Öppna kategorin

5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

33 inlägg 6137 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Icegrip  
#721449 En mycket tänkvärd text ~ 5 minuters läsning angående klimatförändringar. Skrivet av Judith Curry, professor i klimatologi. Får väl tillägga att hon klassas in som klimatförnekare.


—————————————
by Judith Curry

How would you explain the complexity and uncertainty surrounding climate change plus how we should respond (particularly with regards to CO2 emissions) in five minutes?

Last week I served on a panel for a summer school in Canada for engineering students. They are working on the energy transition, and their Professor wanted them to be exposed to the debate surrounding all this, and to think critically. I was the only climate scientist on the panel, the others were involved in renewable energy. Each panelist was given 5 minutes to make their main points. The essay below is what i came up with. 5 minutes is longer than an elevator speech, but it is still pretty short

Let me start with a quick summary of what is referred to as the ‘climate crisis:’

Its warming. The warming is caused by us. Warming is dangerous. We need to urgently transition to renewable energy to stop the warming. Once we do that, sea level rise will stop and the weather won’t be so extreme.

So what’s wrong with this narrative? In a nutshell, we’ve vastly oversimplified both the problem and its solutions. The complexity, uncertainty, and ambiguity of the existing knowledge about climate change is being kept away from the policy and public debate. The solutions that have been proposed are technologically and politically infeasible on a global scale.

Specifically with regards to climate science. The sensitivity of the climate to a doubling of carbon dioxide has a factor of three uncertainty. Climate model predictions of alarming impacts for the 21st century are driven by an emissions scenario, RCP8.5, that is highly implausible. Climate model predictions neglect scenarios of natural climate variability, which dominate regional climate variability on interannual to multidecadal time scales. And finally, emissions reductions will do little to improve the climate of the 21st century; if you believe the climate models, most of the impacts of emissions reductions will be felt in the 22nd century and beyond.

Whether or not warming is ‘dangerous‘ is an issue of values, about which science has nothing to say. According to the IPCC, there is not yet evidence of changes in the global frequency or intensity of hurricanes, droughts, floods or wildfires. In the U.S., the states with by far the largest population growth are Florida and Texas, which are, warm southern states. Property along the coast is skyrocketing in value. Personal preference and market value do not yet regard global warming as ‘dangerous.’

Climate change is a grand narrative in which manmade climate change has become the dominant cause of societal problems. Everything that goes wrong reinforces the conviction that that there is only one thing we can do prevent societal problems – stop burning fossil fuels. This grand narrative misleads us to think that if we solve the problem of manmade climate change, then these other problems would also be solved. This belief leads us away from a deeper investigation of the true causes of these problems. The end result is narrowing of the viewpoints and policy options that we are willing to consider in dealing with complex issues such as public health, water resources, weather disasters and national security.

Does all this mean we should do nothing about climate change? No. We should work to minimize our impact on the planet, which isn’t simple for a planet with 7 billion inhabitants. We should work to minimize air and water pollution. From time immemorial, humans have adapted to climate change. Whether or not we manage to drastically curtail our carbon dioxide emissions in the coming decades, we need to reduce our vulnerability to extreme weather and climate events.

With regards to energy. All other things being equal, everyone would prefer clean over dirty energy. However, all other things are not equal. We need secure, reliable, and economic energy systems for all countries in the world. This includes Africa, which is currently lacking grid electricity in many countries. We need a 21th century infrastructure for our electricity and transportation systems, to support continued and growing prosperity. The urgency of rushing to implement 20th century renewable technologies risks wasting resources on an inadequate energy infrastructure and increasing our vulnerability to weather and climate extremes.

How the climate of the 21st century will play out is a topic of deep uncertainty. Once natural climate variability is accounted for, it may turn out to be relatively benign. Or we may be faced with unanticipated surprises. We need to increase our resiliency to whatever the future climate presents us with. We are shooting ourselves in the foot if we sacrifice economic prosperity and overall societal resilience on the altar of urgently transitioning to 20th century renewable energy technologies.

We need to remind ourselves that addressing climate change isn’t an end in itself, and that climate change is not the only problem that the world is facing. The objective should be to improve human well being in the 21st century, while protecting the environment as much as we can.


Senast redigerad av Icegrip tor 29 jul 2021, 15:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Fredrik Reuter  
#721453 Var ju tvungen att söka på hennes namn på Google.
Att hon enligt länken nedan får lön av oljeindustrin gör att man kanske får ta detta med en nypa salt?

https://www.sourcewatch.org/index.php/Judith_Curry

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Icegrip  
#721471 Ja, man ska ta allt man läser med en nypa salt.

Jag har nu lagt till att hon räknas som klimatförnekare.

Oavsett vem man nu tror betalar hennes lön tycker jag att det hon säger känns mer förnuftigt och klokt än den ständigt alarmerande faran om en klimatkris och vi har 10 år på oss att rädda planeten.

Men det kanske bara är jag som tycker det.

   TS
Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

tallen100  
#721474 Det har ju blivit modernt att rädda planeten, och det är bråttom 😎
Klart man ska tänka på miljön, men allt blir så hysteriskt och dumt hela tiden, så man blir mest bara irriterad...

Tror nog klimatet skiftar, rätt som det är kommer det en istid igen, det har det tydligen gjort förr.
Och det innan det fanns bilar som förstörde miljön, men det kanske var dom fisande kossarnas fel 😉
Sen börjar det om igen....
Senast redigerad av tallen100 tor 29 jul 2021, 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

isteskog  
#721477 Det var nog de fisande mammutarnas fel ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Knagge  
#721479 Läs boken Väder och oväder under 1900-talet.
Av Raoul Iseborg utgiven av Raben Prisma 1997.
Citat Juli 1914
Extremt varmt i södra Sverige.Varmaste julimånaden under 1900-talet i bla Kalmar,Uppsala,Visby,Vänersborg,Karlshamn och Örebro.
Den 7.Riksgränsen satte sitt max-rekord för juli,+30,0 grader.
Den 9 Skyfall i Knäred (Halland),107 mm.
Den 17.Härnösand satte sitt max-rekord för juli,+32,7 grader.

Och så fortsätter det det det finns inte ett normalt år under hela 1900-talet alla år är fyllda av väderrekord på olika håll.
Läs väder historia så kan man avgöra vad som är vad i klimathysterins tidevarv.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Mellberg  
#721511 Klimat och väder är inte samma sak. Extremväder kan uppträda när som helst. Klimatförändringar innebär långsiktighet och påverkas möjligtvis av en förändrad co2-balans.

Fossila bränslen ökar alltid andelen co2 i atmosfären, det gör inte det gröna kolet från tex. skog. Det innebär att avverkning av skog är klimatneutral så länge den och naturligt döende i våra skogar är lägre än den totala skogstillväxten.

I Sverige har vi under lång tid avverkat mindre än tillväxten och har de senaste 50 åren fördubblat inlagringen av kol i den Svenska skogen.

Den Svenska skogen lagrar idag dubbelt så mycket kol som för 100 år sedan. 😎

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Älgfoderodlare  
#721516 ..
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

svampbob  
#721535
Knagge skrev:Läs boken Väder och oväder under 1900-talet.
Av Raoul Iseborg utgiven av Raben Prisma 1997.
Citat Juli 1914
Extremt varmt i södra Sverige.Varmaste julimånaden under 1900-talet i bla Kalmar,Uppsala,Visby,Vänersborg,Karlshamn och Örebro.
Den 7.Riksgränsen satte sitt max-rekord för juli,+30,0 grader.
Den 9 Skyfall i Knäred (Halland),107 mm.
Den 17.Härnösand satte sitt max-rekord för juli,+32,7 grader.

Och så fortsätter det det det finns inte ett normalt år under hela 1900-talet alla år är fyllda av väderrekord på olika håll.
Läs väder historia så kan man avgöra vad som är vad i klimathysterins tidevarv.


Det ovanliga med vädret i nutid är att det är så slätstruket och så lite extremt.
Jag såg några japanska meteorologer som av någon anledning hade studerat temperaturer i Sverige de senaste 40 åren för väderstationer med långa historiska temperaturer serier. Det dom kom fram till var att vi har haft väldigt liten sänkning av medeltemperaturen under den perioden.

Själv tycker man att vädret har blivit sämre kallare somrar och varmare vintrar 😀



Lagt till en musikalisk illustration.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Mellberg  
#721566 Svårt detta med väder och klimat....Nu regnar det som fan, började precis. Det är väder..... 😎

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Älgfoderodlare  
#721568 ..
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Icegrip  
#721571
Älgfoderodlare skrev:
Icegrip skrev:Ja, man ska ta allt man läser med en nypa salt.

Jag har nu lagt till att hon räknas som klimatförnekare.

Oavsett vem man nu tror betalar hennes lön tycker jag att det hon säger känns mer förnuftigt och klokt än den ständigt alarmerande faran om en klimatkris och vi har 10 år på oss att rädda planeten.

Men det kanske bara är jag som tycker det.


Jag föredrar att kalla det som sker nu, en "klimatförbättring" då det med största sannorlikhet kommer en ny istid ! Så varför inte utnyttja denna klimatförbättring o göra mer skog o mat av den ! Men vi borde vara mer försiktigt med vad vi gör med vår miljö. Det kan nog vara ett större hot om vi förstör o överutnyttjar de idag befintliga resurser som jorden kan erbjuda, genom hur oförsiktiga vi är i att inte se alla de värden som kan komma av dom.


Jag instämmer. Det pratas aldrig eller väldigt sällan om det positiva med ett varmare klimat. En inte obetydlig del av den ökade tillväxten i våra skogar beror just på ett varmare klimat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Kse  
#721592 Kan ju vara för att dom positiva effekterna överskuggas mångdubbelt av dom negativa.

Torka, missväxt, skogsbränder, höjda havsnivåer, svält.... men skogen växer ju bra i alla fall. 😄

Avatar Fallback

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721593 Strunta i regn, snö, temperatur och oväder. Mätvärdena av co2 i atmosfären är väl ett hyfsat säkert värde, hoppas jag, som i alla fall visar på att det är en kraftig förändring av en viktig ”planetfaktor”.
Dessutom växer det nog som f-n med skog och sly nu eftersom växter går på co2. Det är som vasaloppet med syrgastub liksom. Det presteras mer överallt i buskarna.
Sen att det är aktivister som drar hit-och-dit och utnyttjar väder- och vindhändelser till stöd för sina ”hidden agendas”, det är en annan sak.
Tror jag.

Användarvisningsbild

Re: 5 min av din tid - Klimatförändringar, vad göra?

Emanuel90  
#721598 Det där hör man ju då och då att den ökade koldioxidhalten gör att det växer mycket bättre i skog och mark men så mycket vet jag om växter att det är den begränsande faktorn som styr tillväxten och att den skulle vara koldioxid har jag väldigt svårt att tro.
Visst i ett växthus med tomater där rötterna matas med näringsrikt vatten och värme och ljus alltid finns så kan man öka tillväxten genom att höja koldioxidhalten men i den svenska skogen? Vatten och kväve tror jag det är som begränsar min skog framförallt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).