Öppna kategorin

Skogskandidatprogrammet lnu

10 inlägg 3799 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskandidatprogrammet lnu

nicklas_andreasson  
#721685 Undrar om nån här har studerat på skogskandidatprogrammet i Växjö?
Undrar även om programmet är att rekomendera? Och hur ni upplevt studietiden?.
Till saken är den att jag kommit in på denna linjen nu med start v35.Står och väger om jag ska fortsätta mitt nuvarande arbete som jag gjort i nästan 20år.Eller sadla om och hoppa på detta.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721692 Hej! jag gick ut programmet 2018 och det var i mitt tycke en bra utbildning som numera också börjat få ett bra anseende i skogsbranschen, dvs det är inte bara skogsmästare från SLU som gäller. Jag kom från en skoglig yrkesbana så omställningen var inte jättestor för min del, men skogen är en trevlig arbetsplats som erbjuder många möjligheter och ibland måste man våga saker i livet :) kanske kan du få tjänstledigt en period?

Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

Håkan A  
#721715 Jag tog examen 2016, dock läste jag aldrig kurserna på heltid. Då fanns programmet fortfarande på halvtid. Jag skulle säga att det är betydligt lättare att läsa skogskandidat på LNU jämfört med t.ex. skogsmästare om man har familj och är bunden till sin bostadsort. Distansstudier kräver god självdisciplin då du själv blir ansvarig för en större del av inskaffandet av kunskap jämfört med studier på plats där du har fler schemalagda föreläsningar.
Utbildningen håller en god kvalitet, och precis som på andra utbildningar och universitet så utvecklas utbildningarna också till det bättre hela tiden.
Jag håller med skogsbjörn, undersök om du kan få tjänstledigt en period och påbörja utbildningen. Du kommer troligen ganska snabbt att märka om du tycker att det är rätt, eller om du hellre kliver av och återgår till din tidigare sysselsättning.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

Han Med Yxan  
#723164 Nå? Har TS bestämt sig än? Frågar då även jag är antagen till samma utbildning. 👍 Jag skapade nyss en tråd (skogskandidat LNU) där jag söker folk.. Hoppas du bestämt dig för att gå utbildningen 😀

Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

nicklas_andreasson  
#727288
Håkan A skrev:Jag tog examen 2016, dock läste jag aldrig kurserna på heltid. Då fanns programmet fortfarande på halvtid. Jag skulle säga att det är betydligt lättare att läsa skogskandidat på LNU jämfört med t.ex. skogsmästare om man har familj och är bunden till sin bostadsort. Distansstudier kräver god självdisciplin då du själv blir ansvarig för en större del av inskaffandet av kunskap jämfört med studier på plats där du har fler schemalagda föreläsningar.
Utbildningen håller en god kvalitet, och precis som på andra utbildningar och universitet så utvecklas utbildningarna också till det bättre hela tiden.
Jag håller med skogsbjörn, undersök om du kan få tjänstledigt en period och påbörja utbildningen. Du kommer troligen ganska snabbt att märka om du tycker att det är rätt, eller om du hellre kliver av och återgår till din tidigare sysselsättning.
Lycka till!

Helt sant Håkan. Jag har påbörjat utbildningen, funkar ok . Men är ovan, Tar lång tid att komma igång med alla moment. Känns ändå som nått jag vill satsa på. Är bra tycker jag med distans att ändå kunna bo med familj och allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

nicklas_andreasson  
#727290 [quote="skogsbjörn"]Hej! jag gick ut programmet 2018 och det var i mitt tycke en bra utbildning som numera också börjat få ett bra anseende i skogsbranschen, dvs det är inte bara skogsmästare från SLU som gäller. Jag kom från en skoglig yrkesbana så omställningen var inte jättestor för min del, men skogen är en trevlig arbetsplats som erbjuder många möjligheter och ibland måste man våga saker i livet :) kanske kan du få tjänstledigt en period?[/quote
Precis Björn helt sant.har hållt på mycket med skog och sånt innan så intresserad är jag .så känns som jag vill satsa på dethär. Ska jobba lite parallellt med studierna är tanken i den mån som går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

lindebergskan  
#796486
Han Med Yxan skrev:Nå? Har TS bestämt sig än? Frågar då även jag är antagen till samma utbildning. 👍 Jag skapade nyss en tråd (skogskandidat LNU) där jag söker folk.. Hoppas du bestämt dig för att gå utbildningen 😀



Har läst lite i trådarna kring Skogskandidatprogrammet på LNU. Är du nöjd? Jag har sökt men är orolig att mitt meritvärde är för lågt. Jag är behörig men jag är ganska säker på att nästan alla som söker har mer än 16.11 i meritvärde 🙈
Är du nöjd med utbildningen så här långt? 😀 🌲 🌳 🚜

Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

nicklas_andreasson  
#796496 Hej,
Tycker utbildningen är bra överlag, tror dom har gjort om inriktningarna lite inför hösten.många kurser kommer ersättas med förnyade versioner, distans passar mig fint, är endel träffar och man får se många spännande platser från norr till söder.
Bara höra av dig om du har frågor på utbildningen så ska jag försöka svara.🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

lindebergskan  
#796531 Härligt att höra!!
Är det mycket träffar just på hösten, ligger dom vardagar då eller både vardag och helg? Tänkte om det krockar med jakten osv 😅🙈
Återstår att se om man blir antagen nu då 😊

Avatar Fallback

Re: Skogskandidatprogrammet lnu

nicklas_andreasson  
#796533 Hej,
ja är endel träffar där i början dom förläggs till Asa och Farstorp universitetsskogarna, vet det var någon träff där i början som krockade med älgjakten hehe. Men samtidigt rätt kul att vara med där i början och bekanta sig med gruppen osv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).