Öppna kategorin

Capstan-winsch

47 inlägg 7382 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Capstan-winsch

Ent  
#721235 Vet inte om detta passar under jakt, små maskiner eller vad? Admin får flytta den dit det passar.
I älgjaktlaget börjar åldern ta ut sin rätt med diverse krämpor. Där jakten bedrivs går det inte att nyttja atv eller andra släpfordon. Detta dels pga terrängen, dels på att fordonet i så fall måste lämnas från år till år. Därmed osäkert att det startar pga urladdat batteri, gammalt bränsle, tomma däck eller stöld. Vi överväger att köpa in en capstan-winsch för att underlätta framsläpandet av älgarna. En sådan väger 9-15 kg och åker med på älgpulkan. Är det någon här som har några erfarenheter att dela?

Har spanat på denna tex, 8 m/min, Honda motor, 700-800 kg dragkraft https://www.atvhuset.se/vinschar/univer ... bgEALw_wcB

Eller denna, 6-9 m/min, 1000 kg
https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... a9EALw_wcB

En tredje variant, hög hastighet men bara 400 kg direkt eller 800 kg med hjälp av block. Eder verkar vara ett etablerat fabrikat men Profishop har varierande omdömen.
https://www.profishop.se/eder-capstan-v ... in-230000a



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721273 Kan rekommendera Hondwinchen.
Har den själv och gillar att den är lätt, stark och lättstartat.
Använder den för att dra fram stockar i skogen och för att dra
vagnen med stockar från skogen och till vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#721324
JensSkoog skrev:Kan rekommendera Hondwinchen.
Har den själv och gillar att den är lätt, stark och lättstartat.
Använder den för att dra fram stockar i skogen och för att dra
vagnen med stockar från skogen och till vedbacken.

OK, då borde den ju funka för älg också. Det som är en nackdel är den låga hastigheten i o m att det kan bli upp till nån kilometer i värsta fall, men det måste väl få ta den tid det tar. En sak jag inte fått kläm på är hur fyrtaktarna smörjs. Har de trycksmörjning eller stänksmörjning? Om det är stänksmörjning, hur funkar det om det lutar brant?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721357 Vet inte hur smörjningen funkar, men den funkar absolut.
Spelar ingen roll om winchen ligger på sidan eller
vänder sig upp ner - jobbar lika bra.

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#721373 Ok, såg nån tysk YouTube video om PCW5000. Som jag fattade så stängdes den av automatiskt om den lutade för mycket, men jag kan ha missuppfattat. Skogma hade en större rulle som tillbehör, ökade farten med 50 % (och minskade kraften). Men det drar iväg i pris förstås om man ska ha extra allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721391
Ent skrev:Ok, såg nån tysk YouTube video om PCW5000. Som jag fattade så stängdes den av automatiskt om den lutade för mycket, men jag kan ha missuppfattat. Skogma hade en större rulle som tillbehör, ökade farten med 50 % (och minskade kraften). Men det drar iväg i pris förstås om man ska ha extra allt.

Nu har det bara varit i mycket korta perioder att den har vändt upp ner, men i sidoläge har den varit ofta och funkat lika bra. Principet med en capstanwinch är ju att den inte ska skruvas fast men heller vara lös nog till att den kan dra repet rakt in.
Drog fram några res med björk som har legat sedan i våres nu idag.
Syns inte så bra men det är väl nästan en kubik på vagnen. (kompisen går bak och styrer)
1627503033_img_20210728_121000.jpg

Winchen är fast i en rundslinga om en ek. Då kan den hela tiden
justera riktningen så linan löper rakt på trumman.

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721402 En PCW 5000 stänger ner om det lutar för mycket och måste anbringas på så plan mark som möjligt. Annars är det en ypperlig vinsch som är lättstartad och mycket bränslesnål. Vinschen har en enkel uppbyggnad och har mycket hög kvalitet. En både lättare och starkare vinsch är den tvåväxlade Nordforest 1800 som fungerar oavsett läge då den har en 2T motor. Även den vinschen verkar vara av riktigt hög kvalitet, dock har jag inte använt den i mer än ett års tid jämfört med PCW 5000 som jag använt flitigt i ca tio år. Båda modellerna har förstås sina fördelar och nackdelar. PCW 5000 kräver som sagt så plan mark som möjligt och är något tung att bära men är enkel att handha. Nordforest 1800 har ett gaspådragssystem som manövreras av draglinan vilket gör att lasten kan hållas låst genom att släppa på gasen. PCW 5000 vinschen måste stängas av om man ska hålla lasten säkrad och man kan då inte släppa draglinan, hänger då vinschen upplyftad över marken så kan det bli något ” knöligt ” att starta den utan hjälp. Vilken av modellerna som är bäst lämpad för jobbet beror alltså till största delen på den terräng där den ska användas. Nordforest 1800 är som sagt tvåväxlad och där finns då inget behov av att skifta kapstannocken, men ett av reglagen är en kula i mitten på nocken som ska vridas i läge, och hur lätt är det att vrida en rund kula med stelfrusna fingrar eller med oljiga diton..😬

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721403
Flytt av ankare med Nordforest 1800..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721419
Ent skrev:Har spanat på denna tex, 8 m/min, Honda motor, 700-800 kg dragkraft https://www.atvhuset.se/vinschar/univer ... bgEALw_wcB

Nu var det den här Hondaen "Ent" hade kollat på, och det är en PCW 3000, som är den jag har. Väger under 10 kg och kostar lite under 12K pluss moms. Jag gillar den och har användt den mycket, men det hade självklart varit en fördel med en som drar snabbare.
Norforest kostar 24K +moms här, och även om den drar snabbare än PCW 3000, blev det lite för dyrt för mig, men det är en fantastiskt bra winch, ja, jag skulle mena att det är den bästa av de små, bärbara jag har kollat på.
För mig som är en gammal gubbe och jobbar och kånkar ensam, är ju vikten också av betydelse, Min lilla Honda bär jag med mig i ena handen och 100 m. rep i andra och slingor och annat på ryggen utan att det kostar för mycket.

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#721425 Tack JensSkoog, jag skulle just fråga exakt vilken vinsch du har. Men mot bakgrund av din användarerfarenhet, är det sannolikt att den drar en fullvuxen älgtjur i en plastpulka direkt, eller måste man använda brytrulle/block?

För övrigt så är tydligen Hondas fyrtaktare GX35 (i tex PCW3000) så fiffigt byggd att den kan jobba i alla lägen. Kolvrörelsen pumpar och oljesystemet är slutet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721427
Ent skrev:För övrigt så är tydligen Hondas fyrtaktare GX35 (i tex PCW3000) så fiffigt byggd att den kan jobba i alla lägen. Kolvrörelsen pumpar och oljesystemet är slutet.

:-bd Tack, "Ent" - så vet jag det.
Skulle väl inte tro annat än att den drar en älgtjur som väger 4-500 kg i pulka.
Har dragit fram grova kubiksgranar med den med winchpulka på barmark.
Kan ju tänka mig att om det finns fulbrantor, så får
man ta fram blocken och dubbla kraften.

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#721445 PCW3000 är ett av huvudspåren tillsammans med detta objekt, Kawasaki tvåtaktare, drar 1000 kg från Conrad.se, kanonpris 8600 Kr ink moms o frakt. Om den håller vad den lovar är det ju ett fynd. Det är förstås ingen som har kört en sådan? https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... a9EALw_wcB

   TS
Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

JensSkoog  
#721448
Ent skrev:PCW3000 är ett av huvudspåren tillsammans med detta objekt, Kawasaki tvåtaktare, drar 1000 kg från Conrad.se, kanonpris 8600 Kr ink moms o frakt. Om den håller vad den lovar är det ju ett fynd. Det är förstås ingen som har kört en sådan? https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... a9EALw_wcB

Aldrig sett den där tidigare.
Verkar ju intressant, om den håller vad den lovar.
Men, den har ju inte samma hastighet på linan som Norforest sin.
Och vad betyder "rullande dragkraft"??
Om det är att något som väger ett ton på hjul, så
kan ju jag göra det med tänderna :D

Användarvisningsbild

Re: Capstan-winsch

anersimyra  
#721450
Ent skrev:PCW3000 är ett av huvudspåren tillsammans med detta objekt, Kawasaki tvåtaktare, drar 1000 kg från Conrad.se, kanonpris 8600 Kr ink moms o frakt. Om den håller vad den lovar är det ju ett fynd. Det är förstås ingen som har kört en sådan? https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... a9EALw_wcB

Ge akt på att det anges en dragkraft på ” upp till 1000 kilo.” Det innebär nödvändigtvis INTE att dragkraften uppgår till 1000 kilo utan kan innebära att vinschen klarar av att flytta en last på upp till 1000 kilo på plan mark med en viss friktion mot underlaget. Det kan alltså innebära att den klarar att dra en vikt på 1000 kilo försedd med hjul. Se bara på den uppgivna dragkraften 1500 kilo på ett 250 kronors spakblock från Biltema och jämför det med en Tirfortalja med samma uppgivna dragkraft. Tirfortaljan klarar att med lätthet LYFTA vikten 1500 kilo medans Biltemas block klarar att förflytta massan 1500 kilo med en viss friktion mot underlaget..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#721462
anersimyra skrev:
Ent skrev:PCW3000 är ett av huvudspåren tillsammans med detta objekt, Kawasaki tvåtaktare, drar 1000 kg från Conrad.se, kanonpris 8600 Kr ink moms o frakt. Om den håller vad den lovar är det ju ett fynd. Det är förstås ingen som har kört en sådan? https://www.conrad.se/p/berger-schroete ... a9EALw_wcB

Ge akt på att det anges en dragkraft på ” upp till 1000 kilo.” Det innebär nödvändigtvis INTE att dragkraften uppgår till 1000 kilo utan kan innebära att vinschen klarar av att flytta en last på upp till 1000 kilo på plan mark med en viss friktion mot underlaget. Det kan alltså innebära att den klarar att dra en vikt på 1000 kilo försedd med hjul. Se bara på den uppgivna dragkraften 1500 kilo på ett 250 kronors spakblock från Biltema och jämför det med en Tirfortalja med samma uppgivna dragkraft. Tirfortaljan klarar att med lätthet LYFTA vikten 1500 kilo medans Biltemas block klarar att förflytta massan 1500 kilo med en viss friktion mot underlaget..👍🙂


Jo, det är väl det där som är fallgropen. Jag mailade Conrad och frågade om öppet köp gäller ifall man testat att provvinscha och den visar sig vara för klen. Avvaktar svar. Meanwhile googlade jag upp specarna på respektive motor:
Tvåtaktaren Kawasaki TJ35E, 34,5 CC, 1,38 HP, max vrid 1,55 Nm, torrvikt 3,2 kg

Honda 4-takt GX35, 35,8 CC, 1,3 hp, 1,6 Nm, 3,3 kg.

På pappret är det ju snarlika egenskaper, förutom att Hondan rimligen är snålare. Uppgiven hastighet på vinscharna är också likvärdigt. Conrad har 24 mån garanti.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).