Arbetskläder för skogen

STIHL X-FIT

44 inlägg 26301 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72322 Det verkar som x-fit kläderna går åt. När jag bad min handlare ta hem så var byxorna slut så han fick bara hem blusen.

Vad har ni fått betala för byxa resp blus?

Martin

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

skogsau1964  
#72329 På den store Agromessa i Norge nå selges settet til kr:6000, !!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72337 2900:- för jackan och 3200:- för byxan! tror det är 10% rabatt!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

Kse  
#72338 Fina grejor. Synd man kör Husqvarna :)

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

swe#kipp  
#72465 det var safftiga priser !?
men om dom håller ihop bra så kan dom säkert vara värda det :)

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

Huggis  
#74545 Bästa huggarbyxan som någonsin tillverkats, det kan jag skriva under på! Lätta, helt underbara, köp ett par direkt om ni funderar över att köpa nya byxor, men var inte för tjocka runt magen, dom är väldigt tighta, men sen när man gått in dom, så är dom som en extra hud. Jag är lyrisk.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

Huggis  
#74555 Dom håller ihop lika bra som vanliga comfortbyxan som i sig är mkt bättre än husqvarna diton. Dvs kanske inte fullt så bra som man hade velat för dom pengarna, men det är ju inte det du betalar för. Det är ju vikten, alla detaljer och smarta lösningar, allt är plast inkl hängslena så det är bara att kasta i tvätten på en gång. Smutssäkra dragkedjor, krokar nere vi benen för dom som vill att byxorna ska hålla sig nere, alt finns det en gummisnodd man kan dra åt så byxan uppför sig som gamla comfort för dom som gillade det (nog en liten minoritet bland skogsfolket) men endå. Pefekta fickor, massor av fickor, bra placerade, bra djup på dom etc.


Mitt enda minus är kanske bortsätt från passformen runt magen för oss som är "fat-collectors", just själva hållbarheten, det är ju sömmar överallt byxorna, tog inte många dagar i föryngringen innan trådarna hade börjat snöra upp sig.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

Nonkan  
#78522 Nu är jag också lite partisk här, men de kunder som har köpt dem från oss har bara bra att säga om de här kläderna.

Huggis har sagt det mesta men två grejer skulle jag vilja lägga till:

Dragkedja för tumstocksfickan. Om man nu ska ha en tumstocksficka på skyddsbyxor så är det klart det ska vara en dragkedja på den, som det är på X-Fit. På Comfortbyxan blir fickan fylld med sågspån precis hela tiden.

Reflexer: Comfortbyxan är svart/grå. Inte så smart om man jobbar längs trafikerade vägar. X-Fit är varselorange med reflex runt benen...

Jag skulle inte säga att det är dyrt. Det är mycket pengar, men det är inte dyrt. Yttertyget kostar för övrigt en hel del, så det är inte bara Stihl (eller den ÅF) som behåller alla pengarna. Jämför gärna med vad en funktionsjacka från Haglöfs kostar.

Enda nackdelen är att det är svårt att få tag på kläderna just nu, allt verkar vara restnoterat. Men det kanske bara är ett tecken på att de egentligen var för billiga ;)

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78596 Det är rätt otroligt, tycker jag, att ett par så dyra byxor och jacka blir så populära att de blir restnoterade. Jag tänker mig tillbaka till tiden innan Pfanners strech byxor fanns och sedan Hq och Stihl kopierade idén. Det är inte så många år sedan, jag gissar på ca 5 år. Då kostade väll ett par vanliga huggarbyxor ca 800 kr. Och nu 5 år senare kostar de över 3000 kr. Hade någon sagt det till mig då skulle jag aldrig trott att det skulle kunna vara möjligt.

Men tydligen är de värda det.

Mvh Martin

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

Nonkan  
#78647
Huggis skrev:Mitt enda minus är kanske bortsätt från passformen runt magen för oss som är "fat-collectors", just själva hållbarheten, det är ju sömmar överallt byxorna, tog inte många dagar i föryngringen innan trådarna hade börjat snöra upp sig.


Det låter inte så vettigt. Kolla med din ÅF så får dom prata en vända med Stihl. Det är ju bra om Stihl får veta att sömmarna går upp, så att de kan rätta till det. Det är ju ändå top of the line-byxor.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78680
Huggarn skrev:2900:- för jackan och 3200:- för byxan! tror det är 10% rabatt!!

Nu är även jag lite partisk,Stilhs x-fit kläder är säkert jätte bra men frågan är om dom är så myckt bättre än Oregons nya kläder Fiordland.Oregons kläder är även dom av strech material och vatten avvisande.Men det som skiljer mest är väl ändå priset,Oregons jacka+byxa kostar ca 1694kr+moms.

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78710 Mmmm håller med dig sliparn. Är Stihls x-fit kläder så mycket bättre så att de är värda sitt pris? Och hur bra är Oregons nya kläder? Det undrade jag också innan så jag startade tråden Oregons stretch byxor där jag ville ha lite erfarenhet från de som köpt dom. Men de är ju ännu ganska nya så det är inte många som svarat.

Sen tror jag att det finns "mode" i alla sammanhang. Kanske även i skogen. Har man Stihls x-fit kläder så visar man att man är insatt i vilket som är bäst, man sänder en signal om att man är medveten och satsar på det bästa = jag tillhör de bästa. Det är liknande (/var liknande) med Pfanners kläder. Vanligt folk köpte Husqvarna strechkläder och de insatta, proffsen som visste bäst köpte de röda Pfannerkläderna. Men det är nog inte bara mode utan även att x-fit kläderna är riktigt bra. Jag har de inte ännu men går och dreglar efter dem, i alla fall jackan. Byxor har jag så nya så jag kan inte motivera ett köp där.

Jag känner till två personer som köpt x-fit kläderna som jobb där de sågar väldigt lite. Båda är lärare/instruktörer. De springer omkring i skogen hela dagarna och endast i undantagsfall startar sågen och visar lite eller kapar något rotben. En av dessa har tidigare gått i vanliga byxor och när han då skulle kapat ett roben har han gjort det utan huggarbyxor eller gjort sig det besväret att byta byxor. För de gamla tunga byxor har han inte velat gå i hela tiden. Nu har han hittat byxan som är smidig som en vanlig arbetsbyxa och ändå har skydd. Suveränt! Alltså är det kanske inte bara de som sågar mest som köper x-fit byxan utan kanske även de som sågar väldigt lite. Tex linjearbetare, skotarförare, trädgårdsfolk mm Vad vet jag?

Jag för min del tycker att Stihls comfortbyxa är så smidiga att de kan användas som vanliga arbetsbyxor. I dag har jag tex gått i drevet på en klappjakt iklädd dessa sköna byxor.

mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT

swe#kipp  
#78738 Någon som provat Pfanners Gladiator byxa och jacka ??
Är själv lite sugen på att prova dom nästa gång det är dags för nyköp :)

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79354 hei ja billigt er det inte men goda klær er ju bra om man skal arbeta bra och trivsel :grin:
jeg er oså nyfiken på x-fit,er ju betre afer å legge penger i bra arbeids tøy en i festklær :mrgreen: Min handlare har comfort inne, x-fit måtte han bestille er det bryet verdt å be han gjøre det eller er comforten bra nog?

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT

Nonkan  
#79367 Det beror på hur mycket du kör och vad du tycker är mycket pengar skulle jag säga. Det är lite lyxigt att ha X-Fit om du bara jobbar lite på helgerna. Sen är det ju alltid kul att vara först med något...

Tycker du att du har gjort dig förtjänt av kläderna och har lite pengar över, så ta hem dem. Du blir inte besviken. Tänk på att det kan behövas en storlek större än Comfort-kläderna, då X-Fit är riktigt tighta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).