Öppna kategorin

5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

33 inlägg 6145 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

jannee  
#721600 Håller HELT med föregående.
Man kan enkelt bara se detta på gräsmattan.
Du kan vattna den till f*n tar dig, visst den blir/är grön men växer ändå dåligt.
Men kommer det ett regn växer den tiofalt gånger mycket bättre/fortare.
Måste vara kvävet i regnet som orsakar växtexplosionen.
Som liten fick man också lära sig att till blommorna skulle man nyttja regnvatten för att de skulle må riktigt bra.
På det stora hela är nog ändå klimatförändring just nu mest till ondo.
Vår skog är inte anpassad till detta, tar säkert lång tid innan den anpassning skett.
Skadedjur/insekter har en förmåga att anpassa sig snabbare/trivs bättre, vilket vi har bevis på när det gäller granbarkborren.
På nyplanteringarna växer bräken ohejdat, var inga problem alls för låt oss säga 20 till 30 år sedan.
Här nere i sydost eller östra delen av Sverige lider vi mer eller mindre ständigt av vattenbrist, både ytvatten men även grundvattnet minskar.
Försommartorka men inte minst snöfattiga vintrar - egentligen inga vintrar alls ställer till det för vår skog.
Vi MÅSTE anpassa oss, men till vad?
Är det en tillfällig klimatförändring, hur länge varar den, eller är det bara början på ett omvälvande klimat?
Forskare påstår att vi ska få ett varmare och fuktigare klimat, varmare stämmer men fuktigare är det inte.
I min omgivning har jag bl.a. upptäckt att större fuktälskande träd (al) i år har tappat massor av löv, började redan för en månad sedan.
De marker som tidigare var klassad som hyfsad granmark är det snart sagt endast tall som trivs.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

generationsskifte  
#786128 Satt och läste lite i en bygdebok om nödåren 1867-1868 och det kan inte varit en lätt tid. Men nog f*n tog sig skogen och skördarna året där på. Men lyssnar man på dagens debatter om klimatet så kan man nästan tro att varma somrar aldrig någonsin existerat på vår del av jorden. Undra hur det var med barkborren dessa åren i våra skogar?

1672070029_20221226_165258.jpg
1672070061_20221226_165304.jpg
1672070101_20221226_165315.jpg

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786155 Ja, har ni inte sett "Ett satans år" så passa på nu.

https://www.svtplay.se/video/jnAa2Pe/ett-satans-ar

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

rokon  
#786157
Mangan skrev:Ja, har ni inte sett "Ett satans år" så passa på nu.

https://www.svtplay.se/video/jnAa2Pe/ett-satans-ar

Jag kan även rekommendera en bok av Astrid Väring som jag på 1970 talet hittade hemma hos mina föräldrar och läste, den
heter "Frosten"
Lägger in en länk om boken
https://www.antikvariat.net/sv/hst22304 ... rid-hstrom

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Elis76  
#786171 Jag har ett gammalt dokument som berättar att det vid midsommartid 1867 eller om det var 1868 fortfarande gick att köra med häst och släde över Torne älv mellan Sverige och Finland.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

JörgenO  
#786202
rokon skrev:
Mangan skrev:Ja, har ni inte sett "Ett satans år" så passa på nu.

https://www.svtplay.se/video/jnAa2Pe/ett-satans-ar

Jag kan även rekommendera en bok av Astrid Väring som jag på 1970 talet hittade hemma hos mina föräldrar och läste, den
heter "Frosten"
Lägger in en länk om boken
https://www.antikvariat.net/sv/hst22304 ... rid-hstrom

Jag rekommenderar också "Frosten" av Astrid Väring. Även uppföljaren/slutet på den historien som kom året efter och heter "Vintermyren" är bra. Om jag inte minns fel så är historien löst baserad på hennes egen släkt.

En bra faktabok om svältåren 1867-1869 som är intressant och informativ är "Svälten" av Magnus Wästerbro.

Och gillar man att läsa mer om elände i Lappmarken så är Lisa Jonssons "Saltlake och blodvälling" att rekommendera, samt förstås "Hungerpesten" av Linnea Fjällstedt (skönlitteratur) som utspelar sig under hungersnöden 1890.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

rokon  
#786215
Elis76 skrev:Jag har ett gammalt dokument som berättar att det vid midsommartid 1867 eller om det var 1868 fortfarande gick att köra med häst och släde över Torne älv mellan Sverige och Finland.

Som tidigare Söderhamnare så har jag viss pejl på en konstnär som hette Albert Blombergsson som vid midsommar tog skridskorna från Söderhamn ut till Stugsund.
"Söderhamnskonstnären Albert Blombergsson målade en tavla, ”Proviantfartyg i Stugsund midsommar 1867”, som förebådade nödåret, vilket följde på en osedvanligt lång vinter och bister vår. Målningen visar ett fartyg omgivet av is, med lossning av lasten som pågår till mottagare på isen. Dessa lägger godset på slädar, sparkar och andra vinteråkdon. Skridskoåkare och sparkstöttingar rör sig runt den fastfrusna båten."
https://halsingekusten.se/2018/03/snon- ... in-i-juni/
En liten rolig detalj i tavlan är att skridskoåkaren närmast betraktaren är ett självporträtt av konstnären!
Ja och kylan som detta år gav upphov till Nödåret berodde på ett kraftigt vulkanutbrott i söderhavet av explosiv verkan som medförde ett stoftbälte runt jorden i alla fall på norra halvklotet, detta hindrade solinstrålningen så pass mycket att det blev kallare än normalt.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

whitewalter  
#808891 Editerad och bannlyst.
Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 14 aug 2023, 10:41, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Spam

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Alvarsson  
#808898 Lösningen på klimatkrisen är att sluta bränna kol och olja!

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Sjögården  
#808908
Alvarsson skrev:Lösningen på klimatkrisen är att sluta bränna kol och olja!

Det går inte att sammanfatta det tydligare än så!

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

skogshare  
#808910 Massivt stöd från den rika världen till genomgripande och kostnadseffektiv elektrifiering av utvecklingsländerna med förnybar energi, som flertalet av dem har näst intill obegränsade potentialer för. Ger samtidigt synnerligen gynnsamma förutsättningar för storskalig produktion av grön vätgas och avsaltning av havsvatten.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Knagge  
#809027 Vi måste vara flexibla och anpassa oss efter det klimatet vi får.
Ingen vet hur det kommer bli men sjötomt och hundraårsflöde på vattnet är ingen bra kombo.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

skogshare  
#809033 Övertyga alla klimatförnekare att klimatläget nu enligt all vetenskaplig expertis är akut och att timglaset definitivt håller på att rinna ut för de livsförutsättningar på jorden som vi hittills tagit förgivna. Vi i framför allt den rika delen av världen sitter i princip på alla nödvändiga motmedel men den gäller också att tillämpa dem helhjärtat och av var och en.

Det som kan göras nu måste(!) göras nu!

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Alvarsson  
#809034 Precis så är det!

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

jannee  
#809048 Att klimatet har förändrats är vi nog alla ense om.
Att mänskligheten är orsaken är vi dock alla inte överens om.
Det är just där problemet ligger.
Om västvärlden eller den utvecklade världen åläggs stora energibesparingar eller sluta nyttja kol och olja påverkar tyvärr inte framtida klimatförändringar.
I dag är det Asien framförallt men även vad som sker i Sydamerika och Afrika som i framtiden kommer att bestämma framtida klimatutveckling.
Alla dessa länder vill förbättra sin levnadsstandard och då göra det på för deras länder till den minimal kostnad.
Betvivlar på att den s.k. utvecklade världen är beredd på att subventionera utvecklingsländernas standardhöjning.
Vi ser idag hur bl.a Kina och Indien ökar sin kolbrytning, de t.o.m. ökar den mer än västvärlden minskar sin egen.
De diskussioner - förhandlingar som förs ger inga direkta positiva vibbar, utvecklingsländerna tillåts ÖKA sin konsumtion av fossila bränslen, visserligen bara för "några" årtionden framåt, men eftersom det redan är försent idag, hur tror ni klimatet utvecklats till om 20 eller 30 år ?.
För sent ska syndaren vakna - där är vi just idag.
Moder natur löser ändå vårt klimatproblem, förr eller senare, visserligen på ett otrevligt sätt för vissa av jordens befolkning medans andra troligtvis kommer lindrigt undan.
Och just detta med lindrigt undan är ändå vad världens ledare ställer sin förhoppning till, annars skulle det skett snabba och hårda åtgärder redan i dag eller t.o.m. tidigare.
Vad DU eller JAG gör är HELT oväsentligt, så länge inte hela jorden eller mänskligheten är totalt överens om åtgärderna som behövs.
Vårt handlade är som en spottloska i havet.
Självklart kan DU vara ordentligt miljömedveten och handla därefter, upp till var och en efter dennes gottfinnande och samvete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).