Öppna kategorin

Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

30 inlägg 4466 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

halvproffs  
#723885 Tömde regnmätaren nu, 130mm, kommit sen igår. Blir det skogsbrand nu så gäller nog inte försäkringen 😉 .
All buss o tågtrafik i Gävle är inställd.
Regnet ska fortsätta hela dagen också.
Skolorna inställda i både Gävle o Hedesunda.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2021

isteskog  
#723899 Då får du paddla om du ska in till Gävle då, Proffset? 😉

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2021

halvproffs  
#723902
isteskog skrev:Då får du paddla om du ska in till Gävle då, Proffset? 😉


Nja, är väl inte så farligt här direkt, tar väl motorbåten i så fall 😎 Städerna med all asfalt, vart ska vattnet ta vägen?.
Försäkringsbolagen får nog jobbigt nu.
Hörde på radion att gallerian 9an i Gävle är översvämmad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2021

halvproffs  
#723932 Över 160mm senaste dygnet i Gävle och polisen uppmanar folk att inte åka till Gävleborg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

Fredrik Reuter  
#723934 Delade denna tråd från Sommarrapporten då det nästan kan kallas lokal naturkatastrof?

@Halvproffs och gänget i och ikring Gävle får gärna hålla oss underrättade om läget och har ni några bilder så får ni gärna lägga in dem också.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2021

r93  
#723937
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Då får du paddla om du ska in till Gävle då, Proffset? 😉


Städerna med all asfalt, vart ska vattnet ta vägen?.
Försäkringsbolagen får nog jobbigt nu.


Det är en bra fråga, vems är felet när brunnarna är täppta?

det var ju skaplig översvämmning i Kalmar för ngn månad sedan, inte konstigt när varannan brunn är täppt eller dåligt flöde.

Tyvärr märks det ju inte förens det är försent.

Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

halvproffs  
#723957 Lyssnade på Radio Gävleborg under tiden jag skrapade en genomblöt väg.
Det kom 102mm på 2timmar när det regnade som värst inatt. Totalt 161mm på ett dygn.
Sändningar pågår hela tiden så ordinarie program sänds inte.
Ett större studentboende rinner det vatten under huset så det är utrymt. Sandvikens badhus är stängt för källaren är vattenfylld.
Försäkringsbolagen är nedringda så uppmaningen är att skadeanmäla på webben.
Varnar för vägar och vägkanter som underminerats. Sveaskog är ute och inspekterar skogsbilnätet. Mm mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

halvproffs  
#723985 Inte mycket kvar till relingen i bak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

Erre  
#724004 Bra med en fru. 😉

Avatar Fallback

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

axwell  
#724005
halvproffs skrev:Ett större studentboende rinner det vatten under huset så det är utrymt.


Ett barnbarn hade Gävle som 1:a-val men tackade nej, valde Östersund istf. som var 2:a-val.
Där hade hon slumpen på sin sida. 👍

Fast nån annan drog ju istället nitlotten. 👎

Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

Bax  
#724021 Åkte genom trakterna i dag ( fick höra avrådan på radion för sent). I Årsunda var det mycket vatten uppe i vägkanten på nåt ställe, i Holmsveden gick det inte att köra under järnvägsviadukten så vi fick ta en omväg.

På några åkrar låg traktoräggen och guppade omkring, tror det var mot Järbo till, minns inte riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

halvproffs  
#724033 Alla har väl sett på tv hur det ser ut här efter ovädret så det finns inte mycket för mig att tillägga. Kommit ytterligare 10mm inatt här i Hedesunda. Blött men ingen katastrof här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

Iskog  
#724058 Nu vet jag inte specifikt med Gävle men man blir ju inte så förvånad när större områden svämmar över med tanke på vilken anti-diknings hysteri som pågår och hur lidande markavvattningen är på många ställen på grund av motstånd.

Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

svampbob  
#724060 Ja det blir väldigt svårt att få någon effektiv inhemsk matförsörjning från åkrar där dikena inte hålls efter.
Det är ett stort problem när myndighetspersonerna har noll koll på hur jordbruk går till.

En lite lustig följdverkan av regnet i Gävle drabbades just mig. Jag hade imorgon inbokat fräsning av några tusen kvadrat asfalt i ett av mina projekt. Fräsen var fast i Gävle pga regnet. Misstänker att det är bristande bärighet på vägnätet.

Användarvisningsbild

Re: Översvämning efter extremt regn i Gävle 2021-08-18

Iskog  
#724063 Ja man blir måttligt uppretad när man ser så kallade miljöhjältar som radikalt sänker produktiviteten på bördig åkermark med att bestrida dikningar och dikesrensningar medan man själv gått timtalet med spade och grävt fram täckdikesutlopp för att rädda så mycket som möjligt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).