SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

108 inlägg 39452 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722612 Den lilla CS-3510ES'en vil gärna gå ock "hoppa" lite när man kapar, jag vet inte vad det beror på men.... ?

Man ser det tydligt vid 00:14 ock 00:21 sek. inn i videon här, om man ser på tuppen på svärdet. Det hörs nästan som om sågen fyrtaktar, men det är svärdet som hoppar:



Det händer om man kapar i små eller stora stockar, Man märker att sågen vibrerar då det händer.

Det sitter på en Oregon 91PX053XJ, jag har inte rört den ock bara användt den några få timmar. Det är en "semi-chisel" kjedja står det. Kan det vara höjden på rytter e.l. som orsakar detta ? jag ska köpa den Husqvarna 3/8 mini filsats (505 69 81 - 38) med mal (H36) ock kolla höjd på ryttere.

Kanskje en annan typ av kjedja kan gje en förbättring ? Stihl 3636 000 0053 Picco Micro 3 (PM3) finns att få tag på i varje fall.

Bild


https://www.stihl.com/STIHL-power-tools-A-great-range/Chains-bars-and-accessories/Saw-chains/21299-63680/Picco-Micro-3-(PM-3)-3-8-P-1-3-mm.aspx
Senast redigerad av Norrmann123 sön 08 aug 2021, 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

anersimyra  
#722626
Norrmann123 skrev:Den lilla CS-3510ES'en vil gärna gå ock "hoppa" lite när man kapar, jag vet inte vad det beror på men.... ?

Man ser det tydligt vid 00:14 ock 00:21 sek. inn i videon här, om man ser på tuppen på svärdet. Det hörs nästan som om sågen fyrtaktar, men det är svärdet som hoppar:



Det händer om man kapar i små eller stora stockar, Man märker att sågen vibrerar då det händer.

Det sitter på en Oregon 91PX053XJ, jag har inte rört den ock bara användt den några få timmar. Det är en "semi-chisel" kjedja står det. Kan det vara höjden på rytter e.l. som orsakar detta ? jag ska köpa den Husqvarna 3/8 mini filsats med mal (S93G) ock kolla höjd på ryttere. Eller passar denna fil-mal endast på HVA X-cut kjedjan ?

Kanskje en annan typ av kjedja kan gje en förbättring ? Stihl 3636 000 0053 Picco Micro 3 (PM3) finns att få tag på i varje fall.

Bild


https://www.stihl.com/STIHL-power-tools-A-great-range/Chains-bars-and-accessories/Saw-chains/21299-63680/Picco-Micro-3-(PM-3)-3-8-P-1-3-mm.aspx
. Det kan bli lite ” hoppigt ” när kedjehastigheten blir lite låg..🦘🦘🦘🦘🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722635
Det kan bli lite ” hoppigt ” när kedjehastigheten blir lite låg..🦘🦘🦘🦘🙂👍


OK, kjedjehastigheten är ganska lik som på min CS-501SX ser jag, rundt 19 m/sek. (men CS-501SX har 0.325" indelning kjedja). Jag ska skaffa en sådan digital varvtalsräknare ock se vad jag ligger på. Jag vill oavsett ha en sådan varvtalsräknare så jag vet vad max-varv ligger på. Det ska vara max 13.300 rpm står det. Jag fann en beräknings-formel på kjedjehastighet, og då sprocket har 6 tänder så kommer jag ut på 62,5 fot/sek. Konverterat till m/sek. : 62,5 x 0,3048 = 19,05 m/sek. vid 10.000 rpm. http://www.madsens1.com/bnc_chn_speed.htm

Om varvtalet sjunker till 8000 rpm vid kapning så har man ju plötsligt bara 15,2 m/sek. så da kan det ju bli som du sier...
Jag ska prova en sådan Stihl kjedja ock se om det gör nån skillnad.....

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#722656
Norrmann123 skrev:
Det kan bli lite ” hoppigt ” när kedjehastigheten blir lite låg..🦘🦘🦘🦘🙂👍


OK, kjedjehastigheten är ganska lik som på min CS-501SX ser jag, rundt 19 m/sek. (men CS-501SX har 0.325" indelning kjedja). Jag ska skaffa en sådan digital varvtalsräknare ock se vad jag ligger på. Jag vill oavsett ha en sådan varvtalsräknare så jag vet vad max-varv ligger på. Det ska vara max 13.300 rpm står det. Jag fann en beräknings-formel på kjedjehastighet, og då sprocket har 6 tänder så kommer jag ut på 62,5 fot/sek. Konverterat till m/sek. : 62,5 x 0,3048 = 19,05 m/sek. vid 10.000 rpm. http://www.madsens1.com/bnc_chn_speed.htm

Om varvtalet sjunker till 8000 rpm vid kapning så har man ju plötsligt bara 15,2 m/sek. så da kan det ju bli som du sier...
Jag ska prova en sådan Stihl kjedja ock se om det gör nån skillnad.....

Kedjehastighet brukar anges obelastad, så en liten såg håller inta samma varv som en större men kan ha samma siffror på pappret.

Dessutom kan en äldre såg med lägre varv såga snabbare än en ny med högre..

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722701
williamm skrev:Kedjehastighet brukar anges obelastad, så en liten såg håller inta samma varv som en större men kan ha samma siffror på pappret.

Dessutom kan en äldre såg med lägre varv såga snabbare än en ny med högre..


Ja, det är vel vridmoment som är avgjörande, at sågen orkar hålla varvtalet högt när det går tungt.

Aggressiv kjedja vs mindre aggressiv har väl också en inverkan.....

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#722704
Norrmann123 skrev:
williamm skrev:Kedjehastighet brukar anges obelastad, så en liten såg håller inta samma varv som en större men kan ha samma siffror på pappret.

Dessutom kan en äldre såg med lägre varv såga snabbare än en ny med högre..


Ja, det är vel vridmoment som är avgjörande, at sågen orkar hålla varvtalet högt när det går tungt.

Aggressiv kjedja vs mindre aggressiv har väl också en inverkan.....

Ja, troligen så blir det bättre när du filat kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

anersimyra  
#722740
Norrmann123 skrev:
williamm skrev:Kedjehastighet brukar anges obelastad, så en liten såg håller inta samma varv som en större men kan ha samma siffror på pappret.

Dessutom kan en äldre såg med lägre varv såga snabbare än en ny med högre..


Ja, det är vel vridmoment som är avgjörande, at sågen orkar hålla varvtalet högt när det går tungt.

Aggressiv kjedja vs mindre aggressiv har väl också en inverkan.....
. Jag tycker det låter som att du spänt kedjan för hårt, alternativt att smörjningen är otillräcklig.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722745
anersimyra skrev:Jag tycker det låter som att du spänt kedjan för hårt, alternativt att smörjningen är otillräcklig.. 😮


OK, jag ska kolla smörjningen lite bättre. Det minkar olja på tanken i varje fall. Ska ta av svärdet og blåsa rent smörjhålen ock spåret etc ock kolla noshjulet (att det går lätt ock inte nuddar).

Kjedjan går lätt rundt för hand, den verkar inte vara spänd för hårt. Jag har varit försiktig med det.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#722746
Norrmann123 skrev:
anersimyra skrev:Jag tycker det låter som att du spänt kedjan för hårt, alternativt att smörjningen är otillräcklig.. 😮


OK, jag ska kolla smörjningen lite bättre. Det minkar olja på tanken i varje fall. Ska ta av svärdet og blåsa rent smörjhålen ock spåret etc ock kolla noshjulet (att det går lätt ock inte nuddar).

Kjedjan går lätt rundt för hand, den verkar inte vara spänd för hårt. Jag har varit försiktig med det.

Kolla om det går att justera oljemängden, i så fall kan du ställa upp den lite.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Jocke91  
#722748 Jag skulle gissa på att kedjan är lite aggressivare än vad som är optimalt för den sågen i just denna trädbiten. Fila så det blir lite mindre "höknäbb" och testa om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722768 Denna sågen har inte justerbar kjedje-oljemängd.

Kjedjan har bara gått nån timme eller två, jag har inte rört tänderna.

Kjedjan är denna: https://www.gardsman.se/skog/motorsagar/sagkedjor-och-tillbehor/oregon-kedja-91px-advancecut-38-91px053e.html

Det står "Chamfer Chisel™ skär" ock " dubbla arbetande hörn".

Bara 4 kilometer härifrån ligger en motorsåg-verkstad, dom har Husqvarna filar etc. så det är enklast att handla där.
Jag undrar om hvilken av dom här 3 Husqvarna fil-kit som passar?

Jag finner 3 stk. till 3/8" 1,3mm :

- H36
- H37
- S93G (X-cut)

Diameter rund-filen ska vara 4,0mm.

https://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/filutrustning/filkit/579653601/

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

anersimyra  
#722775
Norrmann123 skrev:Denna sågen har inte justerbar kjedje-oljemängd.

Kjedjan har bara gått nån timme eller två, jag har inte rört tänderna.

Kjedjan är denna: https://www.gardsman.se/skog/motorsagar/sagkedjor-och-tillbehor/oregon-kedja-91px-advancecut-38-91px053e.html

Det står "Chamfer Chisel™ skär" ock " dubbla arbetande hörn".

Bara 4 kilometer härifrån ligger en motorsåg-verkstad, dom har Husqvarna filar etc. så det är enklast att handla där.
Jag undrar om hvilken av dom här 3 Husqvarna fil-kit som passar?

Jag finner 3 stk. till 3/8" 1,3mm :

- H36
- H37
- S93G (X-cut)

Diameter rund-filen ska vara 4,0mm.

https://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/filutrustning/filkit/579653601/

” Chamfer ” beskriver utformningen på skärtandens mötande hörn. Jag har aldrig använt någon filmall men jag skulle tro att HVA:s mall för 4,0 mm fil inte är lämplig..🤔

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#722776 OK, jag har ju filat kjedjor förr utan mall, men det blev lett så att jag filade för djupt, så det blev en krok-tand.

Jag ser at de Husqvarna H36 ock H37 kjedjor har samma mall:

https://www.gardsman.se/skog/motorsagar/sagkedjor-och-tillbehor/filutrustning-till-motorsagskedjor/husqvarna-filmall-for-motorsagskedjor.html

Jag ska undersöka lite om dessa kan passa på den Oregon kjedjan, annars får ja se om jag kan få tag på en Oregon mall.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#723035 14-tums svärd på denne 34,4cc är kanskje i längsta laget, om jag ska köpa någon ny kjedja etc. så kan jag kanskje lägga i kr. 300.- ekstra ock byta till 12" svärd/kjedja i stället.

Bild


Echos svärd är lite smalt i spetsen, jag ser Oregon har ett 12" svärd också, som er rundare i spetsen.
Prismessigt är dom lika, enda skillnaden är att Oregon uppger 45-47 drivlänkar på kjedjan (91VXL/91PX), och Echo uppger endast 47 länkar. Då borde Husqvarna S93G X-cut 45DL kjedja också passa på Oregon svärdet.
Senast redigerad av Norrmann123 fre 13 aug 2021, 11:11, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).