Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27107 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720501 Vet ens Ulf1 skillnaden på klimatet i Sverige och Lettland ?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720513 Ja du bengt, har du dator, annars får jag hjälpa dig, jag bor i Bergslagsskogarna 5 mil norr om Örebro, vi tar väl Riga som är Lettlands huvudstad, ser du någon skillnad, det är ju Lars standardsvar, när man säger något om bra skogsbruk i Tyskland eller Baltikum, det ska alltid dömas ut för dom har ju bättre klimat, men det är ju bara nys, tyska skogar tex ligger ofta på höga höjder, jag skriver ju klart och tydligt att jag jämför med Sverige nedanför Dalälven, men när man som grabbarna i Umeå, sitter innmålade i ett hörn i åsiktskorridoren så är det ju omöjligt att få perspektiv på verkligheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720514 När jag ändå måste sitta inne en sån här fin dag och trycka tapeter till en Lion Bar så kan jag ju upplysa lite om verkligheten där ute, vad är det vi inte behöver köpa för virke från andra länder ... fundera ett tag .. vad kan det vara, jag ska hjälpa er det börjar på s och slutar på e ...
SkitvirkE, vi är världsmästare på att producera skitvirke, så följaktligen så kan man inte sälja pallvirke och emballagevirke till Sverige, för det är vi världsmästare på tillsammans med koka/elda virket, hur ser man det då, ja så här tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Bosse1  
#720516 Ditten och datten, har du sågat upp timret nu Ulf ? Var rätt många.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bodaedet  
#720520 Å växtzoner å jordarter är ju exakt lika Ulf i Bergslagen och Lettland 😉

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Hanatorp  
#720525 Det handlar om packasching Ulf. Dvs att tillverka bl à kartong och andra emballage. Där ligger Tyskland högt på grund av att Tyskland har mångdubbelt med människor.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720526
Lars Lundqvist SLU skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Har inte omloppstider och olika tillväxtkurvor för olika trädslag betydelse här?

Det förändrar inte principerna. Men om du vill göra den typen av jämförelser så bör du titta på totalproduktion över tiden och dessutom ta hänsyn till areal, eftersom olika omloppstid ger olika årsyta.


För att försöka förtydliga för mig själv o även utveckla försöken, så komplicerar jag till det lite när det gäller tillväxt under skärm. Jag har ju lite försök med andra exoter, som verkar överleva just p.g.a. av skärm eller amträd. De kanske inte är skuggföredragande o växer ju inte med någon fart , än, (vilket kan bero på art o prov. som inte är den optimala för växtzon 7 ) men har överlevt. Men mycket av försöken växer idag under en nyetablerad skärm av Björk, som jag först lämnade som toppade betesträd men har nu växt vidare o kommit till den höjden att jag börjat stamkvista dom. Finns det försök med andra komb. än de inhemska, som är gjorda i forskningssyfte ? För med ett förbättrat klimat o ev. den nya strategins mål o förhoppningar, så borde den typen av försök verkligen ligga rätt i spåret. För om Granen far mer illa i monokulturer med de väderförändringar som varit under de senaste decenniet, så borde man väl ha tittat på andra arter som kan vara bra för den tot. tillväxten. Men även andra komb. av inh. arter, ex; Björk / Al / Gran el. liknande.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720530
ulf 1 skrev:Snillen spekulerar över någonting som inte betyder nånting, jag har i min största skog 27 hektar 500 olika ståndorter om jag inte lät naturen sköta 95% av de ståndorterna utan var inne och kladdade på hela den ytan, så skulle det växa sämre, så lägg ner larvet och titta på dom stora dragen.
Min "lyft inte ett finger på 65 år" skog har växt långt över vad skogsbruksplanens 7 kubik säger.
Ville bara ta er ur teoriernas dimmor, den skogsstrategi man har där skogsvolymen aldrig går under 400 kubik, faktiskt ALDRIG, och man ändå plockar ut det dubbla mot vad vi gör i Sverige per hektar borde vara något alla Svenska skogsägare var intresserade av, varför vi inte är det för att Lars säger att det inte funkar i Sverige, nä inte om man ska odla fibrer på 50åriga kretslopp, utan då sitter man och kollar naveln till vi bara har en ödelagd natur.


- Ja, fast är det inte i stora drag vad jag också försöker att åstadkomma. Men det mesta handlar ju om HUR man är inne o "kladdar" ! ? För med att; " Inte lyfta ett finger skog" o få den att växa mer än skogsbruksplanen, är en sak. Så är ju mer mitt mål med det jag faktiskt gör, att kunna ställa sig frågan; - Hur mycket mer än skogsbruksplanen ? Att vara aktiv, men aktiv på RÄTT sätt är det som då spelar mest roll. Det är det jag försöker lära mig mer av !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720537 Jo Älgfoderodlaren, det är kul att planera sitt skogsbruk, det jag menar är att man inte behöver vara så ängslig om man gör rätt eller fel, både du och jag förstår att kalhygge är dåligt, och där pratar vi inte kladd utan tramp i klaveret.
Men att lämna en blandskog åt sitt öde ett par decennier är inget man behöver sova dåligt för, det är alltid ett stort nöje att gå in i en sån skog, för där händer det saker, jag försöker ibland att peka på den idiot enkla grejen att tänka på, om man vill ha fart på tillväxten, så släpp in ljuset, (då säger Lars att det är kvävet, som är det viktigaste, vet inte varför, men han vill väl gödsla skogen för han tror det är en åker,) men kvävet är en gas som finns i luften, hela 78% av luften består av kväve så det ordnar träden själva, vi behöver inte bry oss om kvävet, att gödsla en skog är idioti.
Själva kretsloppet ska sköta sig själv genom att man låter träden ta upp koldioxiden, därför måste du ALLTID ha 200 kubik träd per hektar, när blev det så svårt att förstå detta, att det är grönmassan på dessa (minst) 200 kubik som skapar en frisk skog, men som sagt släpp in ljuset i skogen så sköter den sig själv sen.
Koldioxiden i luften är den största lagringsplatsen för det livsviktiga kolet, det som bygger och skapar allt liv på jorden.
Tillbaka till Litauen, de har 3 miljoner hektar skog, 230 kubik i snitt det mesta självföryngras givetvis efter avverkningar, varför betala för nåt som är gratis, bara Svenskar är .....a.
Men hur ser det ut med jobb där man bara har en åttondel av Sveriges skogsyta, tja inte så pjåkigt 24 tusen anställda på sågverk och hyvlerier, oj, Sverige har 10 tusen.
Men skogsbruket då Sverige har numera 15 tusen, var 17 tusen 2005. litauen då, jo 20 tusen attan kan vi inte slå dom i något med våra 23 miljoner hektar mot deras 3 miljoner, jo se här Möbelindustrin i Sverige, den som importerar 98% av lövvirket, vår möbelindustri har 12 700 anställda och Litauen bara 6000 ... hi hi vilka nollor va.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720541
ulf 1 skrev:Jo Älgfoderodlaren, det är kul att planera sitt skogsbruk, det jag menar är att man inte behöver vara så ängslig om man gör rätt eller fel, både du och jag förstår att kalhygge är dåligt, och där pratar vi inte kladd utan tramp i klaveret.
Men att lämna en blandskog åt sitt öde ett par decennier är inget man behöver sova dåligt för, det är alltid ett stort nöje att gå in i en sån skog, för där händer det saker, jag försöker ibland att peka på den idiot enkla grejen att tänka på, om man vill ha fart på tillväxten, så släpp in ljuset, (då säger Lars att det är kvävet, som är det viktigaste, vet inte varför, men han vill väl gödsla skogen för han tror det är en åker,) men kvävet är en gas som finns i luften, hela 78% av luften består av kväve så det ordnar träden själva, vi behöver inte bry oss om kvävet, att gödsla en skog är idioti.
Själva kretsloppet ska sköta sig själv genom att man låter träden ta upp koldioxiden, därför måste du ALLTID ha 200 kubik träd per hektar, när blev det så svårt att förstå detta, att det är grönmassan på dessa (minst) 200 kubik som skapar en frisk skog, men som sagt släpp in ljuset i skogen så sköter den sig själv sen.
Koldioxiden i luften är den största lagringsplatsen för det livsviktiga kolet, det som bygger och skapar allt liv på jorden.


Varför tror du att jag stamkvistar i den omfattning jag gör ? ! O ang. kvävet, så var det ju en del av vad Oscar Nilsson lämnade som frågor i sin forskning i Tall / Gran blandskogar. För om jag inte minns fel, så skulle INTE Tall i ungskogsbestånd, växa så bra med så pass små rotsystem o ändå så gjorde dom det. För man hävdar ju att Tall o många andra trädarter, INTE kan tillgodogöra sig kvävet direkt ur luften. Så hur skapas då denna "extra" tillväxt ? För det som jag upplever via stamkvistningen o därmed ökat ljusinsläpp. Är att alla typer av växer verkar öka sin tillväxt. Allt ifrån markflora till träd. Skiktat, blandat o tätt, verkar inte spela någon roll. Men trots allt verkar vad man gör o hur, spela stor roll.

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Chainsaw Charlie  
#720545 Älgfoderodlare, dina bestånd ska väl så småningom slutavverkas i kombination med lämnad skärm eller fröträd? Fast med längre omloppstid och tätare bestånd än vad som annars är brukligt? Eller har jag missat något i din skötselstrategi?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720550
Chainsaw Charlie skrev:Älgfoderodlare, dina bestånd ska väl så småningom slutavverkas i kombination med lämnad skärm eller fröträd? Fast med längre omloppstid och tätare bestånd än vad som annars är brukligt? Eller har jag missat något i din skötselstrategi?


- Nejdå, helt rätt uppfattat ! För jag varken röjer eller gallrar efter gängse modell, utan försöker optimera det för varje bonitets bästa tillväxtmöjlighet beroende på vilket / vilka trädslag som växer bäst. Helt klart längre omloppstider men med mycket mer av allt det andra. Man kan väl säga att den ev. nya skogsstrategin, bäst beskriver det jag försöker skapa i skoglig väg o lite till. MEN, jag har ju som sagt en önskan om att de som tar över efter mig, även ska få ha möjligheten att omsätta dessa värden på bästa sätt o då på en marknad som förhoppningsvis vet att sätta värde på vad de får. För egen del är jag på inget sätt beroende av skogen mer än för brännved o det får jag via de låggallringar jag gör. Träd o skogar är det jag gör !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#720559
Älgfoderodlare skrev:Man kan väl säga att den ev. nya skogsstrategin, bäst beskriver det jag försöker skapa i skoglig väg o lite till.

Nej, EUs skogsstrategi säger att du inte får slutavverka dina bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720560 För några år sen gjordes en undersökning av vad befolkningen i Hallifax, Kanada tyckte om kalhuggning, endast 2% tyckte det var bra, 72% ville förbjuda.
Jag undrar om det finns någon industri metod som är så avskydd, det är nog inte så märkligt att politiker börjar fundera på vad man ska göra med vårt skogsbruk.
Jag anses ju som elak, men jag beskriver bara verkligheten, kan den vara elak, mitt ordval är ett svar på mupptjatarna så där är vi kvitt, mobbing kan det aldrig bli då man inte kan mobba någon som är starkare, det funkar inte så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720564 Att "bara" 46% av Svenska folket vill förbjuda kalhygge får nog räknas utifrån en massiv hjärntvättning från koltåldern, jag har ju visat hur "skogen i skolan" "tränger" sig in på på dagis och småskolan med sin propaganda där ungarna får lära sig allt om plantager och slutavverkningar, ren skandal att dom får hålla på med sånt.
Men riktigt har det ju inte bitit då halva befolkningen skiter i propagandan om "världens bästa skogsbruk".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).