ons 02 mar 2022, 16:41#750797
För att det inte skall bli rörigt:
Tidigare i tråden har jag skrivit om att jag fått två Husqvarna 550xp, av två olika bekanta.
Båda är tidiga mk1-modeller, båda har rasat, men av olika anledningar.
Den första jag fick hade värme-nypt riktigt ordentligt med mycket stora revor på både kolv och cylinder.
Den andra sågen jag fick hade gått sönder av något föremål i vevhuset, som skramlat runt, satt sig i cylinderns öppningshål och gjort djupa revor på kolven.
Foton på det några inlägg upp, eller länk:
ollenorell - Hona Cylinder 550?Jag tog isär blockhalvorna och plockade ut vevaxeln och vevlagren.
Vevlagren skall ju ha plastkorg på de här sågarna enligt folk på nätet, och vissa menar att de har en tendens att rasa i förtid...
Men det ser ut som att lagren är OK.
Det är vevstakens lager som brustit!
Inte i kolv-änden, utan i vevaxelns ände.
Det var svårt att fota, men jag tror det syns att korgen spruckit.
Det var nog bitar av denna som flög runt i vevhuset och satte sig i cylinderportarna och skar upp kolven.
Jag är rätt säker att det är rätt diagnos nu.
Frågan är dock varför det lagret rasade.
Om det var ett dåligt lager bara, eller om det beror på någonting att det rasade...
Om man bara lagar felet, och inte orsaken så kommer ju samma problem tillbaka...
Men på bilar är ju vevstaken öppningsbar med två bult.
Hur gör man på motorsågar?
Vevaxeln är ju balanserad...
Pressar man isär vevaxeln när man byter lagret mellan vevstake och vevaxeln?
Det måste ju i så fall vara ruskigt svårt att få ihop det där rakt igen utan obalans?
Eller köper man bara en ny vev?
Det kan ju vara en dealbreaker när man skruvar i gammal skit som inte är värd att kosta på...