Friluftsliv, Naturturism

Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

54 inlägg 19457 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Fredrik Reuter  
#720967 De senaste dagarna har Allemansrätten och Strandskyddet blivit en het fråga. Troligtvis återstartade debatten genom regeringskrisen och sedermera Centerpartiets krav på stärkt äganderätt för skogsägare. Debatten om allemansrätten är just nu het och kan kanske sammanfattas med att Miljöpartiet anser att Centerpartiets krav är orimliga och hotar att på sikt avskaffa Allemansrätten eller i alla fall urholka den. Centerpartiet å sin tur anser att frågan har blivit oproportionell och säger att varken Allemansrätten eller Strandskyddet är hotat.

Som grädde på moset så har frågan om Allemansrätten och hur den rimmar ihop med EU:s nya skogsstrategi tagits upp. Detta i kontexten att skogsägare skulle kunna få lägre inkomster av ex. "frukter och bär" då allemansrätten ger vem som helst rätten att plocka dessa på privat mark.

Troligtvis kommer detta bli en het fråga långt in på hösten och det kan därför vara bra att ha en tråd igång där vi diskuterar Allemansrätten och Strandskyddet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Brorsan  
#720973 Nu är det ju fler som ifrågasätter allemansrätten.
Både länsstyrelserna och Naturvårdsverket i norrlandslänen har börjat ifrågasätta den i dess nuvarande form pga slitaget vid populära turistmål.
Samerna detsamma pga störningar.
Allt enligt SVT.
Bra att det är andra än "vanliga skogsägare" som börjar prata om det.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Bosse1  
#721026 Ska vi anpassa oss så är det väck med den.


Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Järnoxen  
#721033 Det fungerar helt klart inte på ett bra sätt med allemansrätten i dess nuvarande form men jag tror att det är mycket få, om några, som inte kan se något positivt med det ursprungliga syftet med allemansrätten, så jag tror inte lösningen är att avskaffa den.

Allemansrätten behöver ses över från grunden och om det ska bli bra så kan det inte göras utav storstadspolitiker, utan av de som bor och verkar i den svenska naturen.

Brott, översteg och utnyttjande måste straffas och folk måste utbildas om sina rättigheter men inte minst sina skyldigheter.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Älgfoderodlare  
#721179 Utan allemansrätt så skulle ju möjligheten till utveckling av naturturism o liknande, kunna förbättras på landsbygden. Strandskyddet är ett stort hinder för markägare att kunna sälja / utveckla sitt företagande via fler platser som kan nyttjas för sitt läge / miljö o utgöra en större möjlighet att bo o leva i hela Sverige ! Att själv äga såna möjligheter o sen bli begränsad av en lag, som ger allmänheten större tillträde till min mark än jag själv, är i grunden helt fel !

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Sörlänningen  
#721180 Att avskaffa allemansrätten är det ju i princip ingen som vill. Men jag tycker att det vore rimligt att begränsa dess tillämpning på kommersiell verksamhet. Alla skall få plocka bär i min skog, men jag tycker att det är rimligt att företag som kommersiellt vill plocka bär i min skog skall behöva få mitt medgivande. Det tror jag i längden är bättre för alla.

Det nuvarande strandskyddet är ju helt befängt. Jag känner många som försvarar det, men de kan inte ha satt sin fot på landsbygden. Det är ju självklart att man inte kan ha samma regler i Stockholm som ute i värmländska elelr småländska skogar.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Brorsan  
#721184 Det går inte att ha samma regler i hela Stockholms län heller.
Hade jag haft huset mer än 300 m från stranden hade jag haft full förfoganderätt över min tomt.
Nu kan jag inte flytta en jordhög eller anlägga ett trädgårdsland utan att en avundsjuk miljömupp på kommunen eller länsstyrelsen säger stopp (du förändrar förutsättningarna för djur och växtliv).
Kommer dom på att jag hugger ner alsnåren vid stranden vart 5e år åker jag väl i fängelse för miljöbrott.

Som ni märker tycker jag inte att strandskyddslagen fungerar något vidare.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Älgfoderodlare  
#721188 Det mesta tycks ju gå mot ytterligheter, där miljö går många steg före möjlighet ! Och det är ju så vitt skilda förutsättningar i olika delar av landet. Vi kan inte ha en enhetlig skogsagenda som bygger på samma krav mot samma mål i HELA landet. Men strandskyddet har blivit en sådan, där alla vatten ges samma värde o så är det inte. Men med en förändrad lag, kan förutsättningar bli bättre där de idag är obefintliga !

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Sörlänningen  
#721192
Brorsan skrev:Det går inte att ha samma regler i hela Stockholms län heller.
Hade jag haft huset mer än 300 m från stranden hade jag haft full förfoganderätt över min tomt.
Nu kan jag inte flytta en jordhög eller anlägga ett trädgårdsland utan att en avundsjuk miljömupp på kommunen eller länsstyrelsen säger stopp (du förändrar förutsättningarna för djur och växtliv).
Kommer dom på att jag hugger ner alsnåren vid stranden vart 5e år åker jag väl i fängelse för miljöbrott.

Som ni märker tycker jag inte att strandskyddslagen fungerar något vidare.



Jag håller med. Jag har skog i Småland, men bor lantligt i en del av Stockholms län där man borde få bygga mer strandnära. Tycker jag, men alla håller uppenbarligen inte med.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Knagge  
#721198 Jag tycker att man inte skall få bygga nytt under gränsen för 100års vattenflöde. Den är olika i alla vattendrag. Det görs idag och sen skyller man på klimatförändringar när det blir översvämningar.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Lars Lundqvist SLU  
#721202
Sörlänningen skrev:Alla skall få plocka bär i min skog, men jag tycker att det är rimligt att företag som kommersiellt vill plocka bär i min skog skall behöva få mitt medgivande. Det tror jag i längden är bättre för alla.

Allemansrätten ger rätt att plocka bär och svamp ”för husbehov”, men inte för kommersiellt bruk. Det enda som krävs är väl att någon markägare gör rättssak av det hela. Men gissa om det skulle ge badwill. I debatten framställs det ju tvärtom som om de som plockar kommersiellt gör en god sak som tar tillvara nåt som annars skulle gå till spillo helt i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Fredrik Reuter  
#721217 Har det blivit ändringar ang detta Lars?
Jag kollade på Naturvårdsverket tidigare idag och hittade inget om att svamp- och bärplockning begränsas till "husbehov"?
Endast förslag till ändring att detta borde ingå, men det är ju motioner från politiker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721219 Tänk på att Naturvårdsverket är inga lagstiftare. De var myndighetsaktivister långt innan ordet var uppfunnet. I den ursprungliga sedvanerätten ingick bara att ta sig en näve bär att äta medan man passerar.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Fredrik Reuter  
#721227 Visserligen har denna PDF några år på nacken men tar upp ganska många saker om Allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/Documen ... f?pid=3915

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Lars Lundqvist SLU  
#721250
Fredrik Reuter skrev:Har det blivit ändringar ang detta Lars?
Jag kollade på Naturvårdsverket tidigare idag och hittade inget om att svamp- och bärplockning begränsas till "husbehov"?

Ja, jag skulle nog hävda att det skett en svängning där.
I äldre böcker om friluftsliv användes ofta just den formuleringen "till husbehov", men Naturvårdsverket har en betydligt öppnare skrivning om just bär och svamp där även kommersiell plockning accepteras. Men det finns andra sidor på nätet där den gamla formuleringen finns kvar.

Rent generellt rymmer den svenska skogen bär och svamp så det räcker och blir över, men det finns ett väldigt utilitaristiskt synsätt, lite Lutheranskt, på bär och svamp som inte gäller för annat i naturen och som jag tycker är ganska intressant. Skogsbär och svamp är en naturresurs som vi hypotetiskt skulle kunna äta, och då beskrivs det ibland som ett slöseri att låta bär och svamp ruttna bort i skogen. Som om naturens högsta syfte är att finnas till för oss människor. Så resonerar vi ju inte om annat i naturen numera, men just när det gäller bär och svamp finns det gamla synsättet kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).