Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80845 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#721536 Frågade kollegan om han hade någon bild på en svets med en orlekon special.
Fick detta. Svetsat vertikalt med en Kina svets för 750 kr.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721546
Erre skrev:Frågade kollegan om han hade någon bild på en svets med en orlekon special.
Fick detta. Svetsat vertikalt med en Kina svets för 750 kr.

Så där bra får jag det inte.. Jag ska testa i gen när jag kan bränna några på rad och få in känslan.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#721556 Du ska nog inte skämmas för det williamm. 😉
Kollegan har svetsat i 20 år och är extremt intresserad än idag av pinnar och olika svetsar.
En nörd inom svets helt enkelt.

Så det han tycker funkar kan inte jag dissa. Även om inte jag heller kan få det att se ut så.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721562
Fick göra en ny topplatta på gripen när jag bytte rotator.
Jag svetsar allt med Oerlikon Spezial.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721565
0470 skrev:
1627596144_20200229_123218.jpg
Jag svetsar allt med Oerlikon Spezial.

Det där ser ju ut som om det var svetsat med mig/mag... ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Suneland  
#721603 För något år sedan svetsade jag tillbaka en skovel på gödselspridaren med min gamla Einhell växelströmmare och Biltemapinnne..
Kanske är en av mina snyggaste svetsar någonsin. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721604
Suneland skrev:För något år sedan svetsade jag tillbaka en skovel på gödselspridaren med min gamla Einhell växelströmmare och Biltemapinnne..
Kanske är en av mina snyggaste svetsar någonsin. 🤣

Det där ser mer mänskligt ut... Mitt bästa försök med 48:00 ser ut så.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Suneland  
#721608
williamm skrev:
Suneland skrev:För något år sedan svetsade jag tillbaka en skovel på gödselspridaren med min gamla Einhell växelströmmare och Biltemapinnne..
Kanske är en av mina snyggaste svetsar någonsin. 🤣

Det där ser mer mänskligt ut... Mitt bästa försök med 48:00 ser ut så.


Jag misstänker att Biltemas pinnar kom ifrån någon bra leverantör iallafall för dom funkade kanon till bågge mina svetsar. Tror dom motsvarade typ 48.00.. inbillar mig att dom var märkta 7018...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#721688 Med Biltema vet man aldrig från dag till dag vad det är man får. Köper in stora partier från en massa olika tillverkare. Ibland blir det bra, ibland blir det totalflopp. Lågrprisbutikers förbannelse, man vet aldrig vad det är för nåt man får under deras egna varumärken. Och Biltemas grundidé är ju numera att allt är av varumärket "Biltema", och där kan man stoppa in vad för uruselt dynga som helst.

Typexempel: Biltemas Multilube-spray var ett av de bästa smörjmedlen på marknaden, helt i klass med CRC Multilube. Man sprayade och kvar blev en tunn hinna av något blått fett. Så plötsligt, i exakt samma förpackning så blev det inte längre något blått fett utan nånting färglöst med mycket sämre egenskaper.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

axwell  
#721714 Biltema sålde några år sedan rutilelektroder, slaggen rann som vatten.
Men 3,2 mm pinnarna kunde ge skapliga fogar vid horisontell svetsning, frånsett att rosten angrep inom kort.

Nu har dom åter tagit upp även pinnar i katalogen, tom 316 för rostfritt.
Syns inte när jag söker på Webben.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721719 Imponerad att den som fick till fina svetsar med specialen som jag kom ihåg gick den hyffsat på platten men hopplöst i lägen sen inbillar jag mig den höll dåligt. Monterade en stålstomme på ett sågverk och blev inhyrd över ett vecko stopp och sen rullade det på 1,5 år där allt svetsades med specialen hela tiden för det gick sönder på löpande band vi ville inte använda dom så vi körde med Esab eller Elga 48.00 och vips så höll grejerna bättre nu var vi 2 hyffsade svetsare (på den tiden ca 18 år sen) och dom andra var reperatörer dvs svetskunniga mekaniker men långt i från svetsare så kan säkert var det som skiljer också men deras svetsar såg inte helt usla ut men höll gjorde det inte.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#721812 Har förvisso inte mycket erfarenhet av annat än ESAB OK 48.00 när det gäller pinnar, men kan inte säga annat än att det är ett säkert val till det mesta och i alla svetslägen. Svetsade i vintras ett slitstål som spruckit av på mitten, slipade V-fog från båda håll och svetsade ihop. Höll hela stålets livslängd. Vet inte vad som knäckte stålet från början, men att svetsen håller pekar på en bra pinne.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#721825
toker72 skrev:Imponerad att den som fick till fina svetsar med specialen som jag kom ihåg gick den hyffsat på platten men hopplöst i lägen sen inbillar jag mig den höll dåligt. Monterade en stålstomme på ett sågverk och blev inhyrd över ett vecko stopp och sen rullade det på 1,5 år där allt svetsades med specialen hela tiden för det gick sönder på löpande band vi ville inte använda dom så vi körde med Esab eller Elga 48.00 och vips så höll grejerna bättre nu var vi 2 hyffsade svetsare (på den tiden ca 18 år sen) och dom andra var reperatörer dvs svetskunniga mekaniker men långt i från svetsare så kan säkert var det som skiljer också men deras svetsar såg inte helt usla ut men höll gjorde det inte.


Där ser man! Var det själva svetsfogen som gick sönder eller sprack det i materialet alldeles intill fogen?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721848 Kommer inte ihåg var ju ca 18 år sen och efter att bytt jobb för ca 6 år sen så nu svetsar jag endast till eget bruk och numera tycker jag det är kul med lite hemma svets projekt när man slipper göra samma sak på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#721925 Köpte för rätt några år sen 2 paket (3.2 å 2.5) med nått som heter Josab , en1600:e29.9 r32.
Iso 3581-a:e29.9r32.

Dom va inte precis billiga. Skulle va lätta å svetsa me å tåla chit å smörja å skräp utan å rengöra.

Ja ha dragit en pinne me dom å lätta å svetsa va dom men va inte nöjd me hållbarheten på svetsen.
Har inte kört me dom nått mer.
I dom få fall ja har kört me pinne dom senaste åren har det varit me motsvarande esab ok48 å dom funkar bra.

Är det nån som vet va det är för elektroder å va dom är bra till , förutom att dom är lätta att svetsa me.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).