Traktorer och processorer

volvo bm 650/700 i skogen?

18 inlägg 34253 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

volvo bm 650/700 i skogen?

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64886 Någon med erfarenhet från skogskörning med någon av dessa?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64891 japp!... en 700 turbo! Om det nu finns utan... går bra i skogen, nästan bättre än va nuvarande valmet 615 gör... dom nackdelar som jag upplevde var bromsarna, iof så gillar ja inga bromsar på äldre maskiner;)... Sen framaxeln, ja vet inte va fasen det kallas men splinsen på själva styr grjjerna ute vid hjulen ville gärna ge upp, så man svetsa å svetsa å svetsa utan att det höll bra!!! Sen trång å sitta bakåtvänd i!..

Bra saker!!! STARK å stora bakhjul!!!

Ngra av dom saker ja kommer ihåg.... :lol:

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64908 Instämmer i vad nutte säger, kör själv 650.

Mvh Zeb

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64911 Kan oxå instämma efter haft en 650 mellan 88-00.
Hade takmonterad grip på min och de sista 8 åren en driven Moheda efter, saknade faktiskt inte 4wd alls med den kombinationen, men klart nu med, så använder jag nog driften på vagnen mindre än innan.
Om du har en med Terra Trol II lyften och tar bort lyftarmarna så glöm inte att säkra torosionstaven de sitter fast på med en rörbit så den inte kan glida i sidled, om inte så töms bakaxeln på olja :roll:

Oljeflödet kunde vara större så jag hade en frontpump på min
Den är stabil och vi hade inga större reprationer under dom åren på traktorn utom ett kopplingsbyte.
För att styrarmarna på styrspindeln ska sitta fast kan man värma styrarmen med gas sen dra bulten/muttern utav h-e, sen när det kallnar sitter den som gjuten.
Efter den behandlingen lossnade den inte för mej.
Ett annat tips är att fimpa nedre delen av bakrutan och sätta dit en som går rakt ner ist, de ger dej ca 20cm mer fotutrymme.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64921 Tackar för många bra tips, råd och erfarenheter/Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

Pensionär  
#72183 Kan bara hålla med alla föregående. Har kört med en 650 i skogen sedan 70 talet någon gång och enligt mig är det väl kanske den bästa traktorn att använda i skogen om man räknar bort skotare. Den har sina nackdelar men jag tycker att fördelarna överväger.
Hög under.
Robust konstruktion.
Enkel att meka med.
Tillräckligt stark för en liten skogsbrukare.

Nu har jag inte kört någon ny traktor i skogen, typ valtra som kanske är den bäst anpassade traktorn att ha i skogen i dagens läge. Men då snackar vi ju också en helt annan prisklass.

Angående splinsen så har jag även haft dom där problemen, funka inte att värma för min del. Gjorde istället om splinsen fyrkantiga vilket resulterade i när man spände igen fäste de med större tryck än när de var runda.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

simson junior  
#74694 Jag funderar på 650 eller 700 till min Hypro. Vilken ska man välja och är det någon väsentlig skillnad på tidiga eller sena årsmodeller?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74714 Hej, hytten blir större efter en viss årsmodell, kolla in http://www.bmsidan.se/ . 700 är starkare både i motor och drivlina.

   TS
Användarvisningsbild

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

Torparn79  
#74724
bjorsv skrev:Hej, hytten blir större efter en viss årsmodell, kolla in http://www.bmsidan.se/ . 700 är starkare både i motor och drivlina.

skiljer sig drivlinan mellan 650 och 700..? :surp:
650'n har, om jag inte minns fel, 72 hk medans 700'n har 90 hk, det som skiljer dom åt är att 700'n har turbo, som jag förstått det hela..

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74725 Drivlinan på 700'n ska va anpassad till effekthöjningen enl. http://www.bmsidan.se och beskrivning av 700T. bromsar blev starkare och en oljekylare kom på plats och en del annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

HÅkan N  
#74743 700 har bättre lameller och fler frontvikter oxå när det begavsig.
dom med vita boksäver och svart bakgrud är sena 80 och framåt,har andra dörrar .Domyttre handtagen går utåt .dom gamla är släta med med ursparning på dörrn.

slit starka som BOXER 350

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74838 Kolla efter ca 76 o nyare då det bättre Terra Trol II hydralsystemet kom, och att den har detta syns bak när tryckstångsinfästningen sitter fastbultad direkt i en stor slät plåt i aktern.
I det äldre systemet sitter hela lyften som en ryggsäck och där används tryckstången till att känna kraften vid dragkraftregleringen av lyften.
Comforthytten fanns från start men i början fanns en billigare hytt som alternativ.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

simson junior  
#76775 Var framaxeln av samma svaga konstruktion under hela produktionstiden?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76913 Tror det var samma hela tiden

Avatar Fallback

Re: volvo bm 650/700 i skogen?

Lövnäsen  
#78084 Det var samma framvagn hela tiden. Jag har aldrig haft något problem med framvagnen på den 650 -81 jag har. Trots att den nu gått ca 8.000h.

Vid plöjning går den med 3 skärig 14" kverneland växelplog o vikter i fram. Har 10 st originalvikter, a 35 kg styck.


Bm 650 o Bm 700 såldes med 6 st vikter monterade som standard utrustning, sedan fick man köpa till resten som extra utrustning. Max tillåtet enligt instr.bok är 10st.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).