Motorsåg och handhållet

Ny liten såg från Stihl

18 inlägg 3465 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny liten såg från Stihl

johan eriksson  
#720598 Stihl lanserar en ny liten bensinsåg i höst, MS162.
Verkar inte finnas någon info på svenska än.

https://www.stihl.de/de/p/kettensaegen- ... 162-138968



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny liten såg från Stihl

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720610 Für Privatanwender und Hantwerker står det. Inget för riktigt skogsbruk alltså.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

johan eriksson  
#720611 Nej, det verkade som den skulle ersätta MS170/171 som jag förstod det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Williamm  
#720612 Låter troligt. Den är i alla fall väldig gullig..
1627030875_ms162-2.jpg
1627030875_ms162-1.jpg

Avatar Fallback

Re: Ny liten såg från Stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720615 Gammaldagse tannklokk på ho

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Norrmann123  
#720617 Men den var ganska tung för att vara en liten 30cc, C-BE versjonen väger 4,8 kg uten svärd ock kjedja. (Samma som min 50cc Echo CS-501 SX faktisk....)

https://www.stihl.de/de/p/kettensaegen-motorsaegen-ms-162-138968#ms-162-c-be-138973

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

svampbob  
#720622 I Johans ursprungliga länk är vikten 4,5 kg och i Norrmans länk är det 4,8 kg både från Stilhs hemsida och utan skärutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720627 Hm, undra vad en motsvarande batterisåg från Stihl skulle väga...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny liten såg från Stihl

axwell  
#720636
Niking skrev:Hm, undra vad en motsvarande batterisåg från Stihl skulle väga...
/Niklas


Å här kom det som ett brev med gamla posten; ett inlägg med batterisågen som jämförelse.
Det gick snabbt att skita ner även denna tråd. 👎

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Williamm  
#720639
svampbob skrev:I Johans ursprungliga länk är vikten 4,5 kg och i Norrmans länk är det 4,8 kg både från Stilhs hemsida och utan skärutrustning.

Det är för att Johan länkade till den med vanlig kedjespänning, och Norrman till den med verktygslös kedjespänning..

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720644
axwell skrev:
Niking skrev:Hm, undra vad en motsvarande batterisåg från Stihl skulle väga...
/Niklas


Å här kom det som ett brev med gamla posten; ett inlägg med batterisågen som jämförelse.
Det gick snabbt att skita ner även denna tråd. 👎


Tycker nog att jag ställde en högst relevant fråga i sammanhanget. Således ingen "nedskitning" av tråden.

För trots allt, så är de angivna 4,5 kg respektive 4,8 kg väldigt tungt för en så pass liten såg. Som jämförelse kan ju nämnas att en MS 241 väger 4,5 kg enligt spec. Å den sågen ska ju ha en helt annan kapacitet än den nya MS 162.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

svampbob  
#720649
Niking skrev:
axwell skrev:
Niking skrev:Hm, undra vad en motsvarande batterisåg från Stihl skulle väga...
/Niklas


Å här kom det som ett brev med gamla posten; ett inlägg med batterisågen som jämförelse.
Det gick snabbt att skita ner även denna tråd. 👎


Tycker nog att jag ställde en högst relevant fråga i sammanhanget. Således ingen "nedskitning" av tråden.

För trots allt, så är de angivna 4,5 kg respektive 4,8 kg väldigt tungt för en så pass liten såg. Som jämförelse kan ju nämnas att en MS 241 väger 4,5 kg enligt spec. Å den sågen ska ju ha en helt annan kapacitet än den nya MS 162.
/Niklas


Billiga sågar brukar vara tunga sågar och denna såg som verkar kosta under två tusen kr är helt riktad mot ytterst sällan användarna.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

HannuRöj  
#720658 Som jämförelse MS 194 är boda lättare och kraftigare. 3.6 kg 1.4kw. Enligt Stihl passar den även ungskogar så MS194 är Stihls minsta motorsåg som plaseras i semiproffsklassen.
Även den minsta Echo har ganska bra specs, kostar inte mycket mer än 162 och är säkert mer anvädbar. 😀

Användarvisningsbild

Re: Ny liten såg från Stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720666 Vet att både Stihl och Husqvarna även har batterisågar, som är både lättare och starkare än denne MS 162.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny liten såg från Stihl

jannee  
#720670 Varför i helsikotta blanda in batterisågar tillsammans med Stihls MS 162.
Bättre vore att Niking själv får en EGEN tråd där han kan framhävda batterisågens förträfflighet.
Min tro är att folk inte är dummare än att de använder rätt verktyg vid rätt tillfälle och efter sin ekonomi och gottfinnande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).