Öppna kategorin

Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

51 inlägg 17496 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

paavo25  
#723421 Jag vet inget om denna specifika taarup, men har själv en vicon dpm2800. Boken är hur tadrikarna skall vara och denne har kortare knivar änn övriga i denne serje. Hade nånstan mitti två talrikar som knivarna tog i, huvudbry hur, varför, kuggar osv hela inne i, relativt lämpligt öppnat. Felet var låssprint i två av talrikarna, och att hitt felet tog sin tid, i stillestånd var dom ju hårt kärvade, kunde inte rotera dom för hand.

Har din taarup låssprintar/rörsprintar, vad dom nu heter i talriks navet?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723571 Nej, drevet sitter låst med en kil på denna maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

paavo25  
#723601 Inte drevet, utan andra ändan av axeln, delen som är fast i taldriken? Är inte där en skild del?

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723605 Nope, det är en enda del. Är lite trixigt att byta övre halslager, men det går det med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

paavo25  
#723611 Jag tittade i reservdelsboken, nu tror jag, Då är de bara att pröva flytta drev. Är där lika i andra ädan av balken, två yttersta roterar samma håll?

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#723614 Bara de två tallrikarna närmast traktorn som roterar åt samma håll. Detta för att sista inte ska kasta gräset åt fel håll.

Jag hade ur ett drev och hittade det bästa läget som fanns att tillgå. Kortare knivar löser problemet.
Borde köpt en 348 så hade jag inte behövt tänka på detta. 😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).