Öppna kategorin

Grannen har ett naturreservat.

9 inlägg 2298 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grannen har ett naturreservat.

Dsv  
#723490 Grannfastigheten är ca 120 ha varav 40 ha är naturreservat och natura 2000.
Anledningen till reservatet är gammal granskog.
Det ser helt förjävligt ut, död skog och omkullblåsta träd överallt. Familjen har en väg ner till en sjö som är kantad av döda och döende träd som länstyrelsen betalade rensning av pga fara för liv och lem.
Dom var där och fällde träden, men man få inte frakta bort det eftersom natura område, så nu ligger allt huller om buller och och ynglar av sig.
Resterande mark som inte är reservat är döende och nu närmar sig det min gräns.

Jag har ingen fråga, bara en åsikt, hur kan vi tillåta dessa puckon och miljö pajasar leda landet och förstöra våran egendom utan att debatten tar fart, sök och plock my ass, det har gått för långt med infiltrationen i våra myndigheter för länge sedan.
Jag får inte ens bygga ett hus på min egen mark eller hugga min egen skog som jag vill.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Grannen har ett naturreservat.

Bosse1  
#723501 Ja vad göra när man är ett "rikt" land,jo använd skattepengar tlltvinga sig privat skog och låt den ruttna 🙃

Avatar Fallback

Re: Grannen har ett naturreservat.

Dsv  
#723509 Ja saker som har hänt tar inte slut och historierna är många.
Hade en biotop på 5 ha som jag vägrade ge dom, efter mycket om och men kunde dom bara ta ca7% av den, sätta huggningförbud, Dom erbjöd 25 000kr för allt på 50 år och jag kontrade med 650 000kr, fick inget svar men högg resterande 4,7 ha och hade ett netto på 400 000kr.
Leva i Afghanistan låter helt ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har ett naturreservat.

fri  
#723512
Dsv skrev:Jag har ingen fråga, bara en åsikt, hur kan vi tillåta dessa puckon och miljö pajasar leda landet

Det kan vi inte.
Valet 2022 får vi hoppas att MP inte får 4%, hur man får bort aktivisterna från myndigheterna är en svårare nöt att knäcka.

Användarvisningsbild

Re: Grannen har ett naturreservat.

Sjögården  
#723546 Ser på Skyddaskogens FB att man ger sig på giriga skogsägare som gallrar sin skog i närheten av vandringsleder.
Orört skall det vara… 😉

Användarvisningsbild

Re: Grannen har ett naturreservat.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723548
Sjögården skrev:Ser på Skyddaskogens FB att man ger sig på giriga skogsägare som gallrar sin skog i närheten av vandringsleder.
Orört skall det vara… 😉


Fast ibland ser man dom som skriver på den FB sidan och klagar på att skogsägaren har gallrat skogen och lämnat en massa kvistar och grenar på marken och undrar om det inte finns lagar och regler som kan tvinga skogsägaren att plocka bort detta så att dom kan gå i skogen.
Så det är då inte lätt att tillfredsställa alla...

Användarvisningsbild

Re: Grannen har ett naturreservat.

Fredrik Reuter  
#723551 Det kan vara värt att nämna att Natura 2000 som företeelse har funnits sedan 1970-talet (typ). Systemet har alltså "överlevt" inte bara miljöpartier utan båda blåa och röda regeringar. Fick själv lära mig när jag som skördarförare skulle bli certifierad enligt FSC att det du beskriver ovan är precis vad man eftersträvar för att gynna den biologiska mångfalden. Skogen är inte gästvänlig i sin råa form, men sedan kan man säkert göra stigar etc. för de som vill besöka ändå.

Knäckfrågan kan istället ligga i varför ingen regeringen tagit fram ett skäligt system för att skogsägare ska få bra betalt för att ta mark ur (virkes)produktion. Det är en spännande fråga där man hör att "de gröna" spelar ett högt spel och tror att man kan spara pengar genom att svälta systemet med ersättning. Å andra sidan finns de tungor som säger att industrisidan lobbar för att det inte ska vara någon ersättning heller. Helt enkelt för att svälta råvaruleverantörerna och genom detta inte minska den produktiva marken och också få markägare "avverka innan det är för sent".

Vad som är rätt (om något) kan vi säkert diskutera vidare om?

Avatar Fallback

Re: Grannen har ett naturreservat.

gurka  
#723561
Fredrik Reuter skrev: Å andra sidan finns de tungor som säger att industrisidan lobbar för att det inte ska vara någon ersättning heller. Helt enkelt för att svälta råvaruleverantörerna och genom detta inte minska den produktiva marken och också få markägare "avverka innan det är för sent".

Vad som är rätt (om något) kan vi säkert diskutera vidare om?


Industrisidan är vana vid att få betala för att "använda" andras egendom och anser nog snarare att det är egendomligt att andra användare får göra detta gratis.
Ett system liknande jaktarrende skulle vara ganska enkelt att skapa, för att köpa rättigheten att bestämma hur skötseln på ett skogsområde ska göras under en bestämd tidsperiod.

Användarvisningsbild

Re: Grannen har ett naturreservat.

Lars Lundqvist SLU  
#723673
gurka skrev:Ett system liknande jaktarrende skulle vara ganska enkelt att skapa, för att köpa rättigheten att bestämma hur skötseln på ett skogsområde ska göras under en bestämd tidsperiod.

Det finns redan ett sådant system - naturvårdsavtal.

https://www.skogsstyrelsen.se/aga-skog/ ... ardsavtal/

Man kan avtala både fri utveckling (orört) och specifik skötsel, och det måste inte vara 50 år. Det går att ha kortare avtalsperioder. Ersättningen baseras på rotvärdet på skogen och när avtalstiden löpt ut har du rätt att återigen bruka skogen som du vill, eller teckna ett nytt avtal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).