SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Sveriges högsta träd är döende

117 inlägg 30446 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#720925 Kan ni inte hugga ner granen och mäta den nu när den ändå är död? då får ju veta dess riktiga längd .... och kan jämföra med den långa silvergranen när den faller.
👍

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#721369 Jag tror det finns en högre gran i jonsered som är längre än både silvergranen och mölnbackagranen.
1972 var den 44 meter, idag lär den vara över 50 meter!
Säg till när ni har hittat den och mätt den. tack

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#721401 Jag vill också ha kordinater, så jag kan titta på denna 50 meters gran!

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta träd är döende

MB70  
#722248 Granen på Omberg kanske tar över tronen? Jag var där i måndags och då var den välmående😀

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Fredrik Reuter  
#722249 Att Mölnbackagranen varit död ett tag har vi nog vetat om ett tag. Men nu finns också nyheten på SVT via länken nedan för den som är intresserad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ran-ar-dod

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

SkogsBasse  
#722300 De nämnde det också på P1 i morse.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

JensSkoog  
#722342 Tråkigt med granen, men trevligt att se ett känd fjäs på skärmen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

totte  
#722363 Nämndes i en notis i DN också liksom Fredrik Reuter om att jakten på det högsta levande trädet pågår.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#731481
Fredrik Reuter skrev:Rödgranen blir gärna runt 200 år i mellansverige innan den kroknar. Med tanke på att den var vital med rejält toppskott innan angreppet så hade den kunnat bli några år till. Maxhöjd för Picea Abies är runt 60 meter, det tror jag Mölnbackagranen hade potential till...

I detta område (molkom, munkfors, kil, Forshaga), verkar barkborren ha fått fäste i år. Jag åkte runt lite igår när jag var till granen och såg tyvärr ganska mycket angrepp.

Även om rekordgranen inte led vattenbrist 2018 så gjorde nog många granar det i området. Det är nu vi kanske ser resultatet av detta i området?


Man kan dra lärdom av döden för mölmbackagranen. om ni någonsin hittar en rekordgran igen, hugg ner närliggande träd och buskar så att rekordgranen inte kan dö av barkborrar.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#731482
Fredrik Reuter skrev:Att Mölnbackagranen varit död ett tag har vi nog vetat om ett tag. Men nu finns också nyheten på SVT via länken nedan för den som är intresserad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ran-ar-dod


Man kan dra lärdom av döden för mölmbackagranen. om ni någonsin hittar en rekordgran igen, hugg ner närliggande träd och buskar så att rekordgranen inte kan dö av barkborrar.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#731483
Fredrik Reuter skrev:Att Mölnbackagranen varit död ett tag har vi nog vetat om ett tag. Men nu finns också nyheten på SVT via länken nedan för den som är intresserad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ran-ar-dod


Hej fredrik, jag heter ulrik johansson och bor i nyköping, kan du kolla upp om granen i jonsered som var 44 meter år 1972 fortfarande finns? då lär den ju idag vara över 50 meter!

kan du ge mig kordinater för mölnbackagranen också. jag är väldigt intresserad av granar.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Fredrik Reuter  
#731555 Hej,
Jag skickade koordinater till dig i början av augusti i år via PM.
Du kan kolla här: ucp.php?i=pm&folder=inbox

Ang gran i Jonsered så får du gärna återkomma via PM med koordinater till den så kan vi börja med att kolla mot laserdata och se höjd. Är det lovande så åker vi och mäter! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#751132
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag skickade koordinater till dig i början av augusti i år via PM.
Du kan kolla här: ucp.php?i=pm&folder=inbox

Ang gran i Jonsered så får du gärna återkomma via PM med koordinater till den så kan vi börja med att kolla mot laserdata och se höjd. Är det lovande så åker vi och mäter! 👍

Du borde ha lättare än mig att ta reda på vart jonsered-granen ligger, men jag ska försöka hjälpa dig! Du kan kontakta Lena Ståhl, hon verkar veta vart Jonsered-granen ligger. Hon säger också att två st granar i uddeholm 2003 var 43 meter, de kan vara över 50 meter idag!
Jag vet ej vem Lena Ståhl är, men här får du hjälp information för att ta reda på vart jonsered-granen ligger.

SkogsSverige
Ansvarig utgivare: Johan Larsson
Föreningen Skogen
Box 7022
121 07 Stockholm
Phone: +46 84121590
phone kundservice: 08-412 15 00, tonval 1
Email: info@skogssverige.se

du ska få telefon-nummer till personer. Jag skickar mail till alla också, och jag hoppas att du också skickar mail till alla du orkar och ringer till alla du orkar.
Johan Larsson, telefon. 08-412 15 70 ELLER 0726-01 71 24

Anders Danielsson, telefon. 08-412 15 35


En till länk TILL som kan ge dig info om hur man får kontakt med andra som vet något eller Lena Ståhl är https://www.skogssverige.se/var-finns-s ... ogsta-gran
Föreningen Skogen
Box 7022
121 07 Stockholm
Phone: +46 84121500
Email: info@skogen.se

Om inget av ovan funkar för dig, så kan du testa att maila eller ringa
Föreningen Skogen
Johan Larsson
Box 1159
111 81 Stockholm
Phone: +46 84121530
Email: info@skogssverige.se

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#751626 Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd till rekordgranen. det spelaren ingen roll om de närliggande träden till rekord-granen är sjuka eller friska, hugg ner några st träd runtom rekordgranen ändå eftersom det kan finnas barkborrar i endel av träden som ser friska ut runtom rekordgranen. avlägsna sen de nedhuggna träden från platsen. hugg inte ned alla träd runtom rekordgranen, då kanske rekordgranen välter i en storm. Ni avgör själva vilka träd som ska huggas ner runt rekordgranen. ta hänsyn till barkborre-situationen och kommande stormar när ni hugger ner närliggande träd till rekordgranen.
obs, träd ska på direkten avlägsnas som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen. barkborrar kan finnas i dem också.
Senast redigerad av sarevok lör 18 jun 2022, 00:15, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#761239 Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd till rekordgranen. det spelaren ingen roll om de närliggande träden till rekord-granen är sjuka eller friska, hugg ner några st träd runtom rekordgranen ändå eftersom det kan finnas barkborrar i endel av träden som ser friska ut runtom rekordgranen. avlägsna sen de nedhuggna träden från platsen. hugg inte ned alla träd runtom rekordgranen, då kanske rekordgranen välter i en storm. Ni avgör själva vilka träd som ska huggas ner runt rekordgranen. ta hänsyn till barkborre-situationen och kommande stormar när ni hugger ner närliggande träd till rekordgranen.
obs, träd ska på direkten avlägsnas som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen. barkborrar kan finnas i dem också.
Senast redigerad av sarevok lör 18 jun 2022, 00:14, redigerad totalt 5 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).