Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162029 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

masyngel  
#720129 Hej.
Tänkte störa lite i semestertider, lite grann på grund av det som diskuteras i Frankrike. Vilket också snackas om i Italien.

Tänkte hoppa över pro och no, och allt annat elände I största möjliga mån.

Jag har förstått att I Sverige har 70% tagit skotten, Ang Norge har jag ingen aning.

Ett svenskt Green pass gäller 3 månader, ett Italienskt 9 månader, en italiensk ssk måste vaccinera sig, även om denna har antikroppar, vissa får inte antikroppar av vaccinet.
Här skriver man på en deklaration som befriar alla andra från ansvar, när man vaccinerar sig.

Vi har haft utegångsförbud, böter, kontroller, mask och stängda verksamheter. Även i Frankrike.

Människor är rädda, de vaccinerar sig för de vill inte stanna inne längre, då vi förväntar oss nya begränsningar efter sommaren. De resignerar.
Och vänder sig mot de som inte vill vaccinera sig, skuldbelastar yngre som umgås I grupp.

Jag är svensk och ansåg det vara normalt att tappa en årsinkomst genom att göra militärtjänst. Att vara solidarisk.

Efter 17 år I Italien har jag även lärt mig något helt annat...

Är mest nyfiken på att höra hur tongångarna går hemma, kanske kan vi byta tankar.

Planerar hursomhelst att sticka härifrån, orkar inte längre.
😞

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

masyngel  
#720132
1626696745_golf_20210701132923756_2e9b6e46ca83a46169a8fe57d7237fdc-1-1152x768.jpg
Våran specialgeneral, komplett med 5G antenn.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#720138 Kan bara "prata" för mig själv och eftersom jag är gammal (pensionär) kanske jag reagerar/fungerar lite annorlunda.
Har levt mer eller mindre exakt det senaste året som jag brukar.
Umgås med de som jag brukar utan några speciella begränsningar.
Tar "kanske" lite mer avstånd mot andra kunder när jag/vi handlar.
Har nog gått så pass långt att vi inte ens pratar om Corona eller dess smittorisker.
Livet har återgått till det normala för många av oss.
Visst det förekommer begränsningar i affärer, framförallt står folk i kö utanför Systemet, men på badstränderna (nu i värmen) ligger folk som packade sardiner i en burk.
T.o.m. i nyhetsmedia (tv - radio) är det inte bara Corona.
Barnbarnen leker med sina gamla kompisar och vi umgås med deras föräldrar (en del vaccinerade, andra inte) utan att hålla några speciella avstånd.
Vi har likadana trädgårdsfester som vi alltid haft, med fler och fler småungar för varje år - livet har i stort sett återgått till det normala.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

masyngel  
#720157 Tack jannee för din berättelse.

Skulle gärna höra fler reflektioner, har varit väldigt isolerad sedan november pga åtgärder samt det faktum att man inte kunde arbeta.

Har tyvärr tappat farten här, för många människor runt mig som antingen har problem, som svikit eller bara försöker överleva.

Med familjen pussas vi och allt är normalt, nästan. Gamla och unga.

Fyra av mina vänner har dött i år, ålder mellan 48 och 57. Två I Sverige, två här. Tre infarkter och en gammal klasskompis av covid, han var tyvärr stor som en whiskytunna...

Fattar ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

halvproffs  
#720162 Har inte varit några stora förändringar för oss. Har alltid många timmar i skogen.
Dock mycket sprit (på händerna) och munskydd vid affärsbesök. Inställda utlandsresor.
Alltså inga stora förändrade levnadsvillkor.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#720173 Har väl inte varit några större problem.
Man är väl lite försiktig och umgås väl mest bara med folk som bor runt omkring och som man litar på, alltså inga som är
Ute och härjar i onödan, utan såna som själva är försiktiga.
Undviker att gå in på affärer om det är mycket folk, spritar händerna. Håller avstånd...

Så kommer jag fortsätta att göra, kommer inte ta någon spruta...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#720180 När man som jag, själv jobbar inom vården, har haft Covid o tänker på hur våra myndigheter nu har tänkt o planerat för bl.a. PCR provtagningarna för hemvändande turister från länder utanför EU. Så har vi redan nu börjat spekulera, inte OM utan NÄR den fjärde vågen kommer. O hur vi då ska kunna få vår kvarvarande sjukvård att fungera. För ser man till utvecklingsläget, så verkar ju viruset mutera o skapa varianter i en oförändrad takt. Så med de vacc. vi har idag, så kommer förmodligen inte dessa att vara tillräckligt verksamma för att stoppa vare sig Delta varianten eller de som nu kommer efter. Smittspridningen i många länder är ju fortsatt hög, trots att flera länder börjat blåsa faran över. Detta bäddar för ytterligare utveckling av nya varianter o därmed sjuklighet. Det här är inte över än ! Lite tur att man bor som sista huset på vägen o med skog som närmsta grannar ! Handlar när jag åker hem från jobbet vid 7 på morgonen då det är som minst med folk. Och det räcker ju bara med att slå på TV'n för att bli botad från att umgås i allt för stora kretsar. Såpor o nyheter säger allt. För att citera en karaktär i en film, som sa: " - God must love crazy people, he make so many of them !"

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#720189 Vi får nog lära oss att leva med Covid och alla dess mutationer, blir väl liknande något som influensa.
En del får det, blir dåliga, t.o.m dör medans andra blir eller är immuna.
Oroa sig för mutation 4 eller 5 - 6 - 7 är som att ropa vargen kommer.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

masyngel  
#720192 Här blåser vi faran över, men!
Vi lever på turism. Snart går det över och delta tar oss.

Tänkte mer på hur det fungerar i Sverige, har hittat några intressanta jobb.
Måste man vara sprutad?

Tack för alla kommentarer.
Kan man importera italienska kvinnor, eller blir de skjutna vid gränsen?

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Tralsmo  
#720193 Har själv fått bägge sprutor å sambon me. För nån månad sen.

Är rätt osocialt lagd så har inte mycket umgänge utanför den vanliga kretsen.

Allt har nog varit som vanligt för mej. Ingen större skillnad mot innan.
Å mest jobbar man ju helt ensam.

Är inte ofta i butiker men när ja varit så har ja försökt å åka på tider då det är lite folk å i mindre, lokala affärer. Tycker nog att det har varit sisådär me åtföljnad av reglerna där ja varit när det varit mer folk.

Har 2 nära kompisar som haft chiten. En dokumenterat å den andra med största sannolikhet. Dom far land å rike runt å jobbar en del utomlands ochså så det är väl inget konstigt.

Är rätt skeptisk till hur det här kommer å utvecklas framöver. Mycke av allmänheten verkar ju inte ta det här på allvar.

För min egen del så är ja dock inte så värst orolig.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#720196 Kan nog räkna med att det är full fart till hösten igen. varken dom som styr eller en stor del av folket verkar ha vettet i behåll utan tror att det bara är att köra på som vanligt för att smittan sjunkit nu i sommar, precis som det gjorde ifjol. 🤔
Bara titta hur det ser ut nu med smittan i storbrittanien, och ändå släpper de på restriktionerna 😮 😮

Så gissar att det är långt ifrån över.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#720206 Det är just det jag säger, vi får lära oss leva med detta virus likväl som med alla andra influensor.
Måla f*n på väggen och eller isolera sig är självfallet upp till var och en, men förr eller senare får vi alla en släng av skiten hur "väl" vaccinerad vi än är.
Läste också någonstans att endast 90 % av personer över 70 år har vaccinerat sig, de övriga 10 avstått - man kan undra varför?
Eller stämmer inte uppgifterna - Älgfoderodlare kanske har mer kläm på sanningen?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Norrmann123  
#720543
jannee skrev:Vi får nog lära oss att leva med Covid och alla dess mutationer, blir väl liknande något som influensa.
En del får det, blir dåliga, t.o.m dör medans andra blir eller är immuna.
Oroa sig för mutation 4 eller 5 - 6 - 7 är som att ropa vargen kommer.


Det kan synas som om man om några år förhoppningsvis kan klara att utveckla en ny typ av vaccin mot en rad coronavirus. En såkallad T-cell vaccin, som täcker ett bredt spekter av olika coronavirus. Hoppet är at en sådan vaccin stoppar även nya mutasjoner av viruset, eftersom grundstrukturen i viruset inte kan ändras (mutera) utan at viruset kollapsar (dör). Forskare vid MIT ock Harvard är med på detta, man kan läsa om det här:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210702154347.htm

På Svenska (google translate): https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&u=https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210702154347.htm

Utdrag på Svenska (översatt med google translate):

Genom att tillämpa dessa framsteg på SARS-CoV-2-viruset identifierade forskarna 311 högnätverkade epitoper i SARS-CoV-2 som sannolikt var både mutationsbegränsade och igenkända av CD8 + T-celler. Högt nätverkade epitoper i ett virus fungerar som stödstrålar som ansluter till många andra delar av viruset. Mutationer i sådana epitoper kan riskera virusets förmåga att infektera, replikera och i slutändan överleva. Dessa högnätverkade epitoper är därför ofta identiska eller nästan identiska över olika virala varianter och till och med över närbesläktade virus i samma familj, vilket gör dem till ett perfekt vaccinmål. Teamet studerade de identifierade 311 epitoperna för att hitta vilka båda var närvarande i stora mängder och sannolikt kommer att kännas igen av de allra flesta mänskliga immunsystem. De slutade med 53 epitoper, som var och en representerar ett potentiellt mål för ett allmänt skyddande T-cellvaccin.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#720555
Norrmann123 skrev:
jannee skrev:Vi får nog lära oss att leva med Covid och alla dess mutationer, blir väl liknande något som influensa.
En del får det, blir dåliga, t.o.m dör medans andra blir eller är immuna.
Oroa sig för mutation 4 eller 5 - 6 - 7 är som att ropa vargen kommer.


Det kan synas som om man om några år förhoppningsvis kan klara att utveckla en ny typ av vaccin mot en rad coronavirus. En såkallad T-cell vaccin, som täcker ett bredt spekter av olika coronavirus. Hoppet är at en sådan vaccin stoppar även nya mutasjoner av viruset, eftersom grundstrukturen i viruset inte kan ändras (mutera) utan at viruset kollapsar (dör). Forskare vid MIT ock Harvard är med på detta, man kan läsa om det här:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210702154347.htm

På Svenska (google translate): https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&u=https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210702154347.htm

Utdrag på Svenska (översatt med google translate):

Genom att tillämpa dessa framsteg på SARS-CoV-2-viruset identifierade forskarna 311 högnätverkade epitoper i SARS-CoV-2 som sannolikt var både mutationsbegränsade och igenkända av CD8 + T-celler. Högt nätverkade epitoper i ett virus fungerar som stödstrålar som ansluter till många andra delar av viruset. Mutationer i sådana epitoper kan riskera virusets förmåga att infektera, replikera och i slutändan överleva. Dessa högnätverkade epitoper är därför ofta identiska eller nästan identiska över olika virala varianter och till och med över närbesläktade virus i samma familj, vilket gör dem till ett perfekt vaccinmål. Teamet studerade de identifierade 311 epitoperna för att hitta vilka båda var närvarande i stora mängder och sannolikt kommer att kännas igen av de allra flesta mänskliga immunsystem. De slutade med 53 epitoper, som var och en representerar ett potentiellt mål för ett allmänt skyddande T-cellvaccin.


Skillnaden mellan ett vaccin av den arten o att skaffa sig egen immunitet, går ju via att infekteras i låg grad i flera omgångar o utveckla på så sätt ett starkare immunförsvar. Lite av den principen kunde jag få under de månader jag jobbade på Covid avd. För vi fick under den tiden in en del av de mutationer / varianter som skilde sig från den ursprungliga o jag hade symtom / effekter som liknade de som var egentligt sjuka i olika omgångar. Utan att jag själv vart sjuk. Så jag antar att mitt T-cells minne som skapar immunitet, har ytterligare utvecklats från det att jag var sjuk själv i den ursprungliga varianten. Effekten av vad kroppen utvecklar, märktes nu för ca. 3 v. sedan. Då vi hade en kvinna inne på vår avd. som hade Covid, Delta varianten. D.v.s. helt ny för mig. Vi fick aldrig svar på proverna under en hel helg o under tiden skötte jag henne i 3 nätter mellan Fred. kväll o Månd. morgon, ca. 5-6 ggr / natt. På Torsd. senare under samma vecka fick jag feber o frossa i ca. 3 timmar, sen var allt borta. Så förmodligen infekterades jag, men utvecklade inte mer i symtomväg än det. Men det jag vet är att min immunologi stärktes ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#720570 De flesta i bekantskapskretsen är vaccinerade men vi håller fortfarande avstånd och träffas utomhus. En av vännerna vägrar dock att vaccinera sig med motiveringen att han håller ett minsta avstånd av två meter. Det blev då rätt kul när jag tog med mig en 185 cm lång båtshake och motade honom med denna och han inte ens kunde komma i närheten av de utemöbler där vi andra satt och njöt..😅😅😅😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).