Motorsåg och handhållet

HVA röjsåg 244RX bränsleslang

11 inlägg 2360 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Manowar  
#723939 Jag har en 244RX röjsåg från 1983 som går hur bra som helst, men det börjar bli svårt att få tag i reservdelar. Jag kommer snart att vara i behov av en ny bränsleslang, men den utgick för många år sen. Det går inte att ta vilken slang som helst, då den ska vara tjockare på mitten för att täta genomföringen till bränsletanken.

Min tanke är att köpa en liknande slang för motorsåg, och förlänga den.

Finns det nån som varit i samma sits och har en enklare lösning på problemet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

MrOlsson  
#723940 Hej,jag tror att hva själva har lösningen. Sett att till t.ex motorsåg 55 finns reservdel "tankbussning" eller liknande istället för gamla typen av bränsleslang. Då passar vanlig rak bränsleslang. Mvh.Fredrik

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Williamm  
#723958
MrOlsson skrev:Hej,jag tror att hva själva har lösningen. Sett att till t.ex motorsåg 55 finns reservdel "tankbussning" eller liknande istället för gamla typen av bränsleslang. Då passar vanlig rak bränsleslang. Mvh.Fredrik

Helt rätt. nyare röjsågar har det också.

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723969 Slang finns o köpa m du har dimentioner.
Jag köper på rulle,

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

totte  
#723972 Det där tjockare på mitten kan ofta lösas genom att kränga på en bit grövre slang utanpå en klenare.

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Williamm  
#723975
Mange skrev:Slang finns o köpa m du har dimentioner.
Jag köper på rulle,

Var för du tag på slang på rulle?

Jag har bara hittat de som är gul-genomskinliga på rulle. Jag skulle vilja hitta svart...

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724017 De finns lite var stans de säljer slang.
Jag köper från Sågdels grossister.

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Manowar  
#724036 Tack för alla svar, jag ska kolla på den där tankbussningen, det låter som en bra lösning.

Har vetat om i flera år att bränsleslangen är torr och full av sprickor, men har inte velat röra den då det inte går att få tag i en ny. Men när maskinen i helgen inte ville gå mer än några sekunder efter start var jag tvungen att ta tag i det.

Drog ut slangen ur tanken igår, och då gick den av precis vid genomföringen. Det visade sig att det satt ett ca 10 mm långt rör av metall (mässing?) inuti en vanlig slang. Jag lyckades trycka i metallröret i en ny slang med hjälp av fett och en liten stjärnmejsel, och det verkar hålla tätt.

Vet inte om det är så originalslangen är gjord, eller om det är en lösning av den förra ägaren.

Hursomhelst hjälpte inte slangbytet, dog fortfarande ett par sekunder efter start :/ Tog isär och rengjorde förgasaren och bytte membran, med samma resultat. Till sist skruvade jag ut nålarna ett varv och då hände det grejer. Efter lite justering gick den som förr. :)

Blev lite mer jobb än jag tänkt mig, men nu håller den förhoppningsvis många år till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Williamm  
#724053
Manowar skrev:Tack för alla svar, jag ska kolla på den där tankbussningen, det låter som en bra lösning.

Har vetat om i flera år att bränsleslangen är torr och full av sprickor, men har inte velat röra den då det inte går att få tag i en ny. Men när maskinen i helgen inte ville gå mer än några sekunder efter start var jag tvungen att ta tag i det.

Drog ut slangen ur tanken igår, och då gick den av precis vid genomföringen. Det visade sig att det satt ett ca 10 mm långt rör av metall (mässing?) inuti en vanlig slang. Jag lyckades trycka i metallröret i en ny slang med hjälp av fett och en liten stjärnmejsel, och det verkar hålla tätt.

Vet inte om det är så originalslangen är gjord, eller om det är en lösning av den förra ägaren.

Hursomhelst hjälpte inte slangbytet, dog fortfarande ett par sekunder efter start :/ Tog isär och rengjorde förgasaren och bytte membran, med samma resultat. Till sist skruvade jag ut nålarna ett varv och då hände det grejer. Efter lite justering gick den som förr. :)

Blev lite mer jobb än jag tänkt mig, men nu håller den förhoppningsvis många år till.

Mässingsröret är nog original.

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724152 Det är för att förhindra att den kollapsar där den går igenom.
Man ser en hel del kreativa lösningar på bränsleledningar med rörbitar, böjar, skarvar o grejer...

Användarvisningsbild

Re: HVA röjsåg 244RX bränsleslang

erikre  
#805310
Manowar skrev:Drog ut slangen ur tanken igår, och då gick den av precis vid genomföringen. Det visade sig att det satt ett ca 10 mm långt rör av metall (mässing?) inuti en vanlig slang. Jag lyckades trycka i metallröret i en ny slang med hjälp av fett och en liten stjärnmejsel, och det verkar hålla tätt.


Tack för den detaljerade beskrivningen! 👍

Jag gjorde som du skrev, och bytte min slang som var sprucken under böjen vid förgasaren ( tog ett tag innan jag märkte sprickan...). Symptomen var att den startade med choke men dog vid gaspådrag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).