Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27420 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Chainsaw Charlie  
#720460 Har inte omloppstider och olika tillväxtkurvor för olika trädslag betydelse här?

Exempel:
Träd A ger 30 på 50 år och 100 på 100 år
Träd B ger 50 på 50 år och 80 på 100 år

Går det då inte att öka tillväxten genom att ha några B i starten som sen gallras bort när de har kulminerat i tillväxt?
Lärk och gran kanske skulle ge tydligare utslag än björk och gran.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720462
Chainsaw Charlie skrev:Har inte omloppstider och olika tillväxtkurvor för olika trädslag betydelse här?

Exempel:
Träd A ger 30 på 50 år och 100 på 100 år
Träd B ger 50 på 50 år och 80 på 100 år

Går det då inte att öka tillväxten genom att ha några B i starten som sen gallras bort när de har kulminerat i tillväxt?
Lärk och gran kanske skulle ge tydligare utslag än björk och gran.


- Ja, det är ju lite så jag funderar. Nu har jag inte fått upp Lärk i den omfattningen att jag kan utvärdera / eller se den skillnaden än. Men oavsett skräm, så kan / bör ju skillnaden i tillväxt / areal kunna öka, beroende på HUR man väljer skärmens / det överväxande beståndets art o täthet, att kunna ge just det resultatet. Mina försök har inte gett det i tid än. Så det är därför jag söker hitta svar om andra ev. har gjort liknande.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720468 @Älgfoderodlare, du målar verkligen hela tiden härliga och efterföljansvärda skogsbilder. Det påminner mig om när min far och hans bäste vän, en tysk passionerad, skogsförvaltare för länge sedan stod och betraktade en lyckad bokföryngring under skärm hos den gode vännen, som sa till min far : Björn, det här är mina barn allihop. och min far svarade: Men Hans, vad säger Hanne (hans hustru) om det?

Det är ett sådant engagemang, framsynthet, nyfikenhet, ödmjukhet, kunskap, mod och naturliga förankring i Moder Natur, som bäst kan leda vårt skogsbruk framåt.[/quote]

Jag vet inte om det är helt o hållet till mig du riktar ditt inlägg, men; - Tack för dina pos. kommentarer ! Och jag vill ju verkligen framhålla den möjlighet som just SFo skapar via detta forum. Att den kan o är en del av grunden för vår skogliga utveckling, genom erfarenhets utbyte, kunskapsförmedling o gemenskap ! Och bra frågeställningar, är ju en stor del av hur kunskapen / utvecklingen drivs framåt ! Där har ju du en roll "skogshare", som i alla fall jag uppskattar !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#720469
Chainsaw Charlie skrev:Har inte omloppstider och olika tillväxtkurvor för olika trädslag betydelse här?

Det förändrar inte principerna. Men om du vill göra den typen av jämförelser så bör du titta på totalproduktion över tiden och dessutom ta hänsyn till areal, eftersom olika omloppstid ger olika årsyta.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#720470
Lars Lundqvist SLU skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Har inte omloppstider och olika tillväxtkurvor för olika trädslag betydelse här?

Det förändrar inte principerna. Men om du vill göra den typen av jämförelser så bör du titta på totalproduktion över tiden och dessutom ta hänsyn till areal, eftersom olika omloppstid ger olika årsyta.


- Ja, o det är just det som jag försöker få fram. För med blandbestånd under skärm, så är det ju förhoppningsvis denna förändring i tot. produktion över tid, som ev. kan förändras via hur o med vilka arter man kombinerar.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720471 Snillen spekulerar över någonting som inte betyder nånting, jag har i min största skog 27 hektar 500 olika ståndorter om jag inte lät naturen sköta 95% av de ståndorterna utan var inne och kladdade på hela den ytan, så skulle det växa sämre, så lägg ner larvet och titta på dom stora dragen.
Min "lyft inte ett finger på 65 år" skog har växt långt över vad skogsbruksplanens 7 kubik säger.
Ville bara ta er ur teoriernas dimmor, den skogsstrategi man har där skogsvolymen aldrig går under 400 kubik, faktiskt ALDRIG, och man ändå plockar ut det dubbla mot vad vi gör i Sverige per hektar borde vara något alla Svenska skogsägare var intresserade av, varför vi inte är det för att Lars säger att det inte funkar i Sverige, nä inte om man ska odla fibrer på 50åriga kretslopp, utan då sitter man och kollar naveln till vi bara har en ödelagd natur.
Sen är det den här lögnaktiga industrin som ljuger om allt så dom blir blåa, den här gången släpar jag runt Södra skogsägarna i dammet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720472 Visste inte att Lettland var nästgårds, och lokalproducerat .
"Lessebo Paper är ett pappersbruk med 130 anställda som producerar 35 000 ton finpapper om året. I år firar de 300 år. 1719 fick de licens från kammarkollegiet att tillverka papper och tillverkade då krutpapper. Sedan 2014 tillverkas endast finpapper. Södra Cell är helleverantör och Lessebo köper björkmassa från Mönsterås och en mindre volym barrmassa från Mörrum"
Södra slår på stora trumman och gapar om de lokala skogsägarna som håller igång pappersbruken, men vet verkligen skogsägarna att "deras" lokala virke köps från andra länder, man blir alltid förvånad när man tittar närmare på ´skogsindustrin, de är som mytomaner, ljuger fast de inte behöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Vedproducent  
#720476
ulf 1 skrev:Visste inte att Lettland var nästgårds, och lokalproducerat .
"Lessebo Paper är ett pappersbruk med 130 anställda som producerar 35 000 ton finpapper om året. I år firar de 300 år. 1719 fick de licens från kammarkollegiet att tillverka papper och tillverkade då krutpapper. Sedan 2014 tillverkas endast finpapper. Södra Cell är helleverantör och Lessebo köper björkmassa från Mönsterås och en mindre volym barrmassa från Mörrum"
Södra slår på stora trumman och gapar om de lokala skogsägarna som håller igång pappersbruken, men vet verkligen skogsägarna att "deras" lokala virke köps från andra länder, man blir alltid förvånad när man tittar närmare på ´skogsindustrin, de är som mytomaner, ljuger fast de inte behöver.

Ja nu är det nog Södras egna skog som kommer från Lettland i första hand där dom äger skog med tillväxt motsvarande 480 000 kubikmeter och cirka 300 000 kubikmeter avverkas.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720478 Det är ju fruktansvärt sorgligt att vi våldför oss i andra länder, där vi är kapitalstarka och köper fin åkermark för att föra in den i granplantagernas dödsspiral, men sen var det ju bara deras löjliga sagor om hur skogen nästgårds blir till papper, medan det i verkligheten går lass efter lass mot norr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Vedproducent  
#720480
ulf 1 skrev:Det är ju fruktansvärt sorgligt att vi våldför oss i andra länder, där vi är kapitalstarka och köper fin åkermark för att föra in den i granplantagernas dödsspiral, men sen var det ju bara deras löjliga sagor om hur skogen nästgårds blir till papper, medan det i verkligheten går lass efter lass mot norr.

Nej flödesriktningen i stort vad gäller massaved är att den går från norr mot söder.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Torbjörn Johnsen  
#720485 Ja, men SCA har köpt (köper fortfarande?) massaved till Östrand i både Småland och Värmland. Sveaskog har kört på tåg från Stockaryd norrut och det har även gått massavedståg från prisdiket i Värmland norröver. Osäker hur det ser ut idag dock.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Vedproducent  
#720486
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, men SCA har köpt (köper fortfarande?) massaved till Östrand i både Småland och Värmland. Sveaskog har kört på tåg från Stockaryd norrut och det har även gått massavedståg från prisdiket i Värmland norröver. Osäker hur det ser ut idag dock.

Så är det men jag skrev i stort och då går mer massaved söderut än norrut enligt Biometria.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720487 Jag har visat det förut men måste visa igen, Lettland har den fördelning som en sog borde ha i Sverige uipp till Dalälven, 50% löv alltså och max 20 % gran, se graferna, vad det betyder för volymtillväxt har jag oxå tjatat om, se sen utvecklinen med volymer från 30 talet och fram till i dag, Sverige kan slänga sig i väggen.
Nu köper vi ju upp fin åkermark i Lettland och planterar Gran, vi borde skämmas, och jag har vett att göra det, ber verkligen om ursäkt till balterna för våran "Sven Hedin" attityd till länderna på andra sidan östersjön.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720492
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, men SCA har köpt (köper fortfarande?) massaved till Östrand i både Småland och Värmland. Sveaskog har kört på tåg från Stockaryd norrut och det har även gått massavedståg från prisdiket i Värmland norröver. Osäker hur det ser ut idag dock.

Sen är det även allt virke som kommer på tåg från Norge. Vet inte riktigt hur många tåg som passerar Charlottenberg i dygnet. Och det körs väl tåg på något mer ställe med.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#720493 HUR dysfunktionella vi är i Svenskt skogsbruk beskrivs bra i den här grafen, jag sa ju att vi har vår sågverksamhet som ett samhall projekt eller en kuliss, så vi ska tro, vi tar hand om våra träd till nått hållbart och långvarigt bevarande av tex kolet, men det är bara lögn, ska vi ha något vettigt virke så får vi vända oss till länder som klarar att leverera kvalite.
Vi kokar och eldar det är det vi klarar av, där hjärnan tar slut tar ryggmärgen vid, och den klarar "hugg ner allt, koka elda" det är en zombievärld, när vi vill ha något som inte ser ut som ett kvistprov eller råämne till en propeller, ja då får vi betala och importera, 98% av vårt möbelvirke från lövträd importerar vi ... dyyyrt.
Lettland behåller allt mer av virket från sina skogar, de förädlar och har 20 dubblat inkomsterna från förädlat virke bara under 2000talet, men lite exporterar dom till de som betalar bra.
Deras skogar innehåller i snitt 100 kubik mer per hektar (och ökar år för år), medan de tar ut mer virke per hektar än Sverige, men hur är det möjligt, ja fråga inte Lars, han har inte en susning, de har nämligen 50% löv, och det vet han inget om.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).