Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27423 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

syre  
#720567 Debatten om blandskogar och om det är bra eller dåligt är mycket beroende på lokala förhållanden .De av oss som har erfarenhet av vallodling vet att en blandning av arter ger högre skörd än renbestånd, detsamma bör gälla även skog. Boende i västsverige med hygglig bonitet planterar jag gran 330*330cm och efter var 7 rad blir det en väg på 430cm. jag släpper upp lika många lövträd (mest björk) imellan granarna. det ger c:a 1500 träd per ha. Hittills efter 10 år ser det väldigt bra ut, träden är lika höga men björken är något grövre. Tanken är att göra en gallring ungefär när träden når 16 m höjd och då ta bort den mesta björken. Olikåldrig skog kan fungera för en liten minoritet, om man tar upp mindre kalhyggen får man ändå en varierad skog.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Vedproducent  
#720568 Det här blir mer galet ju mer man tänker på det. Känner mig ganska trygg med att förnuftet ändå vinner till slut i detta fallet. Ett förslag som går precis i motsatt riktning mot vad vårt klimat behöver. Tur man kan tänka själv som någon här brukar säga.
https://www.landskogsbruk.se/skog/bryss ... HFy4GYxIys

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Sjögården  
#720577 Vi får hoppas på det bästa,förnuftet brukar vinna till slut. Trots allt är många beslutsfattare medvetna om den brukade skogens betydelse för sysselsättning och samhällsekonomi.
Jag måste säga att Skydda skogen,Greenpeace, SNF och Miljöpartiet stampar på min yrkesstolthet.
Om det tycker jag inte… 😢

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Värmlänning  
#720579
ulf 1 skrev:För några år sen gjordes en undersökning av vad befolkningen i Hallifax, Kanada tyckte om kalhuggning, endast 2% tyckte det var bra, 72% ville förbjuda.
Jag undrar om det finns någon industri metod som är så avskydd, det är nog inte så märkligt att politiker börjar fundera på vad man ska göra med vårt skogsbruk.
Jag anses ju som elak, men jag beskriver bara verkligheten, kan den vara elak, mitt ordval är ett svar på mupptjatarna så där är vi kvitt, mobbing kan det aldrig bli då man inte kan mobba någon som är starkare, det funkar inte så.

Nyzell, en ny undersökning i Hällefors kommun 99 av 100 tycker att du har ballat ut totalt!!
Väx upp

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720581
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Man kan väl säga att den ev. nya skogsstrategin, bäst beskriver det jag försöker skapa i skoglig väg o lite till.

Nej, EUs skogsstrategi säger att du inte får slutavverka dina bestånd.


- Nej, EU's ev. skogsstrategi säger att vi inte kanske får KALAVVERKA i den omfattning som sker idag. Men att vi MÅSTE avverka skog är helt ofrånkomligt ! Skillnaden kan ligga i HUR o i VILKEN grad som avverkningarna sker. Ett ev. beslut kan ligga vid nivån, att en maximering av antalet ha som får slutavverkas blir beroende på markägarens tot. innehav o bestånd, som blir det mest rimliga / logiska. Men för att kunna utveckla o förändra denna nivå, så kan ju mark / skogsägaren höja sin tot. skogsvolym / areal genom att ha ex. lägre gallringsgrad, ökad andel blandbestånd etc. Men de som idag har certifiering o förpliktigar sig att avsätta x antal ha som biotopskydd, naturskydd etc., så bör ju även en avräkning bli aktuell för att kompensera för en ev. begränsning för hur mycket man kan avverka. Inget är ju spikat än o om nu de flesta skogsägare ser sig om i backspegeln, så inte bör den nya strategin bli en bila i vårt skogsbruk ! Snarare tvärt om ! Att fullvuxna träd av önskad art, vrakas idag är väl en sån fråga som bör diskuteras ! ? En framtida marknad som ger bet. efter volym, är ju att applådera ! Vi är ju den faktor som kan skapa denna utveckling ! Frågan är, - är vi beredda att anta den utmaningen ? ! Förändringar kan vara skrämmande, men i detta fallet borde den vara självklar ! Alla som följt utvecklingen i hur priset på råvaran har gått ner till nackdel för producenten, borde inte tveka !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#720584 Hur tänkte du få upp ny tallskog utan att kalhugga?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720586
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur tänkte du få upp ny tallskog utan att kalhugga?


Genom att kalhugga, fast i andra proportioner ! Jag tror nog att den ev. nya strategin vänder sig mot storleken i första hand o inte sättet. Om nu medel hygget är drygt 3 ha i Sverige, så en förmodad minskning för oss privatskogsbrukare ner till 1,5 eller 2 ha är ingen katastrof. Det blir nog andra som får ta den smällen ! O utan gallring så blir effekten försumbar ! Läs om Urban Nilsson's försök om gallring en gång till. Kanske också om Br. Eriksson i Hyssna. Vi blir vad vi gör oss till !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#720587 EU:s nya skogsstrategi nämner inget om att det skulle vara hyggesstorleken som är problemet.

"Conversely, some other practices should be approached with caution, notably these which affect above ground biodiversity, and cause the loss of carbon in the roots and part of the carbon in the soil. These silvicultural practices include clear-cutting, for which environmental and ecosystem concerns,, including the needs of certain species, should be increasingly taken into account. These practices should be used only in duly justified cases."

I en fotnot förtydligas detta:
"These should be used only in duly justified cases, for example when proven necessary for environmental
or ecosystem health reasons"

Ditt skogsbruk förväntas istället följa nya principer:

"Also, management practices like uneven-aged and continuous-cover forestry, sufficient quantities of deadwood, regulation of wildlife densities and the establishment of protected habitat patches or set aside areas in production forests help ensure long-term environmental and socio-economic viability of forests."

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Sjögården  
#720593
syre skrev:Debatten om blandskogar och om det är bra eller dåligt är mycket beroende på lokala förhållanden .De av oss som har erfarenhet av vallodling vet att en blandning av arter ger högre skörd än renbestånd, detsamma bör gälla även skog. Boende i västsverige med hygglig bonitet planterar jag gran 330*330cm och efter var 7 rad blir det en väg på 430cm. jag släpper upp lika många lövträd (mest björk) imellan granarna. det ger c:a 1500 träd per ha. Hittills efter 10 år ser det väldigt bra ut, träden är lika höga men björken är något grövre. Tanken är att göra en gallring ungefär när träden når 16 m höjd och då ta bort den mesta björken. Olikåldrig skog kan fungera för en liten minoritet, om man tar upp mindre kalhyggen får man ändå en varierad skog.

Har samma erfarenheter, det går att jobba med mycket lövträd i barrskogen men man måste återkomma tätare med röjningarna och gallringarna för att inte huvudstammarna skall trängas och piskas i topparna.
Jag som finns på ostkusten med tallen som huvudträdslag har bara björken som utfyllnad, det är för lite nederbörd för att få någon riktig tillväxt på björken.
Tycker att mycket löv i ungskogen är positivt och gödslingseffekten av nedröjda lövträd flyttar kvävet från plantstadiet till när kvävet behövs bättre.
Vet inte om det finns forskning på det men jag röjer med ryggburen kedjeröjsåg och har funnit att totalröjning eller lövsanering både är onödig,arbetsam och dyr. Har lärt mig ett helt annat arbetssätt i röjningen med denna metod.
Fuskröjning säger en del men mycket viltfoder blir det och man skyddar huvudstammarna bättre.
När jag går ur förstagallring är lövet kvar i surdrag,i kantzoner mot åker och vatten.I övrigt är det tallen och lite gran som är det som växer volym och pengar.
Har några lövbestånd för certifieringens skull men det mesta lövet finns i betena och där passar det bäst. 😉

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Icegrip  
#720594 En viktig del i EU’s strategi att vara vaksam över är kartläggandet av äldre skog. De skriver så här:

”All primary and old growth forests, in particular, will have to be strictly protected. Their estimated cover is only around 3% of EU forested land and patches are generally small and fragmented”

Läser man vidare är detta något som kommer tas fram så fort som möjligt:

”The Commission is working in cooperation with Member States and stakeholders to agree, by the end of 2021, on a common definition for primary and old-growth forests and the strict protection regime. Member States should urgently engage in completing the mapping and monitoring of these forests, and ensuring no deterioration until they start to apply the protection regime.”

Efter ytterligare läsning av referenserna som anges hittar jag denna preliminära karta, som kanske ändå ger en fingervisning:

1627020574_da40a497-136f-4f05-a247-85232c0d290e.png


Tittar vi närmare ser vi att mycket skogar där det råder hög sannolikhet att hitta de äldre skyddsvärda skogar ligger i Värmland och Dalarna:

1627020592_412701b9-29c0-4b8d-9e4b-a96378fc1141.png


Källa:https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC124671/maes_policy_narrative_primary_old_growth_forests_-_report_v4.0_pdf_2.pdf

Jag kan tänka mig att denna kartläggning av den äldre ”obrukade” skogen kommer kunna driva på avverkningarna den närmaste tiden? Även om jag inte läst så mycket om det ännu, så känns det rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Sjögården  
#720595 Jo det stämmer nog, men det blir nog mycket sena gallringar utan avverkningsanmälan.Timmerställningen har fått sin renässans.
Jag törs då inte lämna in hyggesanmälan utan snö på backen och maskinerna på plats sex veckor efter hyggesanmälan.
Här jobbar den ideela naturvården systematiskt och en så utrotningshotad och fridlyst art som knärot har nog aldrig hittats i stor mängd som i år.
Och alltid efter hyggesanmälan… 😉

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Bosse1  
#720600
Icegrip skrev:En viktig del i EU’s strategi att vara vaksam över är kartläggandet av äldre skog. De skriver så här:

”All primary and old growth forests, in particular, will have to be strictly protected. Their estimated cover is only around 3% of EU forested land and patches are generally small and fragmented”

Läser man vidare är detta något som kommer tas fram så fort som möjligt:

”The Commission is working in cooperation with Member States and stakeholders to agree, by the end of 2021, on a common definition for primary and old-growth forests and the strict protection regime. Member States should urgently engage in completing the mapping and monitoring of these forests, and ensuring no deterioration until they start to apply the protection regime.”

Efter ytterligare läsning av referenserna som anges hittar jag denna preliminära karta, som kanske ändå ger en fingervisning:

$matches[2]


Tittar vi närmare ser vi att mycket skogar där det råder hög sannolikhet att hitta de äldre skyddsvärda skogar ligger i Värmland och Dalarna:

$matches[2]


Källa:https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC124671/maes_policy_narrative_primary_old_growth_forests_-_report_v4.0_pdf_2.pdf

Jag kan tänka mig att denna kartläggning av den äldre ”obrukade” skogen kommer kunna driva på avverkningarna den närmaste tiden? Även om jag inte läst så mycket om det ännu, så känns det rimligt.


Ja Big data är ett hot mot mångfalden så här ser det ut i ett annat EU land..här går det inte åka runt i landskapet.
1627024113_screenshot_from_2021-07-23_07-01-52.png



Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720607 Någon var bekymrad över hur det skulle gå med arbetstillfällen i Sverige när vi förbjuder kalhygge, det verkar som den personen är dövblind, jag har just skrivit att skogsindustrin i Tyskland ger 1,2 miljoner jobb, på halva Sveriges skogsyta, jag har visat hur lilla Litauen med 3 miljoner hektar har dubbelt så många skogsarbetare och dubbelt så många jobb i träindustrin.
Det är ju läskigt hur korkade ni är, att vi får förmyndare och EU lagar är ju bara väntat, det är ni korkskallar som orsakat detta, ni är som fotbollshulliganerna, som förstört för familjer att inte kunna gå på fotboll längre, för några dårar står och vrålar utan hjärna.
Tyskland och Litauen bedriver skogsbruk (med få undantag) exakt som EU nu kräver, för dom är det inget besvärligt beslut, som jag tjatat och varnat nu i 10 år så fick vi förmyndare för vårt idiotiska skogsbruks skull, antagligen är vi orsak till att hela Europa nu får hårdare lagar, ingen kommer om 10 år begripa hur fan vi kunde ägna oss åt att kalavverka vår natur.
Det är dags att de fellärda Jägmästarna tar och drar en gammal filt över sig och släpper fram människor som förstår hur en natur fungerar.
Någon undrar om jag sågat upp de 2000 stockar jag tog ner i vintras, nä inte allt, det är nämligen så att om man tar ner träden på vintern när det är fruset i marken, så behöver man inte ha bråttom, idiotin att såga träd på somaren är en av de saker som vi kommer att få lära om, men där är det inte 10 år utan 50 år framåt, ibland är jag lååångt före min samtid.
Men visst, snart är det färdigsågat, det mesta blir block, vilket jag förklarat i nån video varför.
Men jag tar det en gång till, när jag sågar upp blocken framåt hösten eller nästa år så ser jag hur sprickorna ser ut, raka är toppkvalitet, ju sneare ju mindre fina saker kan du göra när du sågar upp blocken.
Alla träd är individer, de går inte att behandla som en homogen grupp, som vår dysfunktionella industri tycks tro i Samhall verkstaden, att köra in en hög virke i torken och efter en vecka skicka till en brädgård är så galet att man borde åtalas för bedrägeri, 20%fuktkvot innuti och 6% på ytan för att få det godkända snittet på 16%, skapar propellrar när dom sen ligger och torkar på Byggmax eller Bauhaus, idioti, men det är vad deras hjärnor har tänkt ut.
Brädor, reglar och plank ska ligga ute och långsamt bli 17-18% rakt igenom, under några månader, eller så kan du ta ditt vinteravverkade nysågade virke och bygga in direkt i konstruktioner, ska det användas inne och så fortsätter du att torka inomhus, det är viktigt att konsumenter får rätt virke till det dom ska göra, idag finns inga kunskaper kvar, där de borde vara.
Varför 17-18 då, jo det är där fuktkvoten ligger i virke som ligger ute, vridningen i en planka är dubbel så stor mellan 18% till 6%, som den är ner till 18%, det har man aldrig förstått på dagen brädgårdar.
När en Gran eller Tall växer, börjar det alltid växa vänstervridet, det övergår i att växa rakt (generellt mer eller mindre givetvis, det är individer) under medelåldern 40-70 år, sen blir det högervridet, lite som människors politiska inställning, (jag var tvärtom, givetvis).
Det är trädets växtsätt som man ser efter ett par månader när blocken torkar, så man kan såga rätt saker ur det, märgen, den vänstervridna, är ett skit, men då är vi inne på långa utläggningar, så jag stannar här.
En sak till som ni nu undrar är hur går det med borrar om granarna ligger hela sommaren, nää inga borrar i mina skogar, tror inte heller de gillar vintersågat, men en sak till då som ni undrar, blånad, nää inte det heller, de behöver betydligt mer vatten för att komma till, det är därför man sågar när det är fruset i backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720619
bodaedet skrev:Å växtzoner å jordarter är ju exakt lika Ulf i Bergslagen och Lettland 😉

Är ju inte ens lika i olika delar av våran kommun.

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720620
Hanatorp skrev:Det handlar om packasching Ulf. Dvs att tillverka bl à kartong och andra emballage. Där ligger Tyskland högt på grund av att Tyskland har mångdubbelt med människor.

Men inget massabruk ? De köper väl mesta massan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).