Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80829 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#717182 Gas får jag låna av en kompis som har. Få se om jag behöver köpa
själv, men det kostar bra mycket, så jag får värdera.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#717183 [/quote]
Varför kör du med fluss tråd om du redan har gas ?[/quote
Har inget utrymme som jag vill / vågar svetsa i så jag svetsar nästan alltid utomhus. (När jag lappat ihop bilarna har jag riggat pressningar som vindskydd). Det är smidigt att bara lyfta fram Caddyn och sätta igång, t o m okrångligare än pinnsvetsen. Behöver aldrig stå där på söndag eftermiddag med tom gastub. Har inte räknat på ekonomin, men jag tror, obs tror, att ett lokalt verkstadsföretag övergått till flusstråd för att det lönade sig. Typ så, ungefär. Sedan bränner jag på tills jag vet att det sitter fast, och slipar bort eventuellt överskott. Det blir inte skitsnyggt alla gånger, men åt mig själv duger det.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

husqvarna_med_sthil  
#717329 Jag är inget proffs utan enbart amatör men jag har några metoder ändå när det ska svetsas. Jag håller i pinnen med ena handen och handtaget med den andra tills det tänder och snart blir pinnen för het att hålla i och då för jag upp den handen så jag får tvåhandsgrepp om handtaget. armarna tätt intill kroppen och stadig ställning. Ta det lugnt, andas och svetsa den bit som vinkeln på pinnen räcker, alltså hålla pinnen i lätt vinkel och sedan bara sakta föra den rakt ner.... med tvåhandsgrepp tycker jag det blir stadigt. Svetsar nästan allt här hemma på tyraktor och grejer med 2,5or.

Nu är det sillunch !

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720408 Hej!

Nu har jag svetsat lite mer. Mest med de gamla pinnar jag hittat (6013 & 6011 tror jag).
Men jag testade också OK48:00. (inte från johans paket utan från han som jag lånade bättre verkstad av för att svetsa i..)
Jag lyckades på den att återtända på stället efter andra pinnen. Men den är klurig och blir inta så jämn svets.
Jag ska testa lite olika 7018 sedan och kolla vilken jag tycker bäst om. Men först ska jag lära mig att få det att se bra ut med 46:16.

PS: är det ok att jag skriver hur det går för mig med svetsandet i denna tråd eller ska jag göra en egen?
6013 tror jag..
Bändtestad fog med 48:00
48:00

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#720411 Kör på i denna tråden. 👍

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#720413 Ett tips, som dock kostar en slant. Skaffa dig lite järn, gärna inte för rostigt. Samt en paket med 48.00. Öva sedan på att lägga sträng efter sträng, i olika lägen. Goda råd är en oändlig hjälp, men bara praktik ger erfarenhet. Jag själv började precis som du, att öva i skarpt läge. Men de jag lärde mig mest på var de gånger jag brände upp större delen av ett paket inom kort tid. Då hinner man lära sig vad som funkar och inte. Bara man tar det lugnt och metodiskt.

Av de bilder du visat finns goda förutsättningar till att du blir en riktigt bra svetsare. Har sett värre, av folk som säger sig vara bra på det.
Svetsa så slaggen reser sig!
OK 48.00

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720415
JohannesG skrev:Ett tips, som dock kostar en slant. Skaffa dig lite järn, gärna inte för rostigt. Samt en paket med 48.00. Öva sedan på att lägga sträng efter sträng, i olika lägen. Goda råd är en oändlig hjälp, men bara praktik ger erfarenhet. Jag själv började precis som du, att öva i skarpt läge. Men de jag lärde mig mest på var de gånger jag brände upp större delen av ett paket inom kort tid. Då hinner man lära sig vad som funkar och inte. Bara man tar det lugnt och metodiskt.

Av de bilder du visat finns goda förutsättningar till att du blir en riktigt bra svetsare. Har sett värre, av folk som säger sig vara bra på det.

Jag tänker skaffa ett paket 46:16 och öva men för att lära mig kontrollera smältan. Och sedan samma med 48:00 (eller en annan 7018)

Är det något trix för att få slaggen att resa självt eller blir det bara så.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#720431
williamm skrev:Är det något trix för att få slaggen att resa självt eller blir det bara så.

Jag har för dålig kunskap för att svara säkert, men det har med vinkeln på pinnen att göra och att det är lagom varmt. Att det inte finns porer som håller fast slaggen är också en förutsättning för att den ska kunna resa sig. Ovansidan svalnar ju något tidigare än undersidan av slaggen, tror det orsakar böjningen.

Någon annan kanske kan förklara bättre hur det fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#720438 Om slaggen reser sig själv med en OK48.00 så har man oftast kört för varmt, så vidare det inte är i toppsträngen och man kör en större V-fog har jag fått höra. Sen finns det en del elektroder som har självresande slagg. Så man måste veta lite mer om vad det är för elektrod, läge samt material.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

HN  
#720452 Hej vill tipsa om en elektrod Elga maxeta 11 som är en högutbytes elektrod. Finns från 3,2 mm och uppåt kräver mer ström än 48.00. Den är endast för plansvets så den passar i verkstan när man kan vända på delen som svetsas. Blir snygga svetsar som slaggen reser sig men den är känslig för magnetfält så då kan man prova att svetsa från andra hållet. Godset att svetsa i bör vara minst 4mm.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#720463 Högutbytes är kul att svetsa, har testat Esab FeMax någon gång.
Men kanske inget för de som är nybörjare.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#720465 Vad är särskilt med dem? Var det de pinnarna de använde innan det börjades med mig/mag i industrin?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#720467 Ser bra ut William
Ett tips för när det är skarpt läge sen.
Håll koll på vilken bit som är tunnast/smalast
Den suger åt sig värme mer än en tjock bit.
Så jobba upp värme i den grova biten, den klenare kommer att suga åt sig värme å svets ändå.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#720489
williamm skrev:Vad är särskilt med dem? Var det de pinnarna de använde innan det börjades med mig/mag i industrin?

Ja dom var vanliga inom industrin tidigare och används fortfarande vid tex stålmontage utomhus där det är svårt med mig om man inte bygger in sig och sen är ju en pinnsvets så mycket enklare att flytta runt.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Klyv Bixby  
#720503 Ser bra ut William 👍 men prova med rintiga fogtyper, är ganska sällan man svetsar på plan yta om det inte är spricklagning.

https://images.app.goo.gl/ZPgWFTxxFLWQzkZC9

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).