Motorsåg och handhållet

Problem med Stihl 490 röjsåg

7 inlägg 2030 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Stihl 490 röjsåg

Skogsfix  
#722843 Köppte nyligen en ny stihl 490 röjde ca 10h med sågen och den började gå konstigt. Sågen gick på höga varv och det luktade bränt plast. Stängde sågen och märkte att cylinder kopan börjat smälta. Skruvade bort kåpan och under den var det fullt med tallbar ca en handfull. Andra som har haft samma problem? Har alltid kört husqvarna förut och aldrig haft samma problem. Provade gamla 555 i samma skog några dagar och inga problem med barr. Nu putsar jag sågen varje dag när jag kommer hem.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

Ldsaren  
#722846 Yes hade det på min Stihl 450 men den klara sig

Användarvisningsbild

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

Skogsfix  
#722850 Har hört att äldre 450 och 480 hade samma fel men att de nyare har samma trodde jag inte

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722852 Har kört Stihl i många år. Tar aldrig hem dem men har aldrig hört om problemet.

Avatar Fallback

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

fs480  
#723111 Har aldrig haft något sådant problem med 490 eller 460, kör som yrkesröjare.

Avatar Fallback

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

Amatörhuggare 62  
#723121 D svarta spjället, som sitter t vänster, om tändstiftsupphöjningen.
Står d i sommar /vinterläge. Luften sugs en annan väg i vinterläge.
Har både 490 å 460.
Å aldrig sett förut.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Stihl 490 röjsåg

Skogsfix  
#723127 Det är på sommarläget. Endast barr som täpper till kylfänsarna har börjat putsa under kåpan en gång mitt under arbetsdagen och sen ordentligt med tryckluft när jag kommer hem.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).