Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

821 inlägg 237841 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Robur Clivus  
#721064 Hej Fredrik och Torbjörn, vill börja med att säga att vi (Jag och min fru) gillar verkligen er podd och tycker för det mesta att ni har sunda åsikter som harmoniserar med oss privatskogsbrukare, blivit en tradition här i huset att fredagsmiddagen, efter en slitsam vecka, tillagas ihop med er och en flaska rött! Sedan börjar diskussionerna i hemmet som är väldigt givande. Vi är "yngre i skogsägardefinition" (35år), skogsägare mitt i prisdiket nära Karlstad och funderar mycket på hur man skapar värde för framtiden, vi testar lite olika alternativ här på gården och tycker det är väldigt intressant, vi är inte beroende av skogsinkomsten men tycker det är stimulerande hur vi kan maximera intäkten för våra 130 Ha, vi uppfattar gängse praxis i skogen är helt skev. Vi hade tyckt det varit väldigt intressant och givande om ni bjöd in representanter från olika delar av skogsektorn, samt bibehåller ert vassa skogsägarfokus i frågorna och verkligen går hela vägen utifrån skogsägarperspektiv, tänk Janne Josefsson för skogen. Innan ni tar kontakt med en organisation/företag startar ni en tråd på skogsforum där ni önskar få in frågor från medlemmar och ni kompletterar dessa med ert kunnande/spörsmål, därefter kontaktar ni berört företag så de känner att de har skin in the game om de väljer att avstå. Bibehåll skogsfredag som reflektionstid . Levererar ni detta så tror jag vi är på rätt väg ut från 1950-talet! Vet inte hur mycket intäkter ni har från detta kollektiv men är det ett problem så starta en swish så är jag övertygad att vi privatskogsbrukare kompenserar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Robur Clivus  
#721069 Ps. Tycker även det är viktigt att ni bjuder in miljörörelsen för diskussion med deras alternativ och synsätt. Ds

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#721602 Podd 72 finns nedan. Du får en rapport från vårt lövskogsprojekt och hur det ser ut hittills denna växtsäsong. Vi pratar också vatten i olika former och pionjär- och sekundärträdslag med betoning på lövträd. Vi siar också om vad hösten i skogen kan ha att erbjuda.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... sekundarer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#721698 Tack för ett trevligt avsnitt.
Lämnar numera så mycket fina ekar jag kan i granföryngringarna och sonen stamkvistar dem vartefter.
Kan bli fina huvudstammar till barnbarnsbarnen att ha glädje av.. 😉
Lövträd är nog inte mycket till glädje för plånboken men vackra är dem.
Försöker nog hålla dem i hänsynsområden och betesmarker om möjligt..

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

rejser  
#721736 Tänkte lite på ert prat i senaste, struntar man i svenska köpare utan vänder sig t.ex. till Danmark finns det möjlighet till betydligt bättre avkastning på sitt löv.
Diskussionsämne, lämna Sverige för att få bättre betalt för lövet. Där är det en efterfrågan och inte känslan som är här, ett nödvändigt ont för att få köpa granen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#722474 Poddavsnitt 73 finns nu ute. Idag poddar vi delvis från Humlegården i Stockholm och pratar mycket om granbarkborrens härjningar och den dubbla olycka den skapar för skogsägare men också kanske skogsentreprenörer.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... orbannelse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#722487 Gamla ordspråket håller:
När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked.
Festen går är nog över innan vi blir bjudna till kalaset.. 😉
Allvarligt talat så skapar tvåprissystemet med listpriset för den timide och premier på olika nivåer för den drivne förhandlaren/skicklige virkeshandlaren/fräcke hästhandlaren rätt mycket spänningar i skogsägarkåren.
Det är svårt att undvika när ingen tar ansvar för att lyfta totala prisnivån i marknaden.
Skall bli intressant att följa närmaste månaden.
Här är granarna gröna och friska och endast något enstaka barkborreträd syns.
Det är bara att vara tacksam 🙂

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#722577 Har lyssnat på podden och funderar på ett par saker:

Ni tror tydligen att granen är död i Sverige, att det är vansinne att plantera gran nu, vad är det tänkt att vi ska använda som konstruktionsvirke i framtiden?

Samt jämförelsen med otatly tycker jag också är ganska märklig, det är ju konsumenterna som vill ha havremjölk, EU har ju inte ”skapat” oatly, sedan får ju givetvis Arla hänga på den trenden.

Det är ju EU som har bestämt att dom ska styra upp skogen, för det klarar vi inte av längre.

Byggindustrin har väl inte sagt att ”nähä, nu vill vi bygga takstolar i Björk och rönn, gran det vill vi inte ha!”

Likaså ”industrin måste anpassa sig efter skogen” ???

Vad menas med det? Efterfrågan på gran och tall är ju skyhög! Hur kan man annars kunna ta dom priserna på brädgården?

Jag har fått upp ett par riktigt fina björkbrstånd på gammal åkermark, kommer nog bli en hel del med timmerkvalitet, men till vilken nytta? Grantimmer är ju betydligt bättre betalt än Björk.

Jag kan inte se hur efterfrågan ska se ut i framtiden på lönn, asp, rönn.. etc…

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Ekman  
#722579
Robur Clivus skrev:Hej Fredrik och Torbjörn, vill börja med att säga att vi (Jag och min fru) gillar verkligen er podd och tycker för det mesta att ni har sunda åsikter som harmoniserar med oss privatskogsbrukare, blivit en tradition här i huset att fredagsmiddagen, efter en slitsam vecka, tillagas ihop med er och en flaska rött! Sedan börjar diskussionerna i hemmet som är väldigt givande. Vi är "yngre i skogsägardefinition" (35år), skogsägare mitt i prisdiket nära Karlstad och funderar mycket på hur man skapar värde för framtiden, vi testar lite olika alternativ här på gården och tycker det är väldigt intressant, vi är inte beroende av skogsinkomsten men tycker det är stimulerande hur vi kan maximera intäkten för våra 130 Ha, vi uppfattar gängse praxis i skogen är helt skev. Vi hade tyckt det varit väldigt intressant och givande om ni bjöd in representanter från olika delar av skogsektorn, samt bibehåller ert vassa skogsägarfokus i frågorna och verkligen går hela vägen utifrån skogsägarperspektiv, tänk Janne Josefsson för skogen. Innan ni tar kontakt med en organisation/företag startar ni en tråd på skogsforum där ni önskar få in frågor från medlemmar och ni kompletterar dessa med ert kunnande/spörsmål, därefter kontaktar ni berört företag så de känner att de har skin in the game om de väljer att avstå. Bibehåll skogsfredag som reflektionstid . Levererar ni detta så tror jag vi är på rätt väg ut från 1950-talet! Vet inte hur mycket intäkter ni har från detta kollektiv men är det ett problem så starta en swish så är jag övertygad att vi privatskogsbrukare kompenserar.


Vore kul att se en kommentar från Torbjörn och Fredrik till detta förslag. Eller har ni redan avhandlat det i podden månne?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#722636
r93 skrev:Har lyssnat på podden och funderar på ett par saker:

Ni tror tydligen att granen är död i Sverige, att det är vansinne att plantera gran nu, vad är det tänkt att vi ska använda som konstruktionsvirke i framtiden?

Samt jämförelsen med otatly tycker jag också är ganska märklig, det är ju konsumenterna som vill ha havremjölk, EU har ju inte ”skapat” oatly, sedan får ju givetvis Arla hänga på den trenden.

Det är ju EU som har bestämt att dom ska styra upp skogen, för det klarar vi inte av längre.

Byggindustrin har väl inte sagt att ”nähä, nu vill vi bygga takstolar i Björk och rönn, gran det vill vi inte ha!”

Likaså ”industrin måste anpassa sig efter skogen” ???

Vad menas med det? Efterfrågan på gran och tall är ju skyhög! Hur kan man annars kunna ta dom priserna på brädgården?

Jag har fått upp ett par riktigt fina björkbrstånd på gammal åkermark, kommer nog bli en hel del med timmerkvalitet, men till vilken nytta? Grantimmer är ju betydligt bättre betalt än Björk.

Jag kan inte se hur efterfrågan ska se ut i framtiden på lönn, asp, rönn.. etc…

Det ligger mycket i vad du skriver. Lövträd är trevligt och vackert och är bra för mångfalden.
Dessutom roligt att sköta då det är lite snabbare resultat av åtgärderna.
Men ekonomin förutsätter någon att man har någon egen väg att förädla eller sälja virket.
Har nog mest blivit besviken vid varje avverkning som haft löv av någon omfattning.
På rätt marker kommer tall och gran även i fortsättningen vara det som bär skogsbruket.
Och skötseln måste nog styras därefter 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

rejser  
#722669
r93 skrev:Har lyssnat på podden och funderar på ett par saker:

Ni tror tydligen att granen är död i Sverige, att det är vansinne att plantera gran nu, vad är det tänkt att vi ska använda som konstruktionsvirke i framtiden?

Samt jämförelsen med otatly tycker jag också är ganska märklig, det är ju konsumenterna som vill ha havremjölk, EU har ju inte ”skapat” oatly, sedan får ju givetvis Arla hänga på den trenden.

Det är ju EU som har bestämt att dom ska styra upp skogen, för det klarar vi inte av längre.

Byggindustrin har väl inte sagt att ”nähä, nu vill vi bygga takstolar i Björk och rönn, gran det vill vi inte ha!”

Likaså ”industrin måste anpassa sig efter skogen” ???

Vad menas med det? Efterfrågan på gran och tall är ju skyhög! Hur kan man annars kunna ta dom priserna på brädgården?

Jag har fått upp ett par riktigt fina björkbrstånd på gammal åkermark, kommer nog bli en hel del med timmerkvalitet, men till vilken nytta? Grantimmer är ju betydligt bättre betalt än Björk.

Jag kan inte se hur efterfrågan ska se ut i framtiden på lönn, asp, rönn.. etc…


Grantimmer här var väl för att så mycket gick på export för det fanns mer pengar att tjäna.
Och lövskog kommer mest troligt att behövas mer i många av framtidens produkter, byggmaterial är ju bara en del av allt.

Men håller med, men tror huvudsak är att ren granskog är dumt för framtidens klimat och behov, och regler.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#722675
r93 skrev:Har lyssnat på podden och funderar på ett par saker:

Ni tror tydligen att granen är död i Sverige, att det är vansinne att plantera gran nu, vad är det tänkt att vi ska använda som konstruktionsvirke i framtiden?

Samt jämförelsen med otatly tycker jag också är ganska märklig, det är ju konsumenterna som vill ha havremjölk, EU har ju inte ”skapat” oatly, sedan får ju givetvis Arla hänga på den trenden.

Det är ju EU som har bestämt att dom ska styra upp skogen, för det klarar vi inte av längre.

Byggindustrin har väl inte sagt att ”nähä, nu vill vi bygga takstolar i Björk och rönn, gran det vill vi inte ha!”

Likaså ”industrin måste anpassa sig efter skogen” ???

Vad menas med det? Efterfrågan på gran och tall är ju skyhög! Hur kan man annars kunna ta dom priserna på brädgården?

Jag har fått upp ett par riktigt fina björkbrstånd på gammal åkermark, kommer nog bli en hel del med timmerkvalitet, men till vilken nytta? Grantimmer är ju betydligt bättre betalt än Björk.

Jag kan inte se hur efterfrågan ska se ut i framtiden på lönn, asp, rönn.. etc…


Hej, lite svar utifrån mitt sätt att se det:

Klimatförändringarna som vi nu verkar sett början på talar för att det kommer bli tufft för granen. Torrt, varmt och blåsigt där granen med sina ytliga rötter inte heller kan dra nytta av att regnet kommer i skyfall stötvis.

Tyskland kan ha fått smaka än mer på klimatförändringarna och flera delstater sitter nu och planerar vad det ska plantera istället för gran. Det är delvis stora skogsområden som England, Frankrike och Ryssland avverkade efter andra världskriget som delbetalning till krigsskulden. Dessa arealer planterades ofta med gran och har fram till för några år sedan vuxit hejdlöst bra (det finns de som säger att Tysklands skogar ökat i volym med 150 % på hundra år som referens till vårt egna "100 %").

Från höften från mig ang vad som ska ersätta granen; tall och kanske löv som asp (men troligtvis flera andra lövträdslag).

Ang Arla och Oatly så var det inte i kontexten med EU. Snarare att konsumenten av slutprodukterna ändrar både vanor och värderingar. Ett exempel kan vara Kimberly Clark som, troligtvis enkom, nu väljer att aktivt minska inköpen av barrved från boreala skogar. Helt enkelt för att konsumenterna börjar anse att det inte bra (oaktat vad man själv tycker och även om man är konsument, detta baseras på större grupper konsumenter och "den stora allmänna rörelsen").

En annan liknelse skulle kunna vara Apples intåg på mobilmarknaden 2007. Nokia med flera trodde inte på denna lösning och det är först de senaste åren som de börjat återhämta sig tillsammans med Android och Microsoft. Omställningen till elbilar kan också nämnas i denna kontext. För något år sedan tyckte många att Volvo var "idioter" då de skulle fasa ut förbränningsmotortillverkningen till 2030. Nu undrar många varför man inte gör det redan 2025?

Ang EU så har jag personligen en annan bild. Som jag delvis skrev i artikeln om taxonomin så fick jag en annan bild efter att ha pratat med företrädare för EU-kommissionen. Det handlar inte enligt dem om att förfördela något land eller flytta makten. Det handlar om våra barn och barn-barns överlevnad. Det är troligtvis till stor del EU-kommissionens syn på klimatkrisen och att det är på fullaste allvar som gör att de driver de frågor de gör. Även så i den nya versionen av skogsstrategin. Jag säger inte att allt är bra som kommer från EU-kommissionen (det finns att jobba med), men jag tycker det är viktigt att återge den övergripande synen som skapat "den gröna given" med taxonomier, strategier och klimatlagar.

Uttrycket att skogsindustrin måste börja anpassa sin industrin till skogen och inte som idag, tvärtom, kommer från EU-kommissionen. Troligtvis har det också att göra med klimatförändringarna och ett exempel kan vara granen. Kanske finns inte tillräckligt med gran för alla gransågverk i framtiden och då får man anpassa dem så att det ex. går att såga både gran, tall och ex, asp. Så länge konstruktionsvirket har ungefär likartad kvalitet så tror jag inte det spelar så stor roll vilket trädslag det är?

Ang björkbestånd så kan du ju vara helt rätt ute. Avsättningen finns delvis idag och det finns en förhoppning om utökad efterfrågan på björktimmer framöver. Ex. idag är ju Riga Wood som köper björktimmer i Sverige idag. Norrmännen verkar också fått upp ögonen för björken och enligt länken nedan kan man redan idag få upp till 1.000 kr per kubikmeter för björktimmer.

https://www.nibio.no/nyheter/lonnsomt-a ... bjork?s=09

Summa summarum så kan vi enskilt tycka och tänka om både ditten och datten. Det som är viktigt kan jag tycka är dock att försöka se de stora trenderna som sker världen över. Klimatkrisen är en sådan och man kan nog säga att det är en ganska stor boll som är satt i rullning och som kan bli svår att stoppa oavsett vad man tycker.

Vill man se framåt så kan det finnas stora fördelar med att vara på tårna och framåtseende. Kanske är det blandskogar som berikats med biokol som är framtiden? I så fall kanske en allsidig såg med biokolvärmeverk som klarar flera trädslag framtiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#722676
Ekman skrev:
Robur Clivus skrev:Hej Fredrik och Torbjörn, vill börja med att säga att vi (Jag och min fru) gillar verkligen er podd och tycker för det mesta att ni har sunda åsikter som harmoniserar med oss privatskogsbrukare, blivit en tradition här i huset att fredagsmiddagen, efter en slitsam vecka, tillagas ihop med er och en flaska rött! Sedan börjar diskussionerna i hemmet som är väldigt givande. Vi är "yngre i skogsägardefinition" (35år), skogsägare mitt i prisdiket nära Karlstad och funderar mycket på hur man skapar värde för framtiden, vi testar lite olika alternativ här på gården och tycker det är väldigt intressant, vi är inte beroende av skogsinkomsten men tycker det är stimulerande hur vi kan maximera intäkten för våra 130 Ha, vi uppfattar gängse praxis i skogen är helt skev. Vi hade tyckt det varit väldigt intressant och givande om ni bjöd in representanter från olika delar av skogsektorn, samt bibehåller ert vassa skogsägarfokus i frågorna och verkligen går hela vägen utifrån skogsägarperspektiv, tänk Janne Josefsson för skogen. Innan ni tar kontakt med en organisation/företag startar ni en tråd på skogsforum där ni önskar få in frågor från medlemmar och ni kompletterar dessa med ert kunnande/spörsmål, därefter kontaktar ni berört företag så de känner att de har skin in the game om de väljer att avstå. Bibehåll skogsfredag som reflektionstid . Levererar ni detta så tror jag vi är på rätt väg ut från 1950-talet! Vet inte hur mycket intäkter ni har från detta kollektiv men är det ett problem så starta en swish så är jag övertygad att vi privatskogsbrukare kompenserar.


Vore kul att se en kommentar från Torbjörn och Fredrik till detta förslag. Eller har ni redan avhandlat det i podden månne?


Hej,
Ja, vi pratade om detta i avsnitt 72 tror jag.
Det finns absolut och ända sedan starten på agendan att få in fler till samtal i podden. Corona har som bekant satt käppar i hjulet också för oss men kommer vi bara ur pandemin så kommer vi satsa på detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#722787
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Har lyssnat på podden och funderar på ett par saker:

Ni tror tydligen att granen är död i Sverige, att det är vansinne att plantera gran nu, vad är det tänkt att vi ska använda som konstruktionsvirke i framtiden?

Samt jämförelsen med otatly tycker jag också är ganska märklig, det är ju konsumenterna som vill ha havremjölk, EU har ju inte ”skapat” oatly, sedan får ju givetvis Arla hänga på den trenden.

Det är ju EU som har bestämt att dom ska styra upp skogen, för det klarar vi inte av längre.

Byggindustrin har väl inte sagt att ”nähä, nu vill vi bygga takstolar i Björk och rönn, gran det vill vi inte ha!”

Likaså ”industrin måste anpassa sig efter skogen” ???

Vad menas med det? Efterfrågan på gran och tall är ju skyhög! Hur kan man annars kunna ta dom priserna på brädgården?

Jag har fått upp ett par riktigt fina björkbrstånd på gammal åkermark, kommer nog bli en hel del med timmerkvalitet, men till vilken nytta? Grantimmer är ju betydligt bättre betalt än Björk.

Jag kan inte se hur efterfrågan ska se ut i framtiden på lönn, asp, rönn.. etc…


Hej, lite svar utifrån mitt sätt att se det:

Klimatförändringarna som vi nu verkar sett början på talar för att det kommer bli tufft för granen. Torrt, varmt och blåsigt där granen med sina ytliga rötter inte heller kan dra nytta av att regnet kommer i skyfall stötvis.

Tyskland kan ha fått smaka än mer på klimatförändringarna och flera delstater sitter nu och planerar vad det ska plantera istället för gran. Det är delvis stora skogsområden som England, Frankrike och Ryssland avverkade efter andra världskriget som delbetalning till krigsskulden. Dessa arealer planterades ofta med gran och har fram till för några år sedan vuxit hejdlöst bra (det finns de som säger att Tysklands skogar ökat i volym med 150 % på hundra år som referens till vårt egna "100 %").

Från höften från mig ang vad som ska ersätta granen; tall och kanske löv som asp (men troligtvis flera andra lövträdslag).

Ang Arla och Oatly så var det inte i kontexten med EU. Snarare att konsumenten av slutprodukterna ändrar både vanor och värderingar. Ett exempel kan vara Kimberly Clark som, troligtvis enkom, nu väljer att aktivt minska inköpen av barrved från boreala skogar. Helt enkelt för att konsumenterna börjar anse att det inte bra (oaktat vad man själv tycker och även om man är konsument, detta baseras på större grupper konsumenter och "den stora allmänna rörelsen").

En annan liknelse skulle kunna vara Apples intåg på mobilmarknaden 2007. Nokia med flera trodde inte på denna lösning och det är först de senaste åren som de börjat återhämta sig tillsammans med Android och Microsoft. Omställningen till elbilar kan också nämnas i denna kontext. För något år sedan tyckte många att Volvo var "idioter" då de skulle fasa ut förbränningsmotortillverkningen till 2030. Nu undrar många varför man inte gör det redan 2025?

Ang EU så har jag personligen en annan bild. Som jag delvis skrev i artikeln om taxonomin så fick jag en annan bild efter att ha pratat med företrädare för EU-kommissionen. Det handlar inte enligt dem om att förfördela något land eller flytta makten. Det handlar om våra barn och barn-barns överlevnad. Det är troligtvis till stor del EU-kommissionens syn på klimatkrisen och att det är på fullaste allvar som gör att de driver de frågor de gör. Även så i den nya versionen av skogsstrategin. Jag säger inte att allt är bra som kommer från EU-kommissionen (det finns att jobba med), men jag tycker det är viktigt att återge den övergripande synen som skapat "den gröna given" med taxonomier, strategier och klimatlagar.

Uttrycket att skogsindustrin måste börja anpassa sin industrin till skogen och inte som idag, tvärtom, kommer från EU-kommissionen. Troligtvis har det också att göra med klimatförändringarna och ett exempel kan vara granen. Kanske finns inte tillräckligt med gran för alla gransågverk i framtiden och då får man anpassa dem så att det ex. går att såga både gran, tall och ex, asp. Så länge konstruktionsvirket har ungefär likartad kvalitet så tror jag inte det spelar så stor roll vilket trädslag det är?

Ang björkbestånd så kan du ju vara helt rätt ute. Avsättningen finns delvis idag och det finns en förhoppning om utökad efterfrågan på björktimmer framöver. Ex. idag är ju Riga Wood som köper björktimmer i Sverige idag. Norrmännen verkar också fått upp ögonen för björken och enligt länken nedan kan man redan idag få upp till 1.000 kr per kubikmeter för björktimmer.

https://www.nibio.no/nyheter/lonnsomt-a ... bjork?s=09

Summa summarum så kan vi enskilt tycka och tänka om både ditten och datten. Det som är viktigt kan jag tycka är dock att försöka se de stora trenderna som sker världen över. Klimatkrisen är en sådan och man kan nog säga att det är en ganska stor boll som är satt i rullning och som kan bli svår att stoppa oavsett vad man tycker.

Vill man se framåt så kan det finnas stora fördelar med att vara på tårna och framåtseende. Kanske är det blandskogar som berikats med biokol som är framtiden? I så fall kanske en allsidig såg med biokolvärmeverk som klarar flera trädslag framtiden?


Ja, då förstår jag hur du tänker.

Tycker du vi ska upphöra med slutavverkning med?

Ett Björkbestånd ska ju huggas ned det med, och kritiken är "clearcutting", inte vilken sorts träd som huggs.

Det är mycket på twitter idag angående "clearcutting".

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Lars Lundqvist SLU  
#722790 Problemet är att folk i allmänhet har svårt att hålla isär olika trädslag och olika typer av skogsekosystem. Det tycks finnas en allmänt spridd uppfattning att "naturliga skogar" alltid är flerskiktade blandskogar som fungerar enligt principen med "intern beståndsdynamik", med den ytterligare förenklingen att blandningen är barr och löv.

Man missar att det är lika stor skillnad mellan olika barrträdsarter som mellan lövträd och barrträd. Och man missar att i huvuddelen av den boreala skogen är det skogsbrand som är den helt dominerande störningsregimen. Skogsbrand framställs som något onaturligt, en katastrof, istället för att det är det mest naturliga på huvuddelen av våra skogsmarker. Det blir återigen en konflikt mellan hur vi människor inte vill ha förändringar som vi inte själva kan kontrollera, och de okontrollerade och oplanerade förändringar som hela tiden sker naturligt. Skogsbränder är naturligt, men vi gillar inte bränder. Därför gillar vi inte heller skogsbruk som "imiterar" skogsbränder.

Det är synd att den gamla ASIO-modellen tycks ha glömts bort, alltså att det brann Aldrig, Sällan, Ibland eller Ofta på olika marker, och att av våra dominerande beståndsbildande inhemska trädslag (gran, tall, björk, asp) är det bara gran som fungerar med intern beståndsdynamik. Övriga kräver återkommande skogsbränder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).