Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

268 inlägg 92371 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#723753 Jag ringde tidigare i år och pratade med Klaravik och därefter även med Blinto för att kolla upp vad som skulle gälla vid en eventuell försäljning. Båda var trevliga att prata med. Men det var helt klart att Klaravik varken kunde eller ville erbjuda någon form av visning under auktionens gång.
Blinto var däremot öppna för att ge potentiella köpare möjlighet att titta innan de lägger sitt bud.

Den säljare som vill luras har bra chanser att lyckas via dessa aktionsfirmor.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravika

Ove Lindberg  
#723765 Att inte få besikta innan köp är fullständigt värdelöst. Sluta lägg bud så löser det sig automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Mellberg  
#723785
Ove Lindberg skrev:Att inte få besikta innan köp är fullständigt värdelöst. Sluta lägg bud så löser det sig automatiskt.


Man blir beklämd, ingen köper eller budar på något osett. Sedan vore det bra om någon LRF-medlem kan få till en granskande artikel i Land.

Alltid tyckt att klaravik varit skumt.............. :mrgreen:

Trist att skogsforum flaggar för något så suspekt som klaravik........ 👎 👎 👎

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723789
JohannesG skrev:Jag ringde tidigare i år och pratade med Klaravik och därefter även med Blinto för att kolla upp vad som skulle gälla vid en eventuell försäljning. Båda var trevliga att prata med. Men det var helt klart att Klaravik varken kunde eller ville erbjuda någon form av visning under auktionens gång.
Blinto var däremot öppna för att ge potentiella köpare möjlighet att titta innan de lägger sitt bud.

Den säljare som vill luras har bra chanser att lyckas via dessa aktionsfirmor.


Ja, Klaravik är väldigt trevliga så länge allt går deras väg... Men det är just Klaravik som jag verkligen vill varna för här. Deras beteende är rent bedrägligt och totalt oseriöst.
Vill absolut inte lägga någon skugga över Blinto dock här, de har jag (än så länge) bara bra erfarenhet av!
Köpte 2 stora industrigrindar av dem för några veckor sedan. En av dem hade de angett fel mått på. Vi ringde Blinto under tiden vi lastade den andra, inga problem, vi löste allt på telefon under tiden vi var där. Dagen efter satt pengarna på kontot.
Köpte även nu senast en 19 tons Bigab genom Blinto. Stod i beskrivningen att fjäderpaketen var bytta. När jag fick hem kärran såg jag att visst, de bakre var bytta men inte de främre. Ringde till Blinto och i vanlig vänlig ton förklarade att jag uppfattat det som alla paketen var bytta. Då tog dem det med säljaren och inga problem, de skall lösa detta.
Alla kan göra misstag men skillnaden är verkligen himmelsvid hur man väljer att hantera det.
Klaravik verkar ha en helt annan tanke om hur kunder skall hanteras!

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723790
SudCaravelle skrev:
Röjkvist skrev:Bara att betala i förskott utan att se varan låter som värsta scammen.
Klaravik verkar vara tämligen oseriösa


Definitivt. Blev nyfiken och började googla. Hittade några trådar med många intressanta inlägg om Klaravik. Finns en hel del som blivit blåsta av Klaravik. Hela Klaraviks modell är som upplagd för att lura särskilt köpare.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=87&t=322076&lv=0
https://www.facebook.com/groups/maskinistgruppen/permalink/2606121452976856/?comment_id=2606238882965113
https://www.atl.nu/stangdes-av-fran-klaravik-efter-konflikt-om-kop
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=10&t=316256&lv=0&start=120

https://se.trustpilot.com/review/klaravik.se?stars=1&stars=2&stars=3 (Sorterat på 1-3 stjärnor, och där är många omdömen från personer lurade av Klaravik).


Ha ha.... Ja, då har även jag blivit svart-listad och mitt konto på Klaravik är spärrat och avstängt:
Detta låg i min mail:

"Vi har även valt att spärra dina konton hos oss.
Detta då du vid upprepade tillfällen har reklamerat objekt där det inte funnits någon skälig grund till reklamation.
Du kommer fortfarande ha möjlighet att logga in på ditt konto, men du kommer inte kunna delta i budgivning. Du kommer heller inte ha möjlighet att skapa fler konton."

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar
Therese A
Kundtjänst

Klaravik AB
Vxl: 054-15 13 04"

Kommer nu att svara Klaravik att på grund av deras bedrägliga beteende så har jag nu spärrat "deras konto" hos mig för köp hos Klaravik på livstid.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723792
Ljursken skrev:Ha ha.... Ja, då har även jag blivit svart-listad och mitt konto på Klaravik är spärrat och avstängt:
Detta låg i min mail:

"Vi har även valt att spärra dina konton hos oss.
Detta då du vid upprepade tillfällen har reklamerat objekt...


Klaravik har läst den här tråden och identifierat dig. Klaravik har helt säkert stängt av dig som straff. Konsumenter som håller på sin rätt anser Klaravik visst skall hållas kort.

Marknaden eliminerar förr eller senare företag som Klaravik. Din avstängning visar bara att Klaravik vill hjälpa marknaden på traven.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#723793 Det var precis så jag menade också. Klaravik är verkligen uppbyggt för bedrägeri redan från början.

Men det var intressant att höra dina erfarenheter av Blinto också, det bekräftade min känsla av att de vill vara seriösa till skillnad från Klaravik. Om jag någon gång använder mig av en aktionsfirma så blir det inte Klaravik, det är ett som är säkert.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723795 Är det ens lagligt att sälja på det viset att man hindrar köparen från att utföra sin undersökningsplikt?

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Blondin 750  
#723796 Klaraviks upplägg är allt annat än seriöst och jag skulle aldrig köpa något dyrare än att att jag hade råd att skicka det i skrotlådan direkt. Har gjort tre köp genom åren och blivit ”lurad” vid två av dessa, det rörde sig om smågrejor som jag bedömde inte kunde vara så mycket fel på men det var bara att dra på sig dumstruten och laga skiten.
Att detta koncept lockar oseriösa säljare är väl inte så konstigt, det är inte heller konstigt att Klaravik tycker det fungerar fint då det fyller deras plånbok i en rasande fart och utan samvete och moral så är affärsidén genialisk.
Det som är förvånande är alla köpare som vågar köpa saker med mer än fem rörliga delar till priser som är i överkant av rimliga även för saker som man har haft chansen att besikta innan köp.
För egen del så ser jag en bra möjlighet att sälja saker på egen hand då utbudet på privatförsäljning snart är helt borta. Som köpare borde vi väl alla vara måna om att den här typen av köplotteri blir ett minne blott och som jag ser det så så kommer det väl an på oss själva att bli seriösare både som säljare och köpare och på så vis svälta ut dessa oseriösa aktörer.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723797 Tack Ljursken för balanserade och faktabaserade inlägg 👍

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723801 Hitta maskin är en ny auktionssajt där kontaktuppgifter finnas till säljaren. Artikel om sajten i jordbruksaktuellt, ej betalvägg.

https://www.ja.se/artikel/2229018/se-ob ... ajten.html

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723804
David S skrev:Hitta maskin är en ny auktionssajt där kontaktuppgifter finnas till säljaren. Artikel om sajten i jordbruksaktuellt, ej betalvägg.

https://www.ja.se/artikel/2229018/se-ob ... ajten.html


Ja, jag tror att Klaravik biter sig ganska hårt i svansen med deras beteende och öppnar dörren ganska mycket för "kollegor" i denna branschen för ett nytt, seriösare och bättre upplägg...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Kvicklund  
#723947 Hej på er!

Jag jobbar på Klaravik och har med nyfikenhet följt diskussionen i tråden. Och vi är tacksamma för all input och feedback! Samtidigt beklagar vi VERKLIGEN att flera av er som kommenterat i tråden upplevt att våra auktionsunderlag innehållit brister som lett till trista reklamationer och även köpupplevelser där objektet inte varit av den kvalitet som framkommit på bilder/film/text före köp. Så vill vi såklart inte ha det. 

Och vi jobbar intensivt för att minimera negativa upplevelser, särskilt vad gäller fel i auktionsunderlag. Men vi är helt uppenbart inte framme vid alla tillfällen, och alla gånger.



Har ni ytterligare input på hur vi kan bli bättre, hojta gärna! 👍

/David Kvicklund, kommunikatör, Klaravik

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723949
Kvicklund skrev:Hej på er!

Jag jobbar på Klaravik och har med nyfikenhet följt diskussionen i tråden...



Har ni ytterligare input på hur vi kan bli bättre, hojta gärna! 👍

/David Kvicklund, kommunikatör, Klaravik


Mycket bra initiativ av er att delta i tråden. Jag har input på hur ni kan börja.
1. Upphäva Ljurskens avstängning.
2. Öppna Ljurskens tidigare reklamationer och behandla dem på både ett etiskt och konsumenträttsligt korrekt sätt så att Ljursken går skadefri ur de affärer där säljaren ljugit eller undanhållit viktig fakta om maskinens verkliga skick.
3. Be om ursäkt till Ljursken
4. Upprepa för alla andra kunder som blivit behandlade på samma sätt.

Vad anser ni på Klaravik om förslaget?

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Pistongen  
#723950 Jag har själv dålig erfarenhet av Klaravik, och på samma sätt som många här. Skicket på varan motsvarande inte beskrivningen öht, visst är man medveten om att det inte är fabriksnya grejer man köper. En väl synlig spricka i motorblocket på en padda råkade av någon anledning fotografen missa, bara med nån cm. Vilken otur va? Reklamation var det inte tal om. Det är mig en gåta att folk fortfarande handlar på Klaravik, de blåste mig en gång, fler blir det inte.

Och @Kvicklund Det låter som läpparnas bekännelse, ni är väl medvetna om vilket organiserat bedrägeri ni håller på med. Sluta med idiotiersåsom förskottsbetalning och tillåt visuella inspektioner innan affär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).