Traktorer och processorer

Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

85 inlägg 85792 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

r93  
#721260 Ligger den på 1200 varv tex, går den upp till 1400 runt 10 sekunder, sedan dör den.

Jag luftar inte vid pumpen utan lossar spridarna en i taget, och kör på startmotorn.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

tallen100  
#721261 Troligen skräp någonstans,börja med att ta en titt hur det ser ut i tanken och i glaskoppen....
Men knepigt att det bara händer vid "ryck"

Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

BloM 230  
#721267 Jag limmar in mitt tips från en annan tråd när vår 430 hade samma symptom.

Byt matarpumpen på höger sida.
Vi har en 430 som tvärdog flera gånger när jag körde upp från isen på land. Det blev ett litet skutt varje gång man körde över landkallen och traktorn stannade...
Bytte filter ett efter ett och kollade slangar och blåste med tryckluft men inget hjälpte, traktorn gick en runda till men vid nästa skutt stannade den. Bytte då matarpumpen och inga problem efter det. Ett litet tips om du byter pump, försök få tag i nya gummi tätningar till bränslerören också. Det var lite krångligt att få dom flyttade hela från den gamla pumpen till den nya

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

r93  
#721298 Tackar!

Handpumpen sitter väl på matarpumpen? För den fungerar si sådär, så att felet skulle vara där känns mkt troligt.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

tallen100  
#721304 Ja handpumpen och matarpumpen sitter ihop.
Var oxå lite inne på den, när den inte är riktigt kry brukar dom tjuvstanna lite då och då, och det brukar bli dåligt flöde när man pumpar och luftar vid pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Bert1  
#721360 Lossa inkommande ledning vid matarpumpen så skall det forsa fram bränsle mer rinner det så är det skräp i tanken som täpper.
Enklast brukar va och blåsa baklänges med tryckluft

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Amatörhuggare 62  
#721381 Dom kranarna på tanken, finns inte längre.
Är en packning inuti, som kan korva till sig.
Då får man bygga om. Och det är någon skojig gänga.
Men fanns på Lantmännen.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Amatörhuggare 62  
#722743 Så här får,man bygga.
Å så använda, slangtång

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Amatörhuggare 62  
#722747 Telefon glömmer bilderna ikväll

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

sunkann  
#722758
nomis skrev:Hej!
Fortsätter på denna tråd då vi har liknande problem som beskrivs i trådens titel.
Hjälper en bekant med en BM 430 som inte ville starta efter att ha stått stilla någon månad.
Bränslefilter samt matarpump är bytta. Försökt att lufta enligt alla konstens regler.
Det kommer bra med diesel ur bägge luftningarna på dieselpumpen (CAV DPA) när man pumpar för hand och när man kör på startmotorn. Men:
1. När man öppnar rören vid spridarna så rinner det diesel ur det mittersta oavsett om man pumpar för hand eller kör på starten. (Detta verkar alltså komma från lågtryckssidan?). Ur de andra två rören kommer inget. Jag tror inte att det som kommer ur mittersta röret är tillräckligt för att öppna spridaren, har aldrig hört antydan till att den tänder.
2. När man pumpar med handpumpen får man kortare och kortare "slag" för att till slut inte ha något motstånd kvar. Om man då öppnar en luftning kan man få ut någon halv deciliter diesel innan trycket är slut. Efter det känns handpumpen normal igen. Tyder detta på att det finns luft någonstans som komprimeras?

Vore otroligt tacksamt med tips på fler saker att kolla innan vi "ger upp" och byter insprutningspump eller beställer transport till verkstad...


Låter som symptomen faderns traktor hade när jag rev hans cav pump. Inget jätte konstigt ingrepp, ta det lugnt med många kort bara.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 23991&lv=0
Tvätta bränslets väg hela vägen till tanken bara så du slipper ta isär två gånger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).