Öppna kategorin

Capstan-winsch

47 inlägg 7449 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721884
1627821343_a.jpg

Här är en bild av säcken som jag packar repet neri.
Foljde med när jag köpte winchen, men jag vet att de som säljer
rep och annat till trädklättrare har sådana till salu.
Den här är fylld upp med 100 m. 10mm. rep.
Kastblock och en av schacklarna jag använder ligger på toppen.
1627821343_c.jpg

Kastblocken är en liten block som tar 10 och 12mm rep, och den har
fjäderbelastat öppning. Hittade den i en marinaffär, och den
duger mycket bra.
1627821342_b.jpg

Står inte annat än 50 och 304 på den, så jag vet inte fabriksnamn, men
jag har användt den i framdragning av stockar et antal gånger och
den har funkat bra.
När du packar bort repet är det bara att dra det ner i förvaringen. Där
ligger det stödigt och när du ska använda det är det bara att dra det ur. Det
trasslar sig inte, om du inte rör om neri där. Samma metod som vi
andvände med alla rep ombord på min fars fraktfartyg.

Men, gör det själv och lämna inte jobbet till gammla scoutar :mrgreen: !
De vill alltid vinda rep om hand och alboge och det blir kaos.
Har upplevd det några gånger med välmenande hjälpare 🤣 🤣

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721969
Ent skrev:Detta block verkar smidigt och skapligt i pris, tar upp till 15 mm lina
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-kastbloc ... 26104.html

Conrad har en 10 mm anpassad lina, 100 m kostar 2000.
https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... 10-1483553
Kan det vara något?

Finns det nån smidig anordning att linda ut och linda upp linan på? Man ryser vid tanken på att reda ut 100 m hoptrasslad lina i skogen...

Linan är klart smidigast att transportera i en ryggsäck eller en dedikerad linsäck. För att slippa trassel ska linan helt enkelt ” matas ” ner i säcken som en lång orm..🐍🙂 det block du länkat till är tämligen stort och onödigt tungt, smidigare och mindre varianter i aluminium är att föredra och sådana finns hos Skogma.

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721970 Den här är riktigt smidig och håller i en evighet.. https://skogma.se/nordforest-brytblock- ... =723003359

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721971 De här blocken har jag själv och de är klart prisvärda… https://skogma.se/tree-runner-pulley-st ... =723003639

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#722317 Jag tackar allra mjukast för tipsen 👍. Nu har det dock dykt upp ett riktigt hett alternativ. Italiensk vinsch med tysk 50 CC tvåtaktare a 10,5 kg. Drar 815 kg direkt med 24 m i minuten!
https://profiwerkzeug24.de/docma-forsts ... vf-80-bolt
Kring 1400E med frakt och tysk moms, och då ingår 100 m lina med krok. Googlat och på tyska och brittiska forum får den goda vitsord. Ska bara få bekräftat att den hinner levereras i god tid innan 1/9 så beställer vi.
Men de där blocken från Skogma ska jag nog slå till på.
Om det nu går i lås uppdaterar jag med resultatet. Jag lär väl om inte annat provvinscha hemma innan skarpt läge.

Den finns för övrigt i Norge också, tyvärr till ett mycket högt pris, typ 25-27 000 NOK.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#722324 Vad bra @Ent :-bd
Dräglade på den, men pristet var ju rent för hög för min plånbok :((
Ser fram emot recension när du har körd den.

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#722332 Ett kanonköp på min ära..👍😃 lägg märke till att transportkostnaden från Tyskland är låg och att det inte verkar finnas någon övre gräns. Jag beställde själv ett par dykflaskor från Tyskland och de kostade endast någon hundralapp i sändkostnad och hade jag beställt ett helt dussin så hade kostnaden blivit densamma..🤑🤑🤑👍

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#722529 Fått DHLs kollinummer... 5-7 dagars leveranstid...Säkert 10 dagar i praktiken i o m Covid och semestrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#723268 Jahaja, underverket från profiwerkzeug24.de anlände igår 11/8. Beställde på eftermiddan 5/8 så det gick raskt. Ikväll blev det första provturen🙂. Den startade snällt och fick stå och puttra en stund medan jag drog ut linan. (100 m är faktiskt väldans långt... Frågan om det inte blir mer praktiskt att dela den? Måste bara hitta en instruktion på hur man gör i ordning ändarna så att linan inte remsas upp).
Sedan vinschade jag KingCabben i lätt motlut tvärs över gården och den rullade med utan problem. Nu är det ju inget utslagsgivande test men det var gött att det funkade så pass. Ska pröva lite mer framöver innan jakten drar igång.

Jag köpte ett vardera av de rekommenderade blocken samt två karbinhakar från Skogma. Conrad hade lyftstroppar till bra pris plus en 'tehuva' till kranvinschen på min egen ATV-vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#723272 Kapa inte repet, @Ent, om det inte är för viktens skull.
Uppbevar det bara i en riktig repsäck och dra ut så mycket som behövs när du ska wincha. Det är ju det som är skönheten med en capstan winch. man behöver inte börja från ändan på linan-

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#723391 Kanske är lika bra ha kvar linan i hela längden? Tänkte annars att man kan dela den i två, bara skarva med karbinhakar när man behöver hela. (Man kan såklart inte vinscha förbi skarvstället, man får knyta av en ögla på linan så att det finns ett par meter slack när skarven närmar sig vinschen).

Men men, gubbarna i jaktlaget får väl tycka att till om den saken.

Ska försöka få tag på en gammal fjällryggsäck med aluminiumram som har liksom en hylla längst ned, där man fäste liggunderlaget. Om man tar bort själva säcken kanske det går att fästa vinschen med packremmar direkt på ramen, eller fästa en plastlåda som rymmer vinschen. Och så linsäcken på hyllan eller under hyllan. Lite labbande alltså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#724310 Edit: Om man läser manualen för Al-ko Solo-motorn (fusk, jag vet...) så står det faktiskt drygt 1 kg/ per timme med full last. Säg 1,5 liter/timme då med lite marginal. Stämmer det med era erfarenheter? Tycker det verkar i underkant...

@JensSkoog & @Anersimyra, har ni nån idé om bränsleförbrukning på såna här mackapärer? Min bör väl ta som en 50-kubiks motorsåg, men jag har inte en susning om vad det går åt om man skulle räkna mer eller mindre konstant drift per timme? Onödigt släpa med en full 6 l dunk för nån timmes av o på körning, men det vore surt med soppatorsk.

För övrigt fick jag tag på en gammal Fjällräven-rygga på vilken jag monterat en Ikea-plastlåda, packremmar är Guds gåva till rackelmakaren😅. Gjort lite vaddering av betongtäckmatta och markisolering tsv, vi får se hur det klarar framtida bensinspill. Vinschen kan transporteras på ett säkert åtminstone. 100-meterslinan ryms ledigt i säcken, finns plats för lyftstroppar och en 2,8 till maskinisten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#724378 Ska kolla på det i morn. Men jag har erfarit att Hondawinchen är mycket bränslesnål. Nu går den ju inte konstant en heldag, och det räcker oftast med en tankfyllning genom dagen.

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#724994 Kollade lite, men hittar inte något om hur mycket bränsle min Hondawinch drar i timmen, men jag läser att tanken tar 0,5 liter. Startar alltid dagen med full tank, och har aldrig behövd fylla på mera än två gånger genom dagen under winchning av ved och timmer. Men winchen går ju inte hela tiden, och när den går är det ju utan belastning en del av tiden. Senn kan ja ju lägga till att jag är en latmask som tar en paus nu och då, men oavsedd så kommer jag till att byta ut femlitersdunken med en på två. Alltid gott om man kan få ner vikten på det man drar med sig :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).