Öppna kategorin

Skogsgödsling

9 inlägg 2846 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsgödsling

Skogsvårdaren Vedpec  
#722252 Hej
Nu har jag haft besök på mina skogsfastigheter, Västra Värmland, av Dala skogsgödsling, de var hos mig aug 2018 och spred 30ton på ca 60ha gallrade bestånd mellan 30-60år mest talldominerade bestånd på T20-T24 ,, efter redan 2019 års växtsäsong såg jag Skillnad på de Gödslade bestånden.. nu efter snart 3 års tillväxt syns det verkligen skillnad,, stor ökning av Grönkronan, så nu har jag återigen Gödslat 26ton på 50ha både gran och tallbestånd som är gallrade minst en gång har gödslat bestånd som är gallrade 2-3 gånger både nu och 2018,, Har varit Aktiv i mitt Skogsbruk sedan 1978 . Markberett nästan allt som jag planterat eller sått,, plantröjt tidigt och minst 2 röjningar ,, gallrat tidigt med en bra medelstam beroende på riktigt utförda röjningar,, det måste vara plats i mellan Kronorna ,, Jag har även snitslat basvägar och infarter till Bestånden där de skulle köra in och gödsla

mvh Skogsvårdaren Vedpec



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

skogshare  
#722253 @Skogsvårdaren Vedspec, härligt med din aktiva inställning! Vore intressant att höra vilket gödslingsprogram, som Lars Lundqvist skulle rekommendera för dina aktuella bestånd för att ge optimal effekt. Vad har dina gödslingar kostat? Hur och med vad har du gödslat?

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Elis76  
#722254 Intressant,

Hur har spridningen gått till, helikopter eller spridarvagn på marken.

Och vad har du betalat för dina 30 ton över 60 hektar 2018 respektive 26 ton över 50 hektar?

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Vedproducent  
#722304
Skogsvårdaren Vedpec skrev:Hej
Nu har jag haft besök på mina skogsfastigheter, Västra Värmland, av Dala skogsgödsling, de var hos mig aug 2018 och spred 30ton på ca 60ha gallrade bestånd mellan 30-60år mest talldominerade bestånd på T20-T24 ,, efter redan 2019 års växtsäsong såg jag Skillnad på de Gödslade bestånden.. nu efter snart 3 års tillväxt syns det verkligen skillnad,, stor ökning av Grönkronan, så nu har jag återigen Gödslat 26ton på 50ha både gran och tallbestånd som är gallrade minst en gång har gödslat bestånd som är gallrade 2-3 gånger både nu och 2018,, Har varit Aktiv i mitt Skogsbruk sedan 1978 . Markberett nästan allt som jag planterat eller sått,, plantröjt tidigt och minst 2 röjningar ,, gallrat tidigt med en bra medelstam beroende på riktigt utförda röjningar,, det måste vara plats i mellan Kronorna ,, Jag har även snitslat basvägar och infarter till Bestånden där de skulle köra in och gödsla

mvh Skogsvårdaren Vedpec
Härligt hur många kronor per hektar har du i avkastning i snitt om vi säger dom senaste 20 åren?

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Skogsvårdaren Vedpec  
#722343 Dala Skogsvitalisering AB
De kör med 2 korta John Deer 810 med smalare däck och en kortare maskin med en behållare som tat max 6 ton som räcker till 11ha, Smidiga maskiner med ansvarsfulla förare, så det blir Gödslats på rätt ställen i bestånden. Viktigt när man har bestånd som inte ligger på ett slätt Flygfält,,,,
Kostnaden beror lite på hur långt det är mellan objekten ,, men ca 3000-3500 kr /ha .. Då är det viktigt att gödslen ligger på rätt ställen... Det klarar detta Bolaget med Bravur
mvh Skogsvårdaren Vedpec 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Camaro1969  
#722464 börjar med att be om ursäkt om jag är fel ute.

men 2 inlägg av denna användare och i varje inlägg beröms ett företag...
förtäckt reklam?

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

isteskog  
#722467 Förtäckt reklam för ett bra företag isåfall! 😉 De gödslade åt en i grannbyn och det blev väldigt bra utfört! Tror jag har några bilder för två år sedan på min tråd: En skogsbondes vardag, där man kan se dom.

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Camaro1969  
#722517 Ja men om iste håller med är det såklart bra..
Men om man bara ser till TS inlägg så måste du nästan hålla med mig:)

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756502
Camaro1969 skrev:Ja men om iste håller med är det såklart bra..
Men om man bara ser till TS inlägg så måste du nästan hålla med mig:)

Jag vet vem han är, gör ett bra jobb så är han mycket nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).