Motorsåg och handhållet

Stihl fs 490 - slutat driva

6 inlägg 2101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl fs 490 - slutat driva

pitch73  
#721214 Min ena stihl fs 490 slutade plötsligt att driva (trimmerhuvud på). Det rasslar om huvudet och i vissa vinklar så snurrar den lite grann för att sedan rassla och sluta snurra när den hålls i normal vinkel igen. Min slutsats var att det är vinkelväxeln som gett upp eftersom det var där ljudet kom ifrån. Splinesen på drivstången ser fina ut. Beställde ny vinkelväxel och satte dit, snurrade fint och kändes som att den hakade i fint. Startade sågen och rasslar likadant. Tog fram min gamla 490 och satte på nya huvudet, funkade finfint.

Ställde båda sågarna bredvid varandra och ser att de har olika långa rör. Ska drivstången gå lika långt utanför röret på båda modellerna? Eller har något hänt med stången på den långa modellen? Har mätt både i det gamla och den nya huvudet hur långt det är in till splinesen och det är samma mått. Tycker det vore skumt om det är fel modell på vinkelväxeln eftersom jag kört med den gamla i ett par år utan problem. Sågen köptes beg så vet ej om det är originaldel på sen tidigare.

1627415203_stihl_490_-_olika_roer.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl fs 490 - slutat driva

Hepo  
#721220 Hej kan du dra ut stången å se om det är skador på den i båda ändar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 490 - slutat driva

pitch73  
#721222 Kan kolla det i helgen.
Missljudet kommer dock från huvuddelen så då borde den snurra på bra i motoränden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 490 - slutat driva

Balken  
#721224 Riggröret har åkt ut...släpp skruven vid motorn å skjut ihop

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 490 - slutat driva

JensSkoog  
#721277
Balken skrev:Riggröret har åkt ut...släpp skruven vid motorn å skjut ihop

Ett klassiskt fel, och man felsöker allt annat innan man kollar den biten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 490 - slutat driva

Balken  
#721286 Japp.. Händer ganska ofta man får inte dra den mot motorn för hårt då spricker godset å då blire drygr😳Bara å kolla hur mycket splinsen sticker ut ur röret👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).