mån 26 jul 2021, 20:59#721076
Svårt att säga vad som hänt, mycket beror ju på sågens allmänna skick och så.
Att köra barkborreträd är jäkligt dammigt så det är inte helt ovanligt med igensatta kylflänsar (mix av kåda, olja och damm). Ett hårt liv helt enkelt. Igensatta kylflänsar är bristande underhåll och inte garanti då t.ex.
Vore intressant att veta hur skärningen ser ut.
Aspen2 (oljeblandad) har vi aldrig haft några problem med. Däremot Aspen4 (ren bensin) men har man tankat det får man skylla sig lite själv och ta det på klanterikontot
Generellt brukar ÅF få avgöra om det är garanti eller inte, sällan tillverkarna lägger sig i där. Det är mer om det är tveksamma fall, de har tillräckligt att göra ändå på serviceavdelningarna både på Stihl och Husqvarna.
Är det tveksamt borde din ÅF kunna skicka sågen till Stihl så får de ge ett mer utförligt utlåtande själva, men det brukar ta ganska lång tid.
Kan vara värt att ta en diskussion med åf igen, de måste ju kunna säga hur skärningen ser ut. Insug/utblås/runt om t.ex.
Blir alltid lite konstigt att såga (fniss) ett märke kategoriskt p.g.a problem med en produkt. Stihl har t.ex. betydligt lägre reklamationsfrekvens än Husqvarna på svenska marknaden. Alla produkter kan gå sönder, men att säga att Stihl är kass baserat på en skuren motorsåg blir lite hårt.
Här är garantivillkoren:
https://www.stihl.se/garantier.aspxSen är det ju ÅF du har ett avtal med så det är väl dem du ska gå på lite mer i så fall.
Fixar med lite allt möjligt.