Skogsmiljö och Trädlära

Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

20 inlägg 4344 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

Fredrik Reuter  
#723942 Sveriges Geologiska Undersökning, SGU mäter kontinuerligt grundvattennivåerna på många platser runt om i Sverige. Alla mätningar sparas och finns tillgängliga via API på deras sajt. Eftersom de mätt nivån av grundvattnet i många år så kan det vara intressant att se hur nivåerna utvecklas.

Jag satt med data från SGU i ett annat projekt när jag såg tråden Gran på granmark?. Passade då på att dra ut en långtidsserie från SGU:s mätstation i Emmaboda som jag tror är skapligt nära @erre.

Om vi nu befinner oss i en omställning i både väder och klimat så kan data om grundvattnet kanske visa det också?

Som du ser i diagrammet ned så har grundvattennivån ändrats på ~60 år och man kan skönja en trend att nivån sjunker med tiden. Jag valde att endast ha med grundvattennivån under tillväxtperioden varje år. Hur väl träd och andra växter påverkas av grundvattennivån kan vi säkert diskutera vidare, hur som så kan det vara ett riktmärke för nederbörden över tid.

Jag passade också på att dra ut två femårsmedelvärden för 1962 - 1967 och 2016 - 2020. 1964 hade då ett medelvärde 1,12 m under marknivå (grundvattnet låg i ett femårssnitt 1,12 m under markytan). 2018 (medelvärdet) så låg grundvattennivån på 1,47 m.

Mellan perioderna har alltså grundvattennivån sjunkit 35 cm djupare ner i marken. Det motsvarar ca 30% skillnad.

Vad kan vi diskutera för spännande runt denna data?

Hur påverkas skogen av grundvattennivån?

Som du ser i grafen så verkar sommaren 1992 varit riktigt torr, någon som kommer ihåg hur läget var då?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

jannee  
#723944 Man behöver inga data från SGU för att förstå att grundvattnet är lägre, syns klart i naturen.
Det som tidigare var naturliga vattensamlingar året runt är idag helt tömda på vatten förutom någon månad mitt i vintern.
Marken sjunker regelbundet, nya svackor bildas lite här och var.
MEN framförallt märks det i grävda brunnar där vattennivån är betydligt lägre och vid större uttag tar det lång tid innan brunnen återfylls.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723954 Både sommaren 92 och 94 var mycket varma kommer dock inte ihåg vintern 91 men vintern 93 var riktigt mycket snö. Var och hög
Med Ryssby gymnasiet mot rydaholm och det var inte lätt

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

r93  
#723961 92 minns jag för då sinade brunnen hemma och det blev utedass som gällde, duschning fick göras hos släktingar med kommunalt vatten.

Men det är enda gången brunnen sinat, vi klarade oss tom 2018.

Att hushålla med vattnet sommartid är något som sitter i ryggmärgen på alla som är uppvuxna med grävd brunn tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

halvproffs  
#723967 Håller med Jannee om vattenpussarna i skogen. Där jag som barn åkte skridskor på frusna skogspölar finns inget vatten längre.
Har ca 5ha över en utdikad sjö och i framtiden är jag övertygad om att det blir skogsmark där.
Finns några björkar och alar som slagit rot där nu.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

r93  
#723987 Undrar hur stor areal sådant här kan påverka?

https://sverigesradio.se/artikel/7571385

Microsoft sänker grundvattennivån med 6,5 meter.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

ÅsaNisse  
#724001
Fredrik Reuter skrev:
Hur påverkas skogen av grundvattennivån?


Granarna drar ned sina rötter djupare och blir mera stormfasta.... kan man ju hoppas.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

Värmlänning  
#724010
jannee skrev:Man behöver inga data från SGU för att förstå att grundvattnet är lägre, syns klart i naturen.
Det som tidigare var naturliga vattensamlingar året runt är idag helt tömda på vatten förutom någon månad mitt i vintern.
Marken sjunker regelbundet, nya svackor bildas lite här och var.
MEN framförallt märks det i grävda brunnar där vattennivån är betydligt lägre och vid större uttag tar det lång tid innan brunnen återfylls.

Fanns ett vattenhål efter en gammal väg där morfar berätta att man förr stannade där och rastade hästar så de fick dricka förr i tiden. Idag ser det bara ut som en liten torrlagd håla och hade jag inte vetat om historiken hade man aldrig kunnat fantisera att det kunnat nyttjas som källa.
Det byggdes en riksväg ca 100 m från denna håla och det schaktades något hejdlöst i terrängen efter sträckan. Kanske har detta påverkat grundvattennivån, eller om det finns andra förklaringar

Finns även en källa på skogen bredvid ett berg, som knappast går att nyttja idag. Den har växt igen med björnmossa.. kanske skulle man ge sig på och försöka gräva bort det.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

MilanJo  
#724035 Intressanta data TS visar, som boende i närheten (typ också granne med Erre) så är det som hämtat från min egen brunn, inte minst staplarna som visar att torråret 2018 faktiskt fanns mer vatten än 2019 pga den torra vintern 18/19. I år var det till bredden fyllt vid midsommar men har sedan hastigt minskat trots jag är själv i huset hela somrarna och använder ladugårdsbrunnen till hästhage, tvätt av hus mm. Man funderar hur denna brunn för 100 år sedan kunde räcka till 8 personer som då bodde här, men torrdass kanske förklarar allt?
Bifogar en bild jag såg alldeles nyss på Twitter som visar det större perspektivet i Norge och Sverige. Där känner jag inte alls igen mig på lokal nivå så dessa förändringar vi kommer att få se i ex skogen kanske kommer visa sig också skilja sig åt beroende på om klimatförändringarna kommer ge stora skillnader i nedebördsnivå.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

r93  
#724038 Det gick nog inte åt så mycket vatten i vardagen förr, ingen disk/tvättmaskin, torrdass, det gick nog lite mera tid mellan duscharna också.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

MilanJo  
#724039 Ja, det kanske ÄR så att toaletterna är extremt vattenslösande. Nu använder jag allt handfatsvatten till att spola med, det blir snabbt 10 liter. Nyttigt att se mängden.....
Vidare: 1992 hade vi samtidigt 2 skogsbränder i Kronobergs län, en stor i sydväst och en mindre här uppe i nordöst. Var med och eftersläckte på den senare och minns hettan denna sommar över lag, en sommar som avbröts av flytt till Jämtland och plötsligt var det höst.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

jannee  
#724059 I mitten av 60 talet räckte inte vårt vatten, då till 20 kor + ungdjur + 3 per i hushållet.
Vi grävde då en 8 meter djup brunn (ned till berget), fick i den bra med vatten, 4,3 meter vill jag minnas att vi mätte upp.
Med hjälp av båda brunnarna räckte vattnet mer än väl till vårt behov.
I dag år 2021 har vi 10 ungdjur två pers i hushållet, visst vattnet räcker gott och väl till, MEN vattenståndet i brunnarna är idag endast styvt två meter, håller sig visserligen där året runt.
Jag har också lagt märke till att vattenståndet i brunnarna påverkas minimalt av en regnig höst eller vinter.
Nu vet jag att vattenådror flyttar sig, om det beror på detta eller en naturlig lägre vattentillgång och jag inte kontrollerat.
Annars "lätt" att med en slagruta följa en vattenåder, om man nu har den känslan.

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724074 Det har tidigare visats att hög krontäckning av framför allt gran minskar mängden nederbörd som når marken. Vattnet stannar ovan mark och avdunstar istället för att infiltrera.

Har för mig att den forskningen har diskuterats på forumet?

Avatar Fallback

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

Hema  
#766018 Ja man brukar se hur det ångar om granarna efter ett skyfall, när solen sedan tittar fram.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad i grundvattennivå mellan 1960 - 2021, ett case

Sne4  
#766031 Generellt - ska man säga något så gäller det att ha koll på alla aktiviteter som kan påverka vattennivån över året. Antar att mycket dikning längs vägar skett sedan mitten på 60 talet.

Däremot så har jag en bäck som det brukade sluta rinna i runt mitten på juli för 30 år sen. Nu tycker jag att den punkten ligger några veckor tidigare generellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).