Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 22007 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

amp.se  
#721897 ok, tittar på en niab 5-15 beg. Man läser dock att det aldrig blir lönsamt med egen maskin.

Tidigare avverkning av 10-11 ha med maskiner har kostat 110:-/kbm, (ca 300') och då ligger arealerna bredvid varann dvs korta vägar att flytta maskinerna. Har än inte undersökt hur lång tid det tog för den röjaren/skotaren att göra denna avverkning.

Skulle man med en Niab 5-15 och skogsvagn klara detta, om man har samma eller iaf 5-6ha, invid varann.

Har meckkunnig att tillgå om det krävs så förhoppningsvis minimalt med maskinella problem.

Fått en uppgift från en niab ägare om att kunna köra 20-30 kbm per dag. Nu är det troligen då inte inräknat framdraget till väg. Tillkommer soppa pengar i beräkningen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

svampbob  
#721912
amp.se skrev:ok, tittar på en niab 5-15 beg. Man läser dock att det aldrig blir lönsamt med egen maskin.

Tidigare avverkning av 10-11 ha med maskiner har kostat 110:-/kbm, (ca 300') och då ligger arealerna bredvid varann dvs korta vägar att flytta maskinerna. Har än inte undersökt hur lång tid det tog för den röjaren/skotaren att göra denna avverkning.

Skulle man med en Niab 5-15 och skogsvagn klara detta, om man har samma eller iaf 5-6ha, invid varann.

Har meckkunnig att tillgå om det krävs så förhoppningsvis minimalt med maskinella problem.

Fått en uppgift från en niab ägare om att kunna köra 20-30 kbm per dag. Nu är det troligen då inte inräknat framdraget till väg. Tillkommer soppa pengar i beräkningen.


Du har väl ett uttömmande svar från Nisse Husberg på föregående sida.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

amp.se  
#721918 vilka dimensioner klarar en Nokka?

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

svampbob  
#721926 Det viktiga är inte hur grovt den klarar. Blir det grovt så blir det tungt och besvärligt. För enstaka grova går det att aptera första bitarna med motorsågen.
Det viktiga är att traktorn orkar med och att det går att komma fram med processorn i skogen. Klarar den dia 20 enkelt och utan problem är mycket vunnet.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721932 Den Nokka 400 som jag har klarar upp till 30 cm stockar men det är en bra idé att såga den första stocken med motorsåg helt enkelt därför att ett stort träd rycker ordentligt och det blir påfrestningar på fästen och kvistjärn. Den första stocken har oftast ganska få kvistar så det går fort att kapa den med motorsågen som jag också använder för att fälla. Det går med detsamma. Sedan bör man kvista en bit ( en meter) förrän man lägger trädet i processorn så det hinner få upp farten innan kvistjärnen tar i kvistarna. Det är med farten som kvistjärnen fungerar.

Bästa är processorn vid gallring upp till 25 cm stammar. Att köra massavedsbitar går verkligen snabbt. Jag kan inte säja hur många kubik per dag för det beror väldigt mycket på terrängen (vi har skog med en massa stenbackar). Jag kör också flisved genom processorn för kvistade träd behöver mycket mindre utrymme. Vår flisare räknar med att en hop med kvistarna kvar ger bara 20 % av flismängden för en kvistad hop av samma storlek.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

charger  
#721933 Hej jag tycker allra största vinsten med egna gallrings maskin är man får d gallrat som man vill ha det
I skogen.inga 4m breda vägar tex med sönderkörda rötter, och körvägar lägger man såklart där
Skogen är glesare istället för tvärtom.Har just köpt en beg jobo st75

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#721936 Jag har, sedan jag pensionerades, kört 450 XL i 12 säsonger nu. Nära 4000 timmar har det blivit och en otrolig förbättring av skogsfastigheterna. Jag kan ibland bara stanna traktorn och sitta och njuta. Såå mycket bättre än att räkna pengar på bankkontot. Pengarna finns kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

paavo25  
#722017 Jag har hakki 400, läs om den i County med hakki här på skogsforum.

Två senaste inläggen så jag även tänker, terapi, städar så kvarvarande får svälla, värdeökning, balans med stormskador, ha träd stående i skogen ännu några år efter gallringen och övriga risker. Därutpå får man lite grann inkomst som man ju tar ut avdrag, såsom en prosessor.

Nu ett par dagar varit med den i skogen, vinchning de tyngsta, i massa skog, yngre sådan, drar den där en 3m massa trädet med vinch mot stråket, är de faktist värt de springet? Sen när träden med 2x 3m massa i sig nu ligger där, och man springer där förbi, såå lätt att bara snabb kvista med sågen och brästa dom i 3m, Varför arbeta dom genom hakkin? Sen ännu lite grövre massa träd, innom kran avstånd, kvistar och halv bräster/pterar hela trädet, sedan dra hela trä med kranen och brästa med kranen, finns nog teknik som underlättar, men ännu ger jag ej bort hakkin!

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722029 Nokka 400 är alltså precis detsamma som Hakki 400 - bara olika firmor som sålde dem.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722562
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:
Sedan finns det de som har en Honda ATV med en Avestavagn totalpris runt 200 tkr endast till för att köra hem ved till husbehov, ingen som anmärker på detta.


Ingen som försöker lura in någon oskylidg att det är lönsamt heller. 😎 Hade du svarat att det lönar sig om någon hade frågat?

Verkar som det här med lönsamhet eller ej är mycket känsligt?

Har ni helt glömt att det är OK att köpa (lek-)saker även om de inte är lönsamma? Som en traktorgrävare, tex... ;) Eller är det så att ni inte ens för er själva vill erkänna att ni köper dyra saker bara för att det är skoj?
Inte ett dugg känsligt för mig. Har ganska gott om skog och köpt en ny Alstor 840 och en Kranman P25. Har sagt flera gånger att jag har svårt att få ihopa en ekonomisk kalkyl. Ändå kommer jag köra runt 500 timmar om året. Men det spelar ingen roll för jag har råd med det och vill ha dom. Sen bryr jag mig inte om någon stör sig på mina maskiner. Tycker vuxna människor ska få lov att bestämma själv när det dessutom är egna pengar det handlas för.

Du kommer att ha en virkesrik skog istället för vägar.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722572 Med en styrbar vagn till en jordbrukstraktor blir vägarna så smala att de knappt märks.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).