Skotare

Rottne Rapid -85-95 area

20 inlägg 5233 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723166 Hej på er gott folk.

Undrar vad grindens storlek, dvs tvärsnittsarean på lasset är på Rottne Rapid. Dels med grinden nere och uppfälld.

Har försökt söka på dessa uppgifter men inte funnit det.

Skiljer det mellan 6wd och 8wd och G versionen samt SMV?

Någon som har koll?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723204 Kan svara mig själv, det verkar ligga på drygt 3m2 om stakarna är ca 1,2m höga. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723212 Det finns två olika definitioner av lastarea.
1. Grindens area inom lastredet (så länge grinden är lägre än stöttorna
2. Lastredets area begränsat av en rät linje mellan stöttornas över del

Om grindens överdel når upp till stöttornas överdel så är "1" = "2"

Har för mig att SkogForsk gjort någon anvisning för hur lastarean skall definieras. Kanske någon har den "Rapporten"..???

Begreppet "lastarea" har ju blivit lite av en "soppa" sedan man introducerade variabel bredd/höjd (dvs variabel lastarea) på slutavverkningsskotarnas lastreden

Vad som i slutändan är viktigt är ju skotarens angivna lastkapacitet i kg. Men det bil ju en besvikelse om inte lastarean tilllåter så stor last....
Ps. Ser ut som om Rottne aldrig brytt sig om att ange lastarean på sina skotare

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

maltex  
#723215 Rapid SMW är väl en större skotare med lastförmåga på 14-16 ton. Vanliga Rapiden är väl mer en gallringsskotare som tar max 10 ton.

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723222
magloman skrev:
Skiljer det mellan 6wd och 8wd och G versionen samt SMV?


Rottne Rapid har samma lastkapacitet oberoende av 6wd eller 8wd, dvs max 10000kg

På Rottne SMV Rapid anges 14000kg-16000kg lastkapacitet. Men det anges inte specifikt vilken lastkpacitet som gäller för 6wd resp 8wd. Om man antar att man kan öka lastkapaciteten på 8wd-versionen så innebär det att totalvikten ökas med ca 3000 kg om man har 8wd.
Sen kan det ju vara så att angivelsen av lastkapacitet, 14000kg-16000kg, inte har nåt alls att gör med 6wd/8wd utan en tillåten variation beroende på terräng....
Rottne Rapid G (gallringsversionen) fanns endast i 8wd version men lastkapaciteten anges ändå till 8000kg-10000kg

Så det är lite av inkonsekvens i hur de tro olika maskinerna har sin lastkapacitetsangivelse

Länk till Rottne Rapid broschyr
Länk till Rottne SMV Rapid broschyr
Länk till Rottne Rapid G broschyr
Alla tre broschyrerna från 1993

Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723438 Ja jag har inte funnit någon information om arean i någon broschyr. Det enda som skrivs är vad mycket vikt den klarar. Har ju sett rislass där det är dubbelt så högt som maskinen. Det är ju intressant att vet hur mycket volym man kan få med sig på en vända. Kör man 4m längd så blir det ca 12 kbm med arean 3m2.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723467 Som jag skrev tidigare så har jag bestämt för mig att SkogForsk tog tag i tömmarna nån gång under 1990-talet och skrev ihop direktiv om ATT lastarea bör anges i informationsmaterial samt hur lastarea ska definieras.
Här en Rottne SMV Rapid broschyr från 1999, och "hokus-pokus" så finns lastarean angiven...
1628953488_lastarea_rottne.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723470 Ja det där är arean bredd x längd, därför det benämns olika längder i samma text.
Har inget med tvärsnittsarean att göra. Någon tidigare var ju inne på denna yta redan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723475 Om lastarean är grindens area och grinden har två lägen, höjd för t ex 3 m massaved och lägre för fallande längd (timmer), så blir ju angivelsen relevant...

Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723479 Grinden har ca 3m2 area.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

Banuso  
#723557 Enligt broshyrer:
Rapid, massa 4,15. timmer 3,65.

Rapid G, de samma ( styrbar vagn hade ju lite mindre yta men de tas inte upp.

Solid F12, massa 5,5 timmer 4,5.

Smv Rapid, massa 5,8 timmer 4,85 ( som redan nämnts)

Har själv en Rapid 90:a å rent praktiskt så lassar den ca: 8 m fub 3 m kubb. 10 fub fallande granmassa å 12 fub timmer.

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723588 Har du länk till och årtal då dina broschyrer är tryckta?

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

Banuso  
#723654
AKKAMAAN skrev:Har du länk till och årtal då dina broschyrer är tryckta?

97/6 på alla utom solid f12 har jag för mej.
Ligger på landet, kan kika nästa helg.

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#723745 97/6=jni 1967?!
Då verkar det vara i linje med vad jag sagt tidigare. Rottne rättade in sig i lastarea-ledet runt 1995 efter att SkogForsk "styrt upp" vad som bör anges. Mitt SkogForsk-antagande (ur minnet) behöver dock verifieras...

Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#723935 Är dina stakar också 1,2m höga så har du 3,1 m2 area på tvärsnittet skulle jag tro.

Banuso skrev:Enligt broshyrer:
Rapid, massa 4,15. timmer 3,65.

Rapid G, de samma ( styrbar vagn hade ju lite mindre yta men de tas inte upp.

Solid F12, massa 5,5 timmer 4,5.

Smv Rapid, massa 5,8 timmer 4,85 ( som redan nämnts)

Har själv en Rapid 90:a å rent praktiskt så lassar den ca: 8 m fub 3 m kubb. 10 fub fallande granmassa å 12 fub timmer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).