Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583302 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

bodaedet  
#723337 Med en maskin med pendelaxlar kan allt hända oavsett om du är oerfaren eller erfaren. Risken minskar dock med vanan och mordernare maskin. Har bara kört i 15 år så risken minskar än 👍

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#723338
bodaedet skrev:Med en maskin med pendelaxlar kan allt hända oavsett om du är oerfaren eller erfaren. Risken minskar dock med vanan och mordernare maskin. Har bara kört i 15 år så risken minskar än 👍


Det som förbryllar mig är att kranen ser ut att ha varit framför maskinen och inte så långt utsträckt och pandelarmarna ser ju inte ut att vara i maxläge. Sen kanske bilden luras lite?

MVH
Alias (som har lyckats välta lastbärardelen på en ÖSA 678 stillatående, medan traktordelen förblev på rätt köl)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

bodaedet  
#723341 Jag välte med en 2004a på "slät" planerad traktorväg lade ut kranen för att ta nästa träd under förflyttning vä bakhjul gick upp på en stubbe å höger fram i en grop å kranen lite till höger. Hann tänka att detta går inte br..... sen låg jag där 😢 höger långfingertopp rök med å 😤

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Ängagärdet  
#723349 Ja, det får väl räknas som nybörjarmiss.
Lite sluttning på marken. Maskinen inte helt nivellerad, höger hjul upp på en låg stubbe samtidigt som vänster doppar ner i en liten grop och hela maskinen för högt upp.
Men nu är den uppe å igång igen 👍 .
En liten buckla på hytten över dörren och en trasig hydraulkoppling var allt som hände.
Kan konstatera att det går inte fara fram som med traktorn 🚜

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Ängagärdet  
#723352 Det är nog när aggregatet är rakt fram eller bara lite åt sidan som det är möjligt att välta, har man det längre åt sidan så åker det ju i backen när maskin börjar tippa, har provat det med... 🤭

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#723358 Nästa fråga: Hur fick du den på rät köl?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

johan eriksson  
#723363 En undertryckt gran i lagom längd och sedan ta den mot axeln och välta upp den kanske? 😉

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#723364 ... och hur tog du dig ut. 2004:an har väl bara dörr på den sidan som ligger neråt?

Tryckte ut en ruta eller?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#723387
alias skrev:... och hur tog du dig ut. 2004:an har väl bara dörr på den sidan som ligger neråt?

Tryckte ut en ruta eller?

MVH
Alias

Sitter väl en stor öppnigsbar ruta på högersidan, stor som en halv dörr? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#725740 Bilden säger inte så mycket men remskivorna var rejält varma och det lät inget vidare när tröskverket var igång.
Kunde gott hållit ihop i 30 minuter till så hade jag blivit färdig för säsongen. Istället fick en kollega ta det sista på sin vägen hem.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Ängagärdet  
#725836 Stämmer att det är öppningsbar ruta på högersidan.
Vi drog med traktor i hjulen och hytten, samtidigt som kranen lyftes upp av lastmaskin, vips så var det klart! Den väger ju bara knappt 7ton!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#727812 Inte ofta man ser en gammal Honda motor gå ner sig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#727813
Erre skrev:Inte ofta man ser en gammal Honda motor gå ner sig.
1631822152_dsc_0781.jpg

1631822132_dsc_0780.jpg

1631822164_dsc_0782.jpg


För att travestera Trissreklamen:
"Plötsligt Honda det!" 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#727814 Va Hondan då för slags Honda?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

mrlynx  
#727859 Trombon med vindkraftvinge som gått av på E4 och stod där i mer än 1 dygn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/enorm-vindkraftstransport-fast-pa-e4-vid-nordmaling

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).