Socialt (mer om oss)

Från skog till industritomt med byggnader

12 inlägg 2046 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Från skog till industritomt med byggnader

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722339 Ämnet är så brett och innehåller en massa roliga saker så det passar bra under "Socialt". Men helt ok flytta på tråden om någon har en bättre idé om var den hör hemma. 😀
Håller på att etablera mig på en ny mark, är först på en mark som jag köpt av kommun. Området är ännu inte detaljplanelagt men utmärkt som industriområde i översiktsplan. Detaljplanearbete är påbörjat.
Nå, marken är inköpt och jag har börjat med att röja undan alla träd som var där och grävmaskin har gjort sitt nu. Så tänkte ni skulle få följa med i alla stegen som förhoppningsvis tar mig till en etablerad verksamhet med småskalig träförädling om några år, kanske 5. Hela familjen är inblandad i varierande omfattning.
Nu är även vår lilla skog inblandad i detta då jag samtidigt etablerar en yta för risupplag där. Ska försöka att också hinna med röja och gallra de där 10 Ha jag sagt jag ska göra. Har sagt så i 5 år nu men tiden räcker inte riktigt till. Men nu så!
Så allt hänger ihop. Det är det här jag tänkte dela med mig av i tråden och hoppas som vanligt på forumets glada tillrop och konkreta och kloka råd. Blir nog inlägg mest i form av foton med kortare kommentar till.


Senast redigerad av Uvskogen tor 05 aug 2021, 06:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722340
Efter röjning, glömde fota före men det såg ut som i bakkant.
Grävmaskin är snart klar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722365 Dagens arbete.
Efter några timmars arbete med skopan så är det ganska jämt. Rent sandmark så lättarbetat. Ska på grus sen.
Började rensa undan lite på risplatsen i skogen. Hit ska massorna från nya tomten köras, men först måste det röja undan träd.
Projekt tippvagn!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Älgfoderodlare  
#722371 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722378
Älgfoderodlare skrev:Verkar vara ett roligt o intressant projekt du har där ! Det verkar ju vara rätt bra tilltaget i markstorlek. Är tanken att du i framtiden kommer att köpa in träd till förädlingen eller kommer du att försöka hålla dig till mest egen producerad skog ?


Går allt väl så lär jag köpa in värdeträd. Sånt som idag ofta kallas övergrovt, skräpträd, stubbar och sånt.
Men till en början så försörjer jag mig med det som blir av alla tomtfällningar och egen skog.
Ja marken är rätt stor men dit ska det del en byggnad/tält men också, en STOR maskin! Men mer om det sen. Men det är inte en vedmaskin eller såg.
(men en såg ska också dit)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Älgfoderodlare  
#722407 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Bosse1  
#722424 Det här blir jättespännande Uven 👍 Det är bra med billig råvara ibland :wink:

Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Älgfoderodlare  
#767816 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Hema  
#767862 +1

Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767943
Älgfoderodlare skrev:Ett drygt år har gått. Hur går det för dig "uvskogen" ? Vore kul med en uppdatering !

Jo det är nog dags för det. Har hänt en del, trots en massa irriterande småhinder på vägen, skumt företag och långsamma myndighetsprocesser.
Men nu är:
1) Bygglovet klart
2) Elen framdragen
3) Första arbetsboden på plats.
4) Sågen inköpt
5) Risupplag etablerat på nyanlagd plats i skogen.
6) Börjat förbereda för första bygget av liten stuga
7) Två timmermän engagerade på deltid (ena min son 😀)

Så kommande 3 veckor kommer vi att sätta upp sågen, få stängsel på plats samt belysningsmast. Vidare så ska byggnaderna sättas ut. Tekniskt samråd är klart och kontrollansvarig är klar.
Vi har redan flera beställningar på "såg och timring. Nu återstår bara detaljen att leverera.

Det rullar på. 😀
Arkitektens presentation
Grusat och klart. Första laddningen med timmerblock redo för timring
Arbetsboden som ska ge lite skydd i början och där jag ska sitta och filosofera sen när min son jobbar!
Elen! Efter sju sorger och åtta besvär äntligen på plats!
Första lasset med "övningstimmer till sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Williamm  
#767952 Spännande. Det är något sådant jag drömmer om att starta, så det är kul att läsa om liknande och veta att det går.

Avatar Fallback

Re: Från skog till industritomt med byggnader

Hema  
#767980 Lycka til med framskridandet och hoppas att det blir färre hinder framöver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).