Öppna kategorin

Fonder ?

7 inlägg 2361 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fonder ?

sunkann  
#720897 Finns det några experter inom fonder här inne ?
Har efter hus flytter fått x slantar på kontot. Mina tanke var att månads köpa fonder för dom slantarna under 5 år, för att senare trappa ned till en nivå som känns rimlig efter inkomsten.
Fråga ett: Tänker jag rätt?
Fråga 2 : Hur vet man vilka fonder man ska köpa?

Har inget intresse att kolla börsen /diverse tidningar varje vecka för att analysera kommande köp/sälj utan helt enkelt köpa något varje månad i ur och skur som skall ge avkastning. Vad har publiken för råd?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fonder ?

JörgenO  
#720904 Det kan vara klokt att sprida inköpen under en period om man är orolig att köpa ”på toppen ”.
Att dra ut det över en femårsperiod kanske kan vara lite väl långt då du ändå verkar ha en lång sparhorisont, dvs du behöver inte pengarna de närmaste fem åren.
Prata med en bankrådgivare om lämpliga fonder. Alla storbanker har breda fonder med stor riskspridning, både mellan olika aktiemarknader och även blandfonder om man önskar lite lägre risk (och avkastning) över tiden

Avatar Fallback

Re: Fonder ?

jannee  
#720910 Handla NU, välj mellan småbolagsfond och eller teknikfond.
Finns flera aktörer som till tillhandahåller dessa.
Institutet som tillhandahåller dessa tar en årsavgift, olika mellan olika aktörer.
En del aktörer är skickligare än andra men årsavgiften kan även den spela en viss eller stor roll.
Ovan är det bekvämaste men kanske även det mest ekonomiskt fördelaktiga om man är måttligt intresserad.
När man sparar i aktier/fonder handlar det om ett LÅNGSIKTIGT sparande.

Avatar Fallback

Re: Fonder ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720911 Sök ut de billigaste indexfonderna du hittar, och lägg in allt på en gång. Tex en tredjedel var av svensk europeiska och amerikanska indexfonder. Så en eller två ggr per åt så justerar du så att du säljer lite av de som gått bra och köper lite av de som gått dåligt så du fortfarande har en tredjedel var.

ISK är antagligen det bästa valet.

Kör så med mina pensionsfonder sedan 7 år tillbaka. Glömmer av att jag har det, din post påminner mig om att jag inte har balanserat sen januari, dags att göra det nu. 🙂

Det finns lite teori bakom, om du vill läsa mer:
https://www.investopedia.com/terms/e/ef ... ontier.asp

Avatar Fallback

Re: Fonder ?

Vilsten  
#720922 Öppna ett ISK-konto för att köpa fonder, ger idag ett enkelt ägande till en lågskatt.

Att sprida ut inköpen kan vara skönt för psyket, speciellt nu när börsen är ganska högt värderad. Satt själv in ett större engångsbelopp nyligen, spred ut det över 10 mån. Även om jag med facit i hand förlorade lite på det så gjorde det att jag sov gott om natten. Med det sagt, 5 år är alldeles för lång tid!

Tycker inte du ska lyssna för mycket på "rådgivare" på banken. De är säljare som ofta får provision på det de säljer.

Ett enkelt och passivt sparande består av breda indexfonder Typ Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära, vill du krydda till det lite (öka avkastning men också risk) kan du med fördel ta rygg på de största svenska finansfamiljerna genom Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller som ett alternativ köpa någon småbolagfond.

Tycker inte man ska ha räntefonder idag. Räntefonder sjunker i värde med stigande ränta och stiger i värde med sjunkande ränta. Känns inte som att räntan kommer att bli så mycket lägre.

Avatar Fallback

Re: Fonder ?

jannee  
#720935 Aktier är idag dyra likväl skogsfastigheter, borde logiskt sett minska i pris, så har vi resonerat under de senaste 50 åren, ändå fortsätter allt uppåt.
Fundera lite över aktier med en stark utdelning, ett i mitt tycke säkert långsiktigt sparande.

Avatar Fallback

Re: Fond

Reymond  
#720959 Även om man inte känner för aktiehandel då det för många verkar krångligt, så råder jag ändå att prova på. Det är mycket enkelt idag via
Som exempel kapitalförsäkring i en typ Nordnet eller Avanza depå. Du kan även enkelt handla fonder i dessa, dvs ha både och.
Man följer med dagligen vad som händer i världen om man har en 10-20 olika aktier.
Håller med Jannee att aktier med hög utdelning är bra. Vidare kan du ha en större andel investmentbolag typ Kinnevik, Investor osv. Är ju samma innehåll som i en del fonder, men ingen fondavgift.
Som krydda kan man ha en liten del i det man brukar kalla förhoppningsbolag. Vad man själv tror har en framtid. Dock stor risk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).