då har vi ett omdöme från en riktig användare 😀👍. Och det finns alltså inga magiska enhörningar, tomtar, älvor eller lågbudgetsågar som överglänser märkesgrejorna. Vi tackar för recensionen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724635 När det gäller batterimotorsågar i skogen så är det fortfarande Stihl och framför allt Husqvarna som gäller! 💪
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jula Meec batterisåg Råd & Röns testvinnare!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724652 Det är några som använder Oregons i skogen.
Hittar man jobb som passar batterisåg så är det nog mindre skillnader mellan dem som avgör. Batteritid tex. Det verkar inte vara nåt stort problem då man bara har fler batterier så är det löst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).