Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlĂ€gg 81615 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720510
Klyv Bixby skrev:Ser bra ut William 👍 men prova med rintiga fogtyper, Ă€r ganska sĂ€llan man svetsar pĂ„ plan yta om det inte Ă€r spricklagning.

https://images.app.goo.gl/ZPgWFTxxFLWQzkZC9

Jag vet. Jag försöker bara lÀra mig att kontrollera hastigheten och inbrÀnningen jÀmt först.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#720575 En lÀnk om tre olika elektrod typer för mma. DÀr stÄr kortfattat om de tre olika typer av mma elektroder. DÀr Àr varför det beror pÄ att tex, rostfria elektrod ( slagg, hoppar loss sjÀlv).
Sura, rutila, baskiska elektroder. Som du kan lĂ€sa. Är det elektroder med sĂ€mre hĂ„llfasthet (beroende pĂ„ samman fognings material Är lĂ€ttast att slagga.
https://www.svets.se/kunskapsbanken/tek ... 53b00.html

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720583 Tack!

En sak som gjort mig fundersam. De tre elektrodtyper jag har blivit rekommenderad Àr OK46:16, Orlekon Special och 48:00 eller liknande. Enligt den amerikanska elektrodklassningen heter dem 70-14, 70-16, 70-18

De första tvÄ siffrorna betyder belastningsstyrka av fogen:

Om jag följer det systemet sÄ blir det samma kvalitet pÄ fogen oavsett vilken av det tre jag anvÀnder. Men av vad jag lÀst hÀr sÄ blir 48:00(7018) starkare Àn orlekon special(7016) som i sin tur Àr starkare Àn 46:16(7014) Hur hÀnger det i hop, vad har jag missat?

För övrigt verkar amerikanarna anvĂ€nda 6010 till vĂ€ldigt mycket. Är det nĂ„gon hĂ€r som anvĂ€nder det? ESAB har inta ens en 6010 i sitt sortiment, vad jag kan se. Vad jag förstĂ„tt sĂ„ kör vi 7018 eller 7016 direkt. Och 7014 till nybörjare...

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

zeetorg  
#720585 Hej williamm jag tycker att dina svetsar ser helt ok ut men jag vill ÀndÄ ge nÄgra tips efter att ha tittat pÄ dina bilder.

I bland sĂ„ verkar du ha lite snabb matning, försök att fĂ„ en nĂ„got jĂ€mnare strĂ€ng som hinner bygga upp nĂ„got innan du flyttar elektroden, man ska nĂ€stan se hur smĂ€ltan vill följa med nĂ€r man pendlar (jag vet inte riktigt hur jag skall förklara i text 😀 ). En annan detalj Ă€r att pĂ„ vissa strĂ€ngar sĂ„ verkar du ha en onödig lĂ„ng pendel fram och tillbaka (inte sidled) vilket kan göra att du kanske inte hinner vĂ€rma materialet sĂ„ mycket. Det kan ju i.o.f.s. vara bra ibland men jag antar att det inte Ă€r det du Ă€r ute efter hĂ€r.
Det Àr alltsÄ dom svetsar dÀr du har vÀldigt spetsiga vŽn i strÀngen med lÄnga "skaft".

Det finns mÄnga sÀtt att föra elektroden pÄ, och jag vet inte vad du Àr ute efter sÄ jag pÄstÄr inte att ditt sÀtt Àr fel, utan det Àr mer lite goda rÄd efter hur jag tolkar dina bilder.

Prova Àven att höja och sÀnka strömmen ganska rejÀlt typ 20-30 kanske 40 ampere sÄ ser du vad som hÀnder nÀr svetsen Àr felinstÀlld.

Testa Àven att luta plÄtbitarna i olika vinklar och svetsa sÄ fÄr du se hur det kan pÄverka svetsen.

Ett tips för att trÀna upp fÀrdigheterna kan vara att göra tvÄ streck och försöka att hÄlla sig innanför linjerna men sÄ nÀra som möjligt samtidigt som man försöker att fÄ höjden jÀmnhög.

Lycka till!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720614
zeetorg skrev:Hej williamm jag tycker att dina svetsar ser helt ok ut men jag vill ÀndÄ ge nÄgra tips efter att ha tittat pÄ dina bilder.

I bland sĂ„ verkar du ha lite snabb matning, försök att fĂ„ en nĂ„got jĂ€mnare strĂ€ng som hinner bygga upp nĂ„got innan du flyttar elektroden, man ska nĂ€stan se hur smĂ€ltan vill följa med nĂ€r man pendlar (jag vet inte riktigt hur jag skall förklara i text 😀 ). En annan detalj Ă€r att pĂ„ vissa strĂ€ngar sĂ„ verkar du ha en onödig lĂ„ng pendel fram och tillbaka (inte sidled) vilket kan göra att du kanske inte hinner vĂ€rma materialet sĂ„ mycket. Det kan ju i.o.f.s. vara bra ibland men jag antar att det inte Ă€r det du Ă€r ute efter hĂ€r.
Det Àr alltsÄ dom svetsar dÀr du har vÀldigt spetsiga vŽn i strÀngen med lÄnga "skaft".

Det finns mÄnga sÀtt att föra elektroden pÄ, och jag vet inte vad du Àr ute efter sÄ jag pÄstÄr inte att ditt sÀtt Àr fel, utan det Àr mer lite goda rÄd efter hur jag tolkar dina bilder.

Prova Àven att höja och sÀnka strömmen ganska rejÀlt typ 20-30 kanske 40 ampere sÄ ser du vad som hÀnder nÀr svetsen Àr felinstÀlld.

Testa Àven att luta plÄtbitarna i olika vinklar och svetsa sÄ fÄr du se hur det kan pÄverka svetsen.

Ett tips för att trÀna upp fÀrdigheterna kan vara att göra tvÄ streck och försöka att hÄlla sig innanför linjerna men sÄ nÀra som möjligt samtidigt som man försöker att fÄ höjden jÀmnhög.

Lycka till!


Tack! @zeetorg Det Àr precis den typen av svar jag vill ha.
Du sÀger precis det som jag sjÀlv tyckt att jag behöver bli bÀttre pÄ..
Jag försöker föra elektroden stadigt men jÀmn fart sÄ att det blir en jÀmn strÀng, och hitta rÀtt fart. Jag har inte brÀnt tio pinnar Àn.

NÀr jag fÄtt hem mer pinnar sÄ ska jag fortsÀtta öva men pÄ lite grövre plÄt. den jag hade nu var lite tunn.
Du fÄr gÀrna försöka analysera mina svetsa dÄ i gen..

/Williamm

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

zeetorg  
#720618 👍 👍 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#720735 JĂ€tte bra input zeetorg 👍👍. Bra tips till williamm. Vet att williamm kommer att bli riktigt bra svetsare.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721375 Nu har jag köpt ett packet 46:16 pÄ jula. Jag kollade pris pÄ nÀtet och dÄ sÄg jag att den inta fanns pÄ lager hÀr, sÄ jag tar böket med att bestÀlla och betala via nÀtet. NÀr jag nu ska hÀmta dem sÄ passar jag pÄ att köpa en slaghammare. Och dÀr ligger det tre paket 46:16 i lager! Dem Àr dÄlig uppdaterade, för hammaren som jag bevisligen köpt finns inte hÀller i lager hÀr enligt hemsidan.

SÄ, nu till frÄgan. Ska 46:16 svetsas pÄ + eller - pol? Det stÄr bÄda pÄ paketet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721383 Prova vilket som funkar bÀst. Vad Àr anledningen att vÀlja 46.16 i stÀllet för de mera vanliga 48.00. SÄg att oerlicon special nÀmndes i trÄden dom skulle jag hÄlla mig borta ifrÄn dom kan man ha till att böja till krokar av till att hÀnga upp smÄ saker dom Àr inte gjorda för svetsning.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721384
toker72 skrev:Prova vilket som funkar bÀst. Vad Àr anledningen att vÀlja 46.16 i stÀllet för de mera vanliga 48.00. SÄg att oerlicon special nÀmndes i trÄden dom skulle jag hÄlla mig borta ifrÄn dom kan man ha till att böja till krokar av till att hÀnga upp smÄ saker dom Àr inte gjorda för svetsning.

För att öva lÀgga en jÀmn strÀng med. Vad Àr det för fel pÄ 7016?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721387 Orlekon special Àr den sÀmsta svetstrÄd jag provat den var inte bra till nÄtt men det kanske finns olika varianter av den. Som jag kommer ihÄg det var den sÄ dÄlig sÄ jag köper hellre ett paket 48.00 eller likvÀrdiga Àn kör med specialen om jag fick den gratis och dÄ ska du veta att jag Àr snÄl.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721388
toker72 skrev:Orlekon special Àr den sÀmsta svetstrÄd jag provat den var inte bra till nÄtt men det kanske finns olika varianter av den. Som jag kommer ihÄg det var den sÄ dÄlig sÄ jag köper hellre ett paket 48.00 eller likvÀrdiga Àn kör med specialen om jag fick den gratis och dÄ ska du veta att jag Àr snÄl.

Jag fÄr testa och se. 48:00 gillar jag nÀr jag fÄr den att tÀnda pÄ rÀtt stÀlle...

Jag drog tre pinnar av 46:16 för att testa. Den tÀnder lÀtt och jag fick jÀmnare svets Àn tidigare. SÄ det blir bra för att öva med, och reparera nÄgra utestolar..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721421 NÀr du fÄr lite mera svetsvana kommer 48.00 vara enkla att tÀnda sÄ trÀna pÄ.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721423 SÄhÀr blev det:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#721502 Nu har jag testat en pinne Orlekon special och jÀmfört med 48:00. Jag mÀrkte ingen skillnad i hur dem betedde sig, men jag kan för lite för att mÀrka det. 46:16 Àr i alla fall mycket lÀttare att svetsa med, den bÄde tÀnder lÀttare och gÄr mjukare.

Men jag ska testa lite olika pinnar bÀttre nÀr jag har en större plÄtbit..

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).